Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Brugprogramma Bachelor in de verpleegkunde

Theorie van de verpleegkunde en wetenschappelijk onderzoek


Opleiding Brugprogramma Bachelor in de verpleegkunde Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BBrBV_2447
Studiepunten 8 Studietijd 240 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Hoing Christine
  • Wilbers Els
  • Vanhelleputte Philine

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Werkcollege

Begincompetentie

Eindcompetenties opleidingsonderdeel "Theorie van de verpleegkunde" (semester 1, 2e programmajaar brugopleiding)

Eindcompetentie

VPK_1VPK_1 - De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudesVerdiepen
VPK_1.03VPK_1.03 - Ethisch en juridisch verantwoord verpleegkundig handelen: Inzicht hebben in eigen grenzen, waarden en normen- respect hebben voor de persoonlijkheid, waarden en normen van anderen- handelen op een deskundige, menswaardige en juridisch verantwoorde wijze in functie van het welzijn van het cliëntsysteemVerdiepen
VPK_2VPK_2 - De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat: Verpleegkundige zorg verlenen conform de wet op de verpleegkunde, aangepast aan de specifieke zorgbehoeften/gezondheidsproblemen en de belevingswereld van de cliënt en cliëntsysteem, op basis van wetenschappelijke kennis, klinisch inzicht, expertise en systematiek.Verdiepen
VPK_2.05"VPK_2.05 - Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief: Zorg verlenen vanuit een brede theoretische basis en aangepast aan de concrete situaties. Gegevens vanuit verschillende bronnen kritisch beoordelen, er de kern, de verbanden en patronen uithalen en conclusies trekken. "Verdiepen
VPK_2.06VPK_2.06 - Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde: Systematische observaties en gegevensverzameling over de menselijke reacties op de gezondheidstoestand en levensomstandigheden van cliënten en cliëntsysteem, rekening houdend met relevante fysieke, psychische, sociale, culturele, spirituele aspecten en omgevingsfactoren.Verdiepen
VPK_2.07VPK_2.07 - Verpleegproblemen en behoeften identificeren en onderscheiden: Tekenen van normale en gewijzigde gezondheid, leed, nood, ziektetoestand of handicap herkennen in de personen, de verpleegproblemen hieruit afleiden en mogelijke oorzaken onderzoeken (PES = probleem – etiologie – symptomen.)Verdiepen
VPK_2.08VPK_2.08 - Doelstellingen bepalen en een verpleegkundig zorgplan opmaken, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem: Bewust van de doelen op korte en lange termijn, een aangepast en geïndividualiseerd verpleeg-/zorgplan opmaken volgens de noden van- en in overleg met de cliënt/ cliëntsysteem, en in overleg met de andere disciplines. Dit verpleegplan wordt continu aangepast.Verdiepen
VPK_2.09"VPK_2.09 - Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren: Totaalzorg verlenen met integratie van de fysieke, psychische, emotionele en sociale aspecten met als doel de cliënt zo snel mogelijk te helpen in het herwinnen van zijn autonomie, gezondheid en/of welzijn. Veiligheid bevorderen en verwikkelingen voorkomen, inclusief in de verplaatsingen, infectiecontrole, eerste hulp en urgentieprocedures. Veilig en menswaardig behandelingen en verpleegtechnische handelingen uitvoeren. Cliënten en cliëntsysteem informeren, ondersteunen, adviseren en educatie geven. "Verdiepen
VPK_2.10VPK_2.10 - De resultaten van de zorgverlening evalueren en bijsturen: Continu nagaan in welke mate de vooropgestelde doelstellingen bereikt zijn, hoe ze bereikt werden en in welke mate er nadelige gevolgen zijn van de (be)handelingen. Zonodig de (termijnen van de) doelstellingen, het zorgplan en/of de werkwijze aanpassen.Verdiepen
VPK_2.11"VPK_2.11 - Relevant en efficiënt schriftelijk en mondeling rapporteren: Accuraat observaties, planning en zorg rapporteren, registreren en documenteren, gebruikmakend van de gepaste technologieën. De handelingswijze vastleggen (wanneer ze afwijkt van standaardprocedures en/of protocollen) met het oog op juridisch perspectief "Verdiepen
VPK_4VPK_4 - De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg: Zich verder professioneel ontwikkelen en de kwaliteit van de verpleegkundige zorg verhogen.Verdiepen
VPK_4.15"VPK_4.15 - Zich professioneel ontwikkelen: De verantwoordelijkheid opnemen voor eigen professionele ontwikkeling en ‘levenslang leren’. Gebruik maken van verpleegkundig wetenschappelijke vakliteratuur: kritisch lezen, analyseren, vergelijken en de betekenis ervan herkennen en afleiden voor de (eigen) verpleegkundige praktijk. "Verdiepen
VPK_5VPK_5 - De verpleegkundige als LID VAN HET TEAM werkt intra- en interprofessioneel samen om de visie en de doelen van de zorg te realiseren: Vanuit erkenning van- en respect voor ieders deskundigheid een actieve bijdrage leveren aan het gezamenlijke doel, nl. optimale totaalzorg en continuïteit in de zorg met oog voor kwaliteitsnormen- meewerken aan het voorkomen en oplossen van problemen en conflictenVerdiepen
VPK_5.17VPK_5.17 - Intraprofessionele relaties opbouwen en samenwerken binnen het verpleegkundig team: Een actieve bijdrage leveren aan het gezamenlijke doel van het team, constructief bijdragen in (en leiden van) teamvergaderingen, besluiten toepassen en conflicten constructief helpen oplossen.Verdiepen
VPK_5.18VPK_5.18 - Interprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen: Vanuit kennis van en respect voor deskundigheidsgebieden van de verschillende disciplines in het team overleggen met als doel optimale totaalzorg en continuïteit in de zorg, met oog voor kwaliteitsnormen.Verdiepen
VPK_6VPK_6 - De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn: Openstaan voor diversiteit in de samenleving en de verpleegkunde als beroep kaderen in het brede gezondheidszorg- en welzijnsbeleid.Verdiepen
VPK_6.20VPK_6.20 - Positief bijdragen tot de profilering van het beroep: De verpleegkundige is zich bewust van de rol die hij/zij kan spelen in de maatschappelijke beeldvorming over de verpleegkundige en draagt bij tot een positieve beeldvorming over de verpleegkunde.Verdiepen
VPK_6.20VPK_6.20 - Positief bijdragen tot de profilering van het beroep: De verpleegkundige is zich bewust van de rol die hij/zij kan spelen in de maatschappelijke beeldvorming over de verpleegkundige en draagt bij tot een positieve beeldvorming over de verpleegkunde.Integreren
VPK_6.21VPK_6.21 - Open staan voor het economisch, sociaal en ethisch beleid binnen de gezondheidszorg: Student staat open voor tendensen en evoluties in het sociaal, economisch en ethisch beleid. Student is zich bewust van de gevolgen van het verpleegkundig handelen op economisch, sociaal en ethisch vlak en levert van daaruit een bijdrage in cliëntenbesprekingen en discussies’.Verkennen

Leerresultaten

1 De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes

1.03 Ethisch en juridisch verantwoord verpleegkundig handelen



De student stelt zijn eigen verpleegkundig handelen in vraag en legt daarbij het verband tussen het eigen handelen en het aangereikt theoretisch kader (vpk)





2 De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat

2.05Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief

2.06 Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde 

2.07 Verpleegproblemen en behoeften identificeren en onderscheiden 

2.08 Doelstellingen bepalen en een verpleegkundig zorgplan opmaken, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem 

2.09 Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren 

2.10 De resultaten van de zorgverlening evalueren en bijsturen 

2.11 Relevant en efficiënt schriftelijk en mondeling rapporteren 



De student kan het belang van een duidelijke mensvisie binnen de verpleegkunde aangeven en kent de relatie tussen een reductionistische en een holistische mensvisie(vpk)

De student legt uit wat het beroepsgeheim voor verpleegkundigen betekent en illustreert dit met concrete voorbeelden(vpk)

De student kan de behoeften van de cliënt benoemen vanuit verschillende perspectieven (somatisch, psychosociaal, existentieel) en deze gegevens analyseren en herleiden naar hanteerbare verpleegproblemen (vpk)

De student stelt haalbare doelstellingen en een gericht zorgplan op en kan de kwaliteit van de verleende zorg evalueren op basis van de doelstellingen en de 8 basisprincipes(vpk)

De student kan de verschillende visies op verpleegkunde verwoorden en aspecten van deze visies herkennen in concrete situaties

De student kan de belangrijkheid van verpleegmodellen aantonen en de specifieke kenmerken van de verschillende modellen analyseren, naar waarde schatten en in een casus aangeven welk verpleegmodel in de situatie het meest bruikbaar is. De student kan het nut van de verpleegkundige diagnostiek en de taxonomie voor de verpleegkundige praktijk aangeven





4 De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg

4.15 Zich professioneel ontwikkelen


De student kan weergeven waarom verpleegkundig onderzoek van belang is voor het verpleegkundig onderzoek (woz)

De student kan de belangrijkste begrippen zoals deze gebruikt worden in het wetenschappelijk onderzoek uitleggen aan de hand van eigen voorbeelden (woz)

De student kent de verschillende soorten onderzoeken en kan deze herkennen in een wetenschappelijk artikel (woz)

De student kan eenvoudige verpleegkundige wetenschappelijke literatuur lezen en de essentie eruit halen. Dit zowel voor Nederlandstalige als anderstalige teksten(woz)

De student kan eenvoudige oefeningen omtrent statistiek maken (woz)

De student analyseert verpleegkundige wetenschappelijke literatuur ifv wetenschappelijke waarde en bruikbaarheid (woz)

De student omschrijft in eigen woorden het ontstaan en het belang van verpleegkundige theorieën (vpk)





5 De verpleegkundige als LID VAN HET TEAM werkt intra- en interprofessioneel samen om de visie en de doelen van de zorg te realiseren 

5.17 Intraprofessionele relaties opbouwen en samenwerken binnen het verpleegkundig team 

5.18 Interprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke
zorgdoelstellingen 

De student beschrijft hoe de gegevensstroom verloopt binnen het verpleegteam en binnen het multidisciplinair team (vpk)





6 De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn 

6.20 Positief bijdragen tot de profilering van het beroep


De student kan verpleegkunde definiëren vanuit de wet op verpleegkunde en situeert zijn eigen handelen binnen dit wettelijk kader en het competentieprofiel van de associatie KULeuven (vpk)

De student kan uitleggen wat het aandeel is van de vpk theorievorming in het professionaliseringsproces van verpleegkunde (vpk)



6.21 Open staan voor het maatschappelijke gebeuren en kritisch staan t.o.v. het economische, sociaal en ethisch beleid



De student kan de maatschappelijke evoluties en de medische ontwikkelingen aangeven die van invloed zijn op de gezondheidszorg en hierbij de gevolgen voor de verpleegkunde aangeven (vpk)


Inhoud

Theorie van de verpleegkunde

In inleiding van de verpleegkunde kwam het ontstaan en het belang van verpleegwetenschappen aan bod. In het opleidingsonderdeel theorie van de verpleegkunde wordt dieper ingegaan op de verpleegkundige diagnostiek en enkele verpleegkundige theorieën en modellen. Hierbij worden concepten en methoden uit de verpleegwetenschappen gebruikt. Het is de bedoeling deze theoretische begrippen en methoden te vertalen naar de dagelijkse praktijk met voorbeelden en aan de hand van casussen. 



Wetenschappelijk onderzoek 

Om de kwaliteit van de zorgverlening op peil te houden wordt steeds meer verplegingswetenschappelijk onderzoek uitgevoerd. Omdat de verpleegkundige hiermee geconfronteerd zal worden, is het noodzakelijk dat deze een zicht krijgt op het belang ervan, de soorten onderzoek en de rol van de verpleegkundige hierbij. Ook wordt de basisstatistiek opgenomen in het lessenpakket. Vertrekkend van het uitgangspunten ‘levenslang leren’ en ‘streven naar professionalisering’ mag van de bachelor in de verpleegkunde verwacht worden dat deze de onderzoekspublicaties kan beoordelen en tracht de onderzoeksresultaten te vertalen naar de praktijk.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Theorie van de verpleegkunde

Handboeken

  • Zakboek verpleegkundige diagnosen

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Wetenschappelijk onderzoek
  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
  • Evaluatie

    Je bent geslaagd op het opleidingsonderdeel indien je minstens 10/20 behaalt. Je dient op beide onderdelen minimum 7/20 te behalen om te slagen op het gehele opleidingsonderdeel

    Theorie van de verpleegkunde
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen100%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%
    Wetenschappelijk onderzoek
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen100%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%