Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Brugprogramma Bachelor in de verpleegkunde

Stages en praktijkreflectie 1 - ziekenhuisverpleegkunde


Opleiding Brugprogramma Bachelor in de verpleegkunde Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BBrBV_3353
Studiepunten 12 Studietijd 360 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Snoeckx Dominique
  • Dries Lieven

Onderwijsvorm

  • Zelfstudie
  • Stage/praktijkoefening

Begincompetentie

Eindcompetenties HBO5 opleiding verpleegkunde

Eindcompetenties 1e programmajaar brugopleiding

Eindcompetentie

VPK_1VPK_1 - De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudesIntegreren
VPK_1.01VPK_1.01 - Verantwoordelijkheid, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheidVerdiepen
VPK_1.01.1VPK_1.01.1 - Empathie: Bewust zijn van anderen (collega’s, patiënten/cliënten, cliëntsysteem) in eigen omgeving en rekening houden met hun referentiekader, gevoelens, behoeften en wensen.Verdiepen
VPK_1.01.2VPK_1.01.2 - Verantwoordelijkheidszin: Actief en autonoom de nodige acties ondernemen om de opdrachten gebonden aan het beroep en omgang met anderen naar waarde te volbrengen.Verdiepen
VPK_1.01.3VPK_1.01.3 - Kritische ingesteldheid: Voortdurende kritische reflectie op eigen handelen/ eigen positie.Verkennen
VPK_1.01.4VPK_1.01.4 - Aanpassingsvermogen en stressbestendigheid: Efficiënt blijven functioneren vóór, tijdens en na nieuwe/moeilijke situaties, onder sterke druk, bij tegenslagen/fouten of kritiek.Integreren
VPK_2VPK_2 - De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat: Verpleegkundige zorg verlenen conform de wet op de verpleegkunde, aangepast aan de specifieke zorgbehoeften/gezondheidsproblemen en de belevingswereld van de cliënt en cliëntsysteem, op basis van wetenschappelijke kennis, klinisch inzicht, expertise en systematiek.Verdiepen
VPK_2.05"VPK_2.05 - Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief: Zorg verlenen vanuit een brede theoretische basis en aangepast aan de concrete situaties. Gegevens vanuit verschillende bronnen kritisch beoordelen, er de kern, de verbanden en patronen uithalen en conclusies trekken. "Verdiepen
VPK_2.06VPK_2.06 - Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde: Systematische observaties en gegevensverzameling over de menselijke reacties op de gezondheidstoestand en levensomstandigheden van cliënten en cliëntsysteem, rekening houdend met relevante fysieke, psychische, sociale, culturele, spirituele aspecten en omgevingsfactoren.Verdiepen
VPK_2.09"VPK_2.09 - Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren: Totaalzorg verlenen met integratie van de fysieke, psychische, emotionele en sociale aspecten met als doel de cliënt zo snel mogelijk te helpen in het herwinnen van zijn autonomie, gezondheid en/of welzijn. Veiligheid bevorderen en verwikkelingen voorkomen, inclusief in de verplaatsingen, infectiecontrole, eerste hulp en urgentieprocedures. Veilig en menswaardig behandelingen en verpleegtechnische handelingen uitvoeren. Cliënten en cliëntsysteem informeren, ondersteunen, adviseren en educatie geven. "Integreren
VPK_2.10VPK_2.10 - De resultaten van de zorgverlening evalueren en bijsturen: Continu nagaan in welke mate de vooropgestelde doelstellingen bereikt zijn, hoe ze bereikt werden en in welke mate er nadelige gevolgen zijn van de (be)handelingen. Zonodig de (termijnen van de) doelstellingen, het zorgplan en/of de werkwijze aanpassen.Integreren
VPK_2.12"VPK_2.12 - Primaire en secundaire preventie toepassen. Preventie op alle niveaus is:‘Bijdragen tot het bevorderen van de gezondheid, tot het voorkomen en herstellen van ziekten, verwikkelingen, psychisch disfunctioneren en tot het voorkomen van ongevallen. De verpleegkundige neemt gepaste structurele en faciliterende maatregelen om gezonde keuzes te ondersteunen (primaire preventie). Ze observeert, detecteert en signaleert vroegtijdig specifieke kenmerken van risicopopulaties (secundaire preventie)."Verdiepen
VPK_4VPK_4 - De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg: Zich verder professioneel ontwikkelen en de kwaliteit van de verpleegkundige zorg verhogen.Integreren
VPK_4.14VPK_4.14 - Handelen in functie van kwaliteitszorg: De criteria van kwaliteit van zorg opvolgen in de dienstverlening: Doeltreffend, efficiënt, veilig, rechtvaardig, tijdig, continu, multi- en interdisciplinair, cliëntgericht, volgens de juridische reglementering en wetenschappelijk gefundeerd.Integreren
VPK_4.15"VPK_4.15 - Zich professioneel ontwikkelen: De verantwoordelijkheid opnemen voor eigen professionele ontwikkeling en ‘levenslang leren’. Gebruik maken van verpleegkundig wetenschappelijke vakliteratuur: kritisch lezen, analyseren, vergelijken en de betekenis ervan herkennen en afleiden voor de (eigen) verpleegkundige praktijk. "Verdiepen
VPK_5VPK_5 - De verpleegkundige als LID VAN HET TEAM werkt intra- en interprofessioneel samen om de visie en de doelen van de zorg te realiseren: Vanuit erkenning van- en respect voor ieders deskundigheid een actieve bijdrage leveren aan het gezamenlijke doel, nl. optimale totaalzorg en continuïteit in de zorg met oog voor kwaliteitsnormen- meewerken aan het voorkomen en oplossen van problemen en conflictenIntegreren
VPK_5.17VPK_5.17 - Intraprofessionele relaties opbouwen en samenwerken binnen het verpleegkundig team: Een actieve bijdrage leveren aan het gezamenlijke doel van het team, constructief bijdragen in (en leiden van) teamvergaderingen, besluiten toepassen en conflicten constructief helpen oplossen.Verdiepen
VPK_5.18VPK_5.18 - Interprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen: Vanuit kennis van en respect voor deskundigheidsgebieden van de verschillende disciplines in het team overleggen met als doel optimale totaalzorg en continuïteit in de zorg, met oog voor kwaliteitsnormen.Verkennen
VPK_6VPK_6 - De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn: Openstaan voor diversiteit in de samenleving en de verpleegkunde als beroep kaderen in het brede gezondheidszorg- en welzijnsbeleid.Integreren
VPK_6.19VPK_6.19 - Open staan voor diversiteit in de samenleving: De verpleegkundige benadert zowel collega’s gezondheidswerkers als de cliënt en zijn omgeving vanuit een fundamenteel respect voor ieders persoonlijke, sociale, culturele, etnische en religieuze eigenheid.Integreren
VPK_6.20VPK_6.20 - Positief bijdragen tot de profilering van het beroep: De verpleegkundige is zich bewust van de rol die hij/zij kan spelen in de maatschappelijke beeldvorming over de verpleegkundige en draagt bij tot een positieve beeldvorming over de verpleegkunde.Integreren

Leerresultaten



Opdracht veiligheid en ontslagmanagement:


Aan de hand van een schriftelijke opdracht kan de student:

Handelen als persoon naar beroepsspecifieke attitudes

De student toont verantwoordelijkheid, is kritisch ingesteld en toont flexibiliteit

De student maakt bewuste keuzes uit alternatieven gevonden in de praktijk



Zorg op maat verlenen als professionele verpleegkundige    

De student kan verbanden leggen tussen gegevens uit meerdere bronnen

De student kan eigen observaties en verworven informatie gestructureerd toevoegen aan de verzamelde gegevens

De student kan verpleegproblemen i.v.m. ontslag en veiligheid identificeren en onderscheiden en hierbij doelstellingen bepalen

De student kan voorstellen formuleren tot verbetering van de bescherming van de eigen veiligheid en die van collega’s en zorgvragers

De student kan de geformuleerde doelstellingen en verbeteracties evalueren en bijsturen

De student kan gerichte gezondheidsrisico’s i.v.m. ontslag en veiligheid opsporen en hierbij gepaste maatregelen treffen (verbeteracties)



Bijdrage leveren aan het bevorderen van de kwaliteit van zorg i.v.m. veiligheid en ontslag.

De student kan zich professioneel ontwikkelen in deze opgegeven materie



Een rol vervullen als lid van een team en de samenleving in functie van gezondheid en welzijn.


 




Opdracht Voedingsleer en dieetleer



Toont de bereidheid om de beroepsspecifieke attituden verder te ontwikkelen

De student kan nauwkeurig, met respect en openheid t.o.v. anderen functioneren



Verleent verantwoorde verpleegkundige zorg op maat

De student kan relevante en correcte informatie verschaffen over de diëten en kan ze toepassen in functie van de noden van de zorgvrager

De student motiveert gezondheidsbevorderend gedrag, dwz moedigt een patiënt aan om indien nodig zijn levensstijl/voeding aan te passen



Past bepaalde niveaus van preventie toe

De student kan de zorgvrager voorlichten en advies geven betreffende gezonde voeding en diëten

De student kan problemen betreffende de voedingstoestand detecteren en signaleren naar de bevoegde instanties

De student beschikt over de nodige competenties om preventief de zorgvrager te wijzen op problemen betreffende zijn voeding (bvb kwetsbare doelgroep van kinderen en ouderen)



Staat open voor diversiteit in de samenleving

De student heeft respect voor en houdt bij de zorgverlening rekening met de sociale en culturele eigenheid van de zorgvrager



Bouwt interprofessionele relaties op en werkt samen in het kader van gemeenschappelijke   zorgdoelstellingen

De student beheert de technische taal / begrippen (o.a. voedingsstoffen, medische terminologie) om een vlotte communicatie mogelijk te maken met het multidisciplinair team



Organiseert en coördineert de zorg voor de individuele cliënt

De student kan de situatie van de zorgvrager inschatten en aanpassen aan de noodzakelijke prioriteiten, rekening houdend met de behoeften en de beschikbare middelen (weekendopname patiënt met dieet, standaardmaaltijd aanpassen, thuiszorg, contacten leggen met diabetesverenigingen, …)



Is bereid zich voortdurend bij te scholen en zich professioneel te ontwikkelen

De student kan zelfstandig wetenschappelijke literatuur verwerken en staat open voor vernieuwingen

Inhoud

Opdracht veiligheid en ontslagmanagement (3 STP):

In deze opdracht vergelijkt de student de items veiligheid en ontslagmanagement van de eigen stageplaats met een gelijkaardige dienst in een ander ziekenhuis. Na een voorstelling van de stageplaats en de beschrijving van de ontslagvoorbereiding en de veiligheid wordt een stappenplan uitgewerkt. Een kritische vergelijking van de aanpak in de verschillende werksetting mondt uit in voorstellen ter verbetering van veiligheid & ontslagmanagement op de stageplaats.



Opdracht voedings- en dieetleer (3STP):

De opdracht voedings- en dieetleer is een opdracht waarbij de student de werking van de dieetafdeling (voedselbereiding, voedselverdeling, dieetkeuken, dieetuitleg bij de patiënt, ...) nagaat en verwoordt. Het doel is het dieetgebeuren beter te leren kennen zodat het interdisciplinaire contact vlot kan verlopen.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

opdracht veiligheid en ontslagmanagement

Cursussen

  • Cursus
opdracht voeding- en dieetleer
  • Cursus
  • Evaluatie

    Om te slagen voor dit opleidingsonderdeel dien je 10/20 op het totaal te behalen. Indien je op 1 van de afzonderlijke delen minder dan 7/20 behaalt ben je niet geslaagd voor het geheel van het opleidingsonderdeel.



    Regeling en sancties mbt laattijdig afgeven van opdrachten ( eerste en tweede examenkans)


     


    Indien de opdracht niet tegen het voorziene tijdstip wordt binnengebracht, wordt de volgende werkwijze gevolgd:


    1. De student verwittigt de brugcoördinator tenminste één dag op voorhand en verantwoordt de laattijdigheid met een aanvaardbare reden


    a. de brugcoördinator spreekt een nieuwe datum af met de student


    b. indien de student de opdracht binnen deze nieuwe termijn aflevert, volgt geen sanctie


    c. indien de opdracht niet tijdig binnen is wordt dit gesanctioneerd door de helft van de punten af te trekken


    2. De student verwittigt de brugcoördinator niet of geeft geen verklaring voor het feit dat de opdracht niet op het afgesproken tijdstip werd binnengebracht.


    In dit geval wordt onmiddellijk de sanctie toegepast die normaal voorzien is, dwz de helft van de punten aftrekken.

    opdracht voeding- en dieetleer
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten100%
    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten100%
    opdracht veiligheid en ontslagmanagement
    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten100%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten100%