Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in de toegepaste audiovisuele communicatie

Scenario


Opleiding Bachelor in de toegepaste audiovisuele communicatie Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BATAC_57
Studiepunten 4 Studietijd 120 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Rumes Tom

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Werkcollege

Begincompetentie

De eindtermen van het behaalde bachelor-of masterdiploma.

Eindcompetentie

BATAC_03BATAC_03 - Beschikken over voldoende creatieve feeling.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BATAC_04BATAC_04 - Het audiovisueel product een narratief fundament meegevenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten

De student leert  in eerste instantie het belang van een scenario inzien en maakt kennis met de functie en doelstelling ervan. Aan de hand van een overzicht van de verschillende televisiegenres en hun specifieke wetmatigheden verdiept hij zich in de verschillende toepassingsgebieden en hun specifieke doelgroepen, zowel in fictie, non-fictie, reality als corporate genre.




Hoe werkt een verhaal? Wanneer werkt het? Wanneer niet? Waarom niet? Hoe verzin je een originele invalshoek voor je verhaal? Hoe grijp je de kijker bij het nekvel en hoe houd je zijn aandacht vast? Aan de hand van theoretische uiteenzettingen, analyse van scenario's en videovoorbeelden uit de praktijk verwerft de student inzicht in de diverse stappen van een scenario in het non-fictie genre.


De student maakt kennis met de specifieke vormelijke en inhoudelijke vereisten van een scenario en leert audiovisuele taal te schrijven. Een kort overzicht van narratieve en structurele technieken eigen aan fictie, leert hem welke fictie-elementen je kunt incorporeren in feitenprogramma's. Dit biedt hem de tools om een scenario in het  non-fictie genre te kunnen lezen en interpreteren.

Inhoud

DEEL 1 :HOE SCHRIJF IK  EEN NON-FICTIE SCENARIO?


1. Voorbereidende stappen (voorbereidend gesprek, research, prospectie, …)


2. Ordenen van het materiaal en het zoeken van een sterke premisse


3. Bruikbare structuren voor een non-fictie scenario


4. Toegepaste verteltechnieken in een non-fictie scenario


5. Mogelijke openingsscènes in een non-fictie scenario



DEEL 2: Toepassingsgebieden van een scenario



1. Kenmerken van de non-fictie genres: reportage en documentaire


2. Kenmerken van de fictie genres: drama, soap, sitcom


3. De schemerzone tussen fictie en non-fictie: reality



DEEL 3: Scenarioschrijven voor reality


 


1. De basiscomponenten van reality (en fictie)


2. Conflictinventaris, synopsis, structuur


3. Story Editing en montagescript



DEEL 4: INLEIDING TOT Scenarioschrijven voor FICTIE


 



  1. Functie van een synopsis bij fictie

  2. De lay out van een fictie scenario en scriptwriting software (Final Draft)

  3. Expositie, conflicten en obstakels

  4. Structuur, Plotpoints, Hoofd-en Subplot

  5. Multiplot, deconstructie en minimalistische structuren

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Evaluatie


Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Mondeling examen50%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Tussentijdse evaluatie50%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen50%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Tussentijdse evaluatie50%