Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Avond- en weekendopleiding - Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs

Communicatie met kinderen


Opleiding Avond- en weekendopleiding - Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALLOA_3905
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Verbruggen Veerle
  • Verbruggen Werner
  • Bogaerts Lieselotte

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Zelfstudie

Begincompetentie

eindtermen secundair onderwijs

Eindcompetentie

BALLO_01.011.1 - De leerkracht kan de beginsituatie van de leerlingen en de groep achterhalen.Elementair niveau
BALLO_01.031.3 - De leerkracht kan de leerinhouden en leerervaringen selecteren.Elementair niveau
BALLO_01.041.4 - De leerkracht kan de leerinhouden en leerervaringen structureren en vertalen in een samenhangend onderwijsaanbod.Elementair niveau
BALLO_01.061.6 - De leerkracht kan individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen.Elementair niveau
BALLO_01.071.7 - De leerkracht kan een krachtige leeromgeving creëren met aandacht voor de heterogeniteit binnen de leergroep.Elementair niveau
BALLO_01.131.13 - De leerkracht kan bijdragen aan het gevoelig maken en openstaan voor talen door aan talensensibilisering te doen.Elementair niveau
BALLO_02.12.1 - De leerkracht kan in overleg een positief leefklimaat creëren voor de leerlingen in de groep en op school.Elementair niveau
BALLO_02.22.2 - De leerkracht kan de emancipatie van de leerlingen bevorderen.Elementair niveau
BALLO_02.32.3 - De leerkracht kan door attitudevorming leerlingen op individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie voorbereiden.Elementair niveau
BALLO_02.72.4 - De leerkracht kan communiceren met leerlingen met diverse taalachtergronden in diverse talige situaties.Elementair niveau
BALLO_03.13.1 De leerkracht beheerst de basiskennis van de leerinhouden, waaronder ten minste de ontwikkelingsdoelen en eindtermen, en hij kan recente ontwikkelingen over inhouden en vaardigheden uit de leergebieden Frans, Lichamelijke Opvoeding, Muzische Vorming, Nederlands, Wereldoriëntatie en Wiskunde en de leergebiedoverschrijdende thema's Leren Leren, Sociale Vaardigheden en Informatie- en Communicatietechnologie (ICT) volgen. Vanuit onze overtuiging wordt hier godsdienst aan toegevoegd.Elementair niveau
BALLO_03.23.2 De leerkracht kan de verworven kennis en vaardigheid met betrekking tot leergebieden en vakgebieden aanwenden op een geïntegreerde manier.Elementair niveau
BALLO_11_A3A3. kritische ingesteldheid: bereid zijn zichzelf en zijn omgeving ter discussie te stellen, de waarde van een bewering of een feit, de wenselijkheid en haalbaarheid van een vooropgesteld doel te verifiëren, alvorens een stelling in te nemen.Elementair niveau
BALLO_11_A4A4. leergierigheid: actief zoeken naar situaties om zijn competentie te verbreden en te verdiepen.Elementair niveau
BALLO_11_A5A5. organisatievermogen: erop gericht zijn de taken zo te plannen, te coördineren en te delegeren, dat het beoogde doel op een efficiënte manier bereikt kan worden.Elementair niveau

Leerresultaten

De leraar als begeleider van kinderen: verwerft de achtergrondkennis en vaardigheden om - een verhaal te vertellen - een tekst te schrijven op niveau van kinderen - een kringgesprek te begeleiden bij kinderen - aan leesbevordering te doen bij kinderen - met ICT-middelen kinderen in hun leerproces te ondersteunen De leraar als opvoeder: verwerft de achtergrondkennis en vaardigheden om op een positieve manier om te gaan met kinderen en hen te stimuleren in hun ontwikkeling. De leraar als communicator: hanteert een correcte schriftelijke en mondelinge taal.

Inhoud

- Inzicht hebben in het aanbod aan hedendaagse kinder- en jeugdliteratuur in verschillende genres. - Voor kinderen van de basisschool verhalen kunnen voorlezen, vertellen en verdiepen a.d.h.v. vragen. - Schriftelijke en mondelinge communicatiekanalen actief gebruiken met kinderen. - Informatieve en verhalende teksten kunnen schrijven voor kinderen van de basisschool. - Moderne media en ICT actief en creatief gebruiken met kinderen.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Handboeken

  • Ervaringsgericht werken met 6- tot 12-jarigen in het basisonderwijs

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Online studiemateriaal
  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Je bent geslaagd als je 10 op 20 behaalt. Wie niet geslaagd is in eerste zittijd, krijgt de kans om in tweede zittijd de opdrachten met score 1 en 2 (noodzakelijk) en 3 (mogelijk) opnieuw in te dienen. Score 1 en 2 verwijzen naar een onvoldoende. Score 3 betekent (nipt) voldoende.

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten100%