Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Avond- en weekendopleiding - Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs

Wijsbegeerte


Opleiding Avond- en weekendopleiding - Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALLOA_3754
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • De Bruyn Marleen
  • Verbruggen Werner

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege

Begincompetentie

eindcompetenties secundair onderwijs

Eindcompetentie

BALLO_02.32.3 - De leerkracht kan door attitudevorming leerlingen op individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie voorbereiden.Elementair niveau
BALLO_09Functioneel geheel 9 - De leraar als lid van de onderwijsgemeenschapElementair niveau
BALLO_10Functioneel geheel 10 - De leraar als cultuurparticipantElementair niveau
BALLO_11_A2A2. relationele gerichtheid: in contacten met anderen kenmerken van echtheid, aanvaarding, empathie en respect tonen.Elementair niveau
BALLO_11_A4A4. leergierigheid: actief zoeken naar situaties om zijn competentie te verbreden en te verdiepen.Elementair niveau
BALLO_11_A6A6. zin voor samenwerking: bereid zijn om gemeenschappelijk aan eenzelfde taak te werken.Elementair niveau

Leerresultaten

Eindcompetenties van dit opleidingsonderdeel:

1. Ethisch verantwoord handelen

De student leert zijn eigen mens en wereldbeeld expliciteren, respectvol om te gaan met verschillende opvattingen en hierover te dialogeren

2. Empathie en kritische ingesteldheid aanwenden in de praktijkcontext

De student leeft zich in in de belevingswereld van cliënten/kinderen. De student benadert kritisch zijn eigen handelen.

3. Een cliënt/een kind benaderen vanuit een holistische mensvisie

De student toont inzicht in de verschillende factoren die de gezondheid/het onderwijs beïnvloeden; interne, externe, maatschappelijke en leefstijlfactoren.

4. De student doorbreekt vanuit de verwondering de vanzelfsprekendheid om stil te staan bij het leven en zo de eigen spirituele noden en die van de cliënt of de leerling te (h)erkennnen.

5. De student leert vragen stellen, (abstracte) begrippen te definiëren en gepaste veralgemeningen te maken.

6. De student staat open voor diversiteit in de samenleving

7. De student heeft een brede kijk op het maatschappelijk gebeuren en staat kritisch t.o.v. een economisch, sociaal, politiek en ethisch beleid.

8. De student toont het belang aan van een kritisch en reflexief denken in een plurale samenleving.

Inhoud

We bestuderen een overzicht van het Westerse filosofisch denken gedurende 2500 jaar.

In de inleiding staan we stil bij wat filosofie is, we maken een onderscheid tussen filosofie en godsdienst. Achtereenvolgens maken we kennis met de antieke, de Middeleeuwse, de moderne en de hedendaagse filosofie.

Tot slot trachten we na te gaan in hoeverre deze kennismaking met de wijsbegeerte ons mensbeeld heeft beïnvloed

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Evaluatie

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Mondeling examen80%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten20%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen80%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten20%