Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Avond- en weekendopleiding - Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs

Inleiding in de psychologie


Opleiding Avond- en weekendopleiding - Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALLOA_3807
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Goossens Eva
  • Verbruggen Werner
  • Bogaerts Lieselotte

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Zelfstudie

Begincompetentie

eindtermen secundair onderwijs

Eindcompetentie

BALLO_03.13.1 De leerkracht beheerst de basiskennis van de leerinhouden, waaronder ten minste de ontwikkelingsdoelen en eindtermen, en hij kan recente ontwikkelingen over inhouden en vaardigheden uit de leergebieden Frans, Lichamelijke Opvoeding, Muzische Vorming, Nederlands, Wereldoriëntatie en Wiskunde en de leergebiedoverschrijdende thema's Leren Leren, Sociale Vaardigheden en Informatie- en Communicatietechnologie (ICT) volgen. Vanuit onze overtuiging wordt hier godsdienst aan toegevoegd.Integratieniveau
BALLO_03.23.2 De leerkracht kan de verworven kennis en vaardigheid met betrekking tot leergebieden en vakgebieden aanwenden op een geïntegreerde manier.Integratieniveau
BALLO_05.25.2 De leerkracht kan kennisnemen van toegankelijke resultaten van onderwijsonderzoek die relevant zijn voor de eigen praktijk.Integratieniveau
BALLO_05.35.3 De leerkracht kan het eigen functioneren ter discussie stellen en bijsturen.Integratieniveau
BALLO_11_A3A3. kritische ingesteldheid: bereid zijn zichzelf en zijn omgeving ter discussie te stellen, de waarde van een bewering of een feit, de wenselijkheid en haalbaarheid van een vooropgesteld doel te verifiëren, alvorens een stelling in te nemen.Integratieniveau
BALLO_11_A4A4. leergierigheid: actief zoeken naar situaties om zijn competentie te verbreden en te verdiepen.Integratieniveau

Leerresultaten

De leraar als begeleider en opvoeder 1. Ethisch verantwoord handelen De student leert zijn eigen mens en wereldbeeld expliciteren, respectvol om te gaan met verschillende opvattingen en hierover te dialogeren 2. Empathie en kritische ingesteldheid aanwenden in de onderwijskundige context Vanuit inzichten rond waarneming, geheugen, motivatie en emoties leeft de student zich in in de belevingswereld van kinderen en benadert hij kritisch zijn eigen handelen. 3. Een kind benaderen vanuit een holistische mensvisie De student omschrijft vanuit de verschillende behoeften en motivatietheorieën de behoeften van leerlingen en geeft aan hoe hij hier als leraar kan op inspelen. De student maakt een onderscheid tussen existentiële vragen en levensbeschouwelijke vragen. Leraar als inhoudelijk expert 1. De student heeft kennis van de werking van waarneming, geheugen, motivatie, emoties en leerprocessen en observeert en analyseert vanuit deze kennis concrete situaties uit het dagelijkse leven en de onderwijspraktijk. 2. De student ontwikkelt een gevoeligheid voor het belang van psychologische inzichten en de verschillende psychologische stromingen binnen het denken en handelen. 4. De student doorbreekt vanuit de verwondering de vanzelfsprekendheid om stil te staan bij het leven en zo de eigen spirituele noden en die van de leerling te (h)erkennnen. 5.Relevante gegevens verzamelen over leerlingen Student is in staat om vanuit de waarnemingspsychologie op een objectieve manier gegevens te verzamelen over leerlingen. 6.De student heeft inzicht in het wetenschappelijk karakter van psychologie. 7.De student benadert vanuit een aantal inzichten uit de algemene psychologie het onderwijskundig handelen en geeft tips voor de praktijk. 8. De student leert vragen stellen, (abstracte) begrippen definiëren en gepaste veralgemeningen te maken. De leraar als innovator 1. Handelen in functie van kwaliteitszorg 2. Open staan voor diversiteit in de samenleving 3. Heeft een brede kijk op het maatschappelijk gebeuren en staat kritisch t.o.v. een economisch, sociaal, politiek en ethisch beleid. 4.De student toont het belang aan van een kritisch, reflexief en vakoverschrijdend denken in een plurale samenleving

Inhoud

1. Psychologie: bepaling en wetenschap. In het eerste deel wordt nagegaan wat psychologie juist onderzoekt en hoe wetenschappelijk het hiervoor probeert te werk te gaan.

2. Waarneming en het geheugen. In het deel waarneming gaat de aandacht naar de subjectiviteit van onze waarneming. Waarneming is immers een actief proces, waarbij er een voortdurende wisselwerking is tussen fysische prikkels, perceptuele organisatie en persoonlijkheidsfactoren. Aan de hand van cognitieve processen kennen we mensen ook kenmerken toe en proberen we hun gedrag te verklaren. In het deel geheugen komen volgende vragen aan bod: hoe is het geheugen gestructureerd? hoe werkt het? en door welke factoren wordt het beïnvloed?

3. Leren. Dit deel behandelt de leertheorie. Gedrag evolueert voortdurend onder invloed van allerlei leerprocessen, zoals klassieke en operante conditionering of modelling.

4. Van behoefte tot gedrag. Door welke behoeften wordt ons gedrag bepaald? Hoe werken ze op ons gedrag in? En wat zijn emoties? Aan de hand van o.a Maslows behoeftenpyramide, de attributietheorie en de tweefactorentheorie van Schachter zoeken we een antwoord op deze vragen.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Handboeken

  • Gedrag als menselijke ervaring. Inleiding tot de psychologie

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%