Hoofdpagina | Avond- en weekendopleiding - Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs
Domeinspecifieke onderwijsvaardigheden Wiskunde 2
Avond- en weekendopleiding - Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs |
2010-11 |
nvt |
BALLOA_1005 |
4 |
120 uur |
Derde Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
- Hawrijk Ilona
- Van Dessel Eli
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Oog hebben voor wiskundige aspecten in het dagelijks leven.
In staat zijn om logisch te redeneren. Positieve houding hebben t.o.v. wiskunde.
Eindtermen wiskunde van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs bereikt hebben.
Inhoud Domeinspecifieke vaardigheden Wiskunde I
Eindcompetentie
BALLO_01.01 | 1.1 - De leerkracht kan de beginsituatie van de leerlingen en de groep achterhalen. | Doorgroeiniveau |
BALLO_01.02 | 1.2 - De leerkracht kan doelstellingen kiezen en formuleren. | Doorgroeiniveau |
BALLO_01.03 | 1.3 - De leerkracht kan de leerinhouden en leerervaringen selecteren. | Doorgroeiniveau |
BALLO_01.04 | 1.4 - De leerkracht kan de leerinhouden en leerervaringen structureren en vertalen in een samenhangend onderwijsaanbod. | Doorgroeiniveau |
BALLO_01.05 | 1.5 - De leerkracht kan aangepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen. | Doorgroeiniveau |
BALLO_01.06 | 1.6 - De leerkracht kan individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen. | Doorgroeiniveau |
BALLO_01.10 | 1.10 - De leerkracht kan in overleg met het team deelnemen aan zorgverbredingsinitiatieven en die laten aansluiten bij de totaalbenadering van de school. | Doorgroeiniveau |
BALLO_01.10 | 1.10 - De leerkracht kan in overleg met het team deelnemen aan zorgverbredingsinitiatieven en die laten aansluiten bij de totaalbenadering van de school. | Elementair niveau |
BALLO_01.12 | 1.12 - De leerkracht kan omgaan met de diversiteit van de groep. | Elementair niveau |
BALLO_01.12 | 1.12 - De leerkracht kan omgaan met de diversiteit van de groep. | Doorgroeiniveau |
BALLO_02.1 | 2.1 - De leerkracht kan in overleg een positief leefklimaat creëren voor de leerlingen in de groep en op school. | Doorgroeiniveau |
BALLO_03.1 | 3.1 De leerkracht beheerst de basiskennis van de leerinhouden, waaronder ten minste de ontwikkelingsdoelen en eindtermen, en hij kan recente ontwikkelingen over inhouden en vaardigheden uit de leergebieden Frans, Lichamelijke Opvoeding, Muzische Vorming, Nederlands, Wereldoriëntatie en Wiskunde en de leergebiedoverschrijdende thema's Leren Leren, Sociale Vaardigheden en Informatie- en Communicatietechnologie (ICT) volgen. Vanuit onze overtuiging wordt hier godsdienst aan toegevoegd. | Doorgroeiniveau |
BALLO_03.2 | 3.2 De leerkracht kan de verworven kennis en vaardigheid met betrekking tot leergebieden en vakgebieden aanwenden op een geïntegreerde manier. | Doorgroeiniveau |
BALLO_11_A4 | A4. leergierigheid: actief zoeken naar situaties om zijn competentie te verbreden en te verdiepen. | Doorgroeiniveau |
Leerresultaten
De student kan:
-kinderen enthousiasmeren voor het leergebied wiskunde vanuit een eigen positieve attitude voor wiskunde;
-basiskennis en basisvaardigheden i.v.m. leerinhouden wiskunde flexibel en creatief toepassen in zijn pedagogisch-didactische aanpak;
-in het onderwijsaanbod (zie leerinhoud) horizontale (vakoverschijvende) en verticale (leerlijnen) verbanden onderkennen en integreren in stageactiviteiten;
-de leerinhouden aanpassen aan de leeftijd en het niveau van de kinderen;
-de organisatie van de volgende werkvormen voorbereiden en toepassen: doceren, demonstreren, onderwijsleergesprek, partnerwerk, hoekenwerk en leerwandeling (WO);
-basis-, verbredings- en verdiepingsdoelen kiezen en realiseren op basis van eindtermen en leerplannen, ontwikkelings- en leerlijnen en concreet formuleren gericht op de totale persoonlijkheid van het kind en vanuit het geloof in de groeikracht van ieder kind;
-leeractiviteiten, leermiddelen, ruimte en wiskundige materialen selecteren en aanpassen i.f.v. de hoger vernoemde doelstellingen en de beginsituatie, rekening houdend met de problemen en moeilijkheden die kinderen kunnen ervaren bij wiskunde;
-verschillende bronnen van informatie gebruiken bij het voorbereiden van lessen, inclusief artikels uit praktijkpublicaties;
-het eigen vormingsaanbod situeren en integreren binnen de ontwikkelingsdoelen en eindtermen en in het geheel van het onderwijsaanbod;
-leerproduct en leerproces tijdens en na de les evalueren en rapporteren in functie van het bevorderen van de ontwikkeling van het kind en het bijsturen van de aanpak, met inbegrip van doorverwijzing en advies.
Inhoud
Metend rekenen: Didactische vaardigheden betreffende Oppervlakteberekening, Volumeberekening en Schaal;
Meetkunde: Vormleer (vlakke figuren en ruimtefiguren), Meetkundige relaties en toepassingen;
Aanvankelijk rekenen;
Rekenproblemen.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Handboeken
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | 100% | een deel van het schriftelijk examen wordt voorbereid in de vorm van een opdracht | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | |