Hoofdpagina | Avond- en weekendopleiding - Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs
Domeinspecifieke onderwijsvaardigheden WO 2
Avond- en weekendopleiding - Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs |
2010-11 |
nvt |
BALLOA_3079 |
5 |
150 uur |
Derde Programmajaar |
Neen |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
- Vermeulen Kristin
- Verbruggen Werner
- Klynen Kurt
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
- Hoorcollege
- Studiereis/excursie
- Werkcollege
- Groepswerk
Begincompetentie
competenties WO zelfstudiepakket inhoudelijke expert
competenties WO domeinspecifiek vaardigheden (basis)
competenties algemene didactiek
Eindcompetentie
BALLO_01 | Functioneel geheel 1 - De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen | Integratieniveau |
BALLO_02 | Functioneel geheel 2 - De leraar als opvoeder | Integratieniveau |
BALLO_03 | Functioneel geheel 3 - De leraar als inhoudelijke expert | Integratieniveau |
BALLO_04 | Functioneel geheel 4 - De leraar als organisator | Integratieniveau |
BALLO_05 | Functioneel geheel 5 - De leraar als innovator - de leraar als onderzoeker | Integratieniveau |
Leerresultaten
-De studenten kunnen in team de activiteiten voor een openluchtklasweek organiseren, niet alleen inhoudelijk rijk, maar ook met aandacht voor de praktische organisatie zoals timing, contacten leggen met plaatselijke instanties, transport, veiligheid, …
- De studenten kunnen de theoretische principes bij verkeerseducatie/EHBO in de lagere school/ omgaan met bronnen uitleggen en toepassen in een les.
- De studenten kunnen binnen een gekozen thema (water, licht, lucht, …) technische en/of technologische toepassingen zoeken en uitwerken in opdrachten voor kinderen van de lagere school.
- de studenten kunnen elkaars werk en inzet bij groepsopdrachten evalueren
Inhoud
- organisatie openluchtklassen / didactiek openluchtklassen
- verkeerseducatie
- EHBO
- Bronnengebruik LS
- Techniek (procesgerichte aanpak)
- Specifieke didactiek lessen WO/Thematisch werken
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Tussentijdse evaluatie | 70% | BGB: 30%
themataak: 40% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Tussentijdse evaluatie | 100% | 30% BGB
40% themataak
30% wetenschap-techno-circus | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen | 30% | inhoud = wetenschap-techno-circus |