Hoofdpagina | Avond- en weekendopleiding - Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs
Functioneren in een schoolteam
Avond- en weekendopleiding - Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs |
2010-11 |
nvt |
BALLOA_1740 |
6 |
180 uur |
Derde Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
- Groepswerk
- Zelfstudie
- Hoorcollege
- Werkcollege
Begincompetentie
Competenties van: de leraar als opvoeder; begeleiden van leerprocessen 1; begeleiden van leerprocessen 2;
Eindcompetentie
BALLO_03.3 | 3.3 De leerkracht kan het eigen aanbod situeren in het geheel van het onderwijsaanbod met het oog op de begeleiding en oriëntering van de leerlingen. | Integratieniveau |
BALLO_05.1 | 5.1 De leerkracht kan resultaten van onderwijsontwikkelingswerk en vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen. | Elementair niveau |
BALLO_05.2 | 5.2 De leerkracht kan kennisnemen van toegankelijke resultaten van onderwijsonderzoek die relevant zijn voor de eigen praktijk. | Elementair niveau |
BALLO_06 | Functioneel geheel 6 - De leraar als partner van de ouders of verzorgers | Integratieniveau |
BALLO_07 | Functioneel geheel 7 - De leraar als lid van een schoolteam | Integratieniveau |
BALLO_08 | Functioneel geheel 8 - De leraar als partner van externen | Integratieniveau |
BALLO_09 | Functioneel geheel 9 - De leraar als lid van de onderwijsgemeenschap | Integratieniveau |
Leerresultaten
1. Onderwijs- en schoolorganisatie
1.A Kennis van: - recente ontwikkelingen in onderwijs en referentiekaders om ontwikkelingen in onderwijs te duiden. - referentiekaders om het lerarenberoep maatschappelijk te kunnen situeren. - basiscompetenties en beroepsprofiel van de leraar lager onderwijs. - structuur en werking van de verschillende onderwijsniveaus, met inbegrip van het buitengewoon onderwijs; verticale samenhang tussen kleuter-, lager en eerste graad secundair onderwijs; ontwikkelingsdoelen voor het buitengewoon onderwijs. - inhoudelijke opbouw en samenhang binnen en tussen de diverse leergebieden en de leergebiedoverschrijdende thema’s. - administratieve taken van de leraar, inclusief het doel ervan. - concepten ‘pedagogisch project’ en ‘schoolwerkplan’. - samenwerkingsverbanden binnen de school, decretale participatiestructuren, overlegorganen en hun bevoegdheden, schoolbeleid (b.v. schoolwerkplan, aanwenden van lesurenpakket). - functies en taken binnen een school. - diverse vormen van leerkrachtbegeleiding. - relevante informatiebronnen m.b.t. ontwikkelingen over onderwijs en samenleving, waaronder gelijke onderwijskansen, participatie en brede school. - relevante en toegankelijke informatiebronnen van onderwijsonderzoek. - kenmerken van een eenvoudig, praktijkgericht onderzoek.
1.B Vaardigheden: - In het onderwijsaanbod horizontale en verticale verbanden onderkennen. - Op correcte wijze omgaan met een aantal administratieve taken die behoren tot het takenpakket van de leraar. - Kennisnemen van toegankelijke resultaten van onderwijsonderzoek, relevant voor de eigen onderwijspraktijk.
2. Onderwijsrecht en -beleid
2.A Kennis van: - deontologie i.v.m. gegevens over kinderen. - basisregelgeving en instanties of bronnen die toegang geven tot geselecteerde en goed toegankelijke juridische kennis rond de rechten van het kind en van ouders of verzorgers. - onderwijswetgeving en kanalen die informatie verschaffen over de vigerende wetten, decreten en besluiten betreffende het Vlaamse onderwijs en de omzendbrieven. - referentiekaders om de huidige beleidslijnen in het Vlaamse onderwijs te duiden.
2.B Vaardigheden: - Zich documenteren over de eigen rechtspositie en die van de leerlingen: relevante en actuele informatie over juridische en administratieve aspecten van het leraarschap verzamelen; op de hoogte zijn van de rechten van leerlingen en daaruit conclusies trekken voor evaluatie en advisering. - Inzicht verschaffen in de huidige beleidsontwikkelingen binnen onderwijs.
3. Samenwerking binnen de schoolorganisatie en met externen
3.A Kennis van: - groepsdynamische en interactieprocessen. - typologieën van schoolculturen. - agogische inzichten m.b.t. de communicatie tussen ouders en school. - beschikbare hulpverleningsinstanties- en personen. - diversiteit van sociale en culturele realiteiten van ouders of verzorgers. - zoekmethoden om initiatieven of instanties op te sporen die onderwijsbetrokken zijn in een bepaalde regio.
3.B Vaardigheden: - Overleggen en samenwerken binnen het schoolteam: zijn opdracht realiseren in samenwerking met de leden van het schoolteam, rekening houdend met de schoolcultuur; overleggen over taakverdeling en deze naleven; participeren aan overleg over het schoolbeleid; in dialoog reflecteren over het eigen pedagogisch en didactisch handelen; feedback integreren in eigen handelen. - Onder begeleiding en in team op een planmatige wijze hulp bieden bij problemen, indien nodig samen met externen (bijvoorbeeld CLB). - Met ouders of verzorgers communiceren over hun kind m.b.t. leervorderingen, gedrag- en houdingsaspecten en studiekeuze; ondersteuning thuis; hulpverlening. - In overleg met het team ouders of verzorgers informeren over en betrekken bij het klas- en schoolgebeuren, rekening houdend met de diversiteit van ouders. - Met ouders of verzorgers in dialoog treden over opvoeding en onderwijs. - Met behulp van collega’s contacten leggen, communiceren en samenwerken met onderwijsbetrokken initiatieven gericht op kinderen en jongeren.
Inhoud
1. Onderwijs- en schoolorganisatie: De studenten nemen een zelfstudiepakket door waarmee zij inzicht verwerven in ondermeer onderwijsstructuur, onderwijsconcepten, administratieve taken van de leraar lager onderwijs, overlegorganen binnen het onderwijs, onderwijsonderzoek, structurering van de leergebieden en vakoverschrijdende thema’s, …
2. Onderwijsrecht en -beleid: Na een uiteenzetting over onderwijswetgeving en -beleid, leren de studenten zich documenteren over het huidige onderwijsbeleid en de wetgeving waarin dit resulteert, en over de eigen rechtspositie en die van hun leerlingen.
3. Samenwerking binnen het schoolteam en met externen: Aan de hand van een literatuurstudie, eigen ervaringen en interviews met ervaringsdeskundigen, verwerven de studenten inzichten en vaardigheden om op een professionele manier in overleg te gaan met collega’s, ouders of verzorgers en externen (CLB, schoolopbouwwerk, …). In groepjes maken ze op basis van deze studie een paper rond een bepaald deelthema.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen met computer | 60% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 40% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting | 100% | |