BALLO_01.01 | 1.1 - De leerkracht kan de beginsituatie van de leerlingen en de groep achterhalen. | Integratieniveau |
BALLO_01.02 | 1.2 - De leerkracht kan doelstellingen kiezen en formuleren. | Integratieniveau |
BALLO_01.03 | 1.3 - De leerkracht kan de leerinhouden en leerervaringen selecteren. | Integratieniveau |
BALLO_01.04 | 1.4 - De leerkracht kan de leerinhouden en leerervaringen structureren en vertalen in een samenhangend onderwijsaanbod. | Integratieniveau |
BALLO_01.05 | 1.5 - De leerkracht kan aangepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen. | Integratieniveau |
BALLO_01.06 | 1.6 - De leerkracht kan individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen. | Integratieniveau |
BALLO_01.07 | 1.7 - De leerkracht kan een krachtige leeromgeving creëren met aandacht voor de heterogeniteit binnen de leergroep. | Integratieniveau |
BALLO_01.08 | 1.8 - De leerkracht kan observatie en evaluatie voorbereiden. | Integratieniveau |
BALLO_01.09 | 1.9 - De leerkracht kan observeren en het proces en product evalueren met het oog op bijsturing, remediëring en differentiatie. | Integratieniveau |
BALLO_01.10 | 1.10 - De leerkracht kan in overleg met het team deelnemen aan zorgverbredingsinitiatieven en die laten aansluiten bij de totaalbenadering van de school. | Integratieniveau |
BALLO_01.11 | 1.11 - De leerkracht kan het leer- en ontwikkelingsproces adequaat begeleiden in Standaardnederlands en daarbij rekening houden met en gericht inspelen op de diverse persoonlijke en maatschappelijke taalachtergronden van de leerlingen. | Integratieniveau |
BALLO_01.12 | 1.12 - De leerkracht kan omgaan met de diversiteit van de groep. | Integratieniveau |
BALLO_01.13 | 1.13 - De leerkracht kan bijdragen aan het gevoelig maken en openstaan voor talen door aan talensensibilisering te doen. | Integratieniveau |
BALLO_02.1 | 2.1 - De leerkracht kan in overleg een positief leefklimaat creëren voor de leerlingen in de groep en op school. | Integratieniveau |
BALLO_02.2 | 2.2 - De leerkracht kan de emancipatie van de leerlingen bevorderen. | Integratieniveau |
BALLO_02.3 | 2.3 - De leerkracht kan door attitudevorming leerlingen op individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie voorbereiden. | Integratieniveau |
BALLO_02.4 | 2.4 - De leerkracht kan actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische context. | Integratieniveau |
BALLO_02.5 | 2.5 - De leerkracht kan adequaat omgaan met leerlingen in sociaal-emotionele probleemsituaties en met leerlingen met gedragsmoeilijkheden. | Integratieniveau |
BALLO_02.6 | 2.6 - De leerkracht kan de fysieke en geestelijke gezondheid van de leerlingen bevorderen. | Integratieniveau |
BALLO_02.7 | 2.4 - De leerkracht kan communiceren met leerlingen met diverse taalachtergronden in diverse talige situaties. | Integratieniveau |
BALLO_03.1 | 3.1 De leerkracht beheerst de basiskennis van de leerinhouden, waaronder ten minste de ontwikkelingsdoelen en eindtermen, en hij kan recente ontwikkelingen over inhouden en vaardigheden uit de leergebieden Frans, Lichamelijke Opvoeding, Muzische Vorming, Nederlands, Wereldoriëntatie en Wiskunde en de leergebiedoverschrijdende thema's Leren Leren, Sociale Vaardigheden en Informatie- en Communicatietechnologie (ICT) volgen. Vanuit onze overtuiging wordt hier godsdienst aan toegevoegd. | Integratieniveau |
BALLO_03.2 | 3.2 De leerkracht kan de verworven kennis en vaardigheid met betrekking tot leergebieden en vakgebieden aanwenden op een geïntegreerde manier. | Integratieniveau |
BALLO_03.3 | 3.3 De leerkracht kan het eigen aanbod situeren in het geheel van het onderwijsaanbod met het oog op de begeleiding en oriëntering van de leerlingen. | Integratieniveau |
BALLO_04.1 | 4.1 De leerkracht kan een gestructureerd werkklimaat bevorderen. | Integratieniveau |
BALLO_04.2 | 4.2 De leerkracht kan een soepel en efficiënt les- en dagverloop creëren, dat past in een korte- en langetermijnplanning. | Integratieniveau |
BALLO_04.3 | 4.3 De leerkracht kan op correcte wijze administratieve taken uitvoeren. | Integratieniveau |
BALLO_04.4 | 4.4 De leerkracht kan een stimulerende en werkbare klasruimte creëren, rekening houdend met de veiligheid van de leerlingen. | Integratieniveau |
BALLO_05.1 | 5.1 De leerkracht kan resultaten van onderwijsontwikkelingswerk en vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen. | Integratieniveau |
BALLO_05.2 | 5.2 De leerkracht kan kennisnemen van toegankelijke resultaten van onderwijsonderzoek die relevant zijn voor de eigen praktijk. | Integratieniveau |
BALLO_05.3 | 5.3 De leerkracht kan het eigen functioneren ter discussie stellen en bijsturen. | Integratieniveau |
BALLO_06.1 | 6.1 De leerkracht kan zich informeren over en discreet omgaan met gegevens over de leerling. | Integratieniveau |
BALLO_07.1 | 7.1 De leerkracht kan overleggen en samenwerken binnen het schoolteam. | Doorgroeiniveau |
BALLO_07.2 | 7.2 De leerkracht kan binnen het team over een taakverdeling overleggen en de afspraken naleven. | Doorgroeiniveau |
BALLO_07.3 | 7.3 De leerkracht kan de eigen pedagogische en didactische opdracht en aanpak in het team bespreekbaar maken. | Doorgroeiniveau |
BALLO_07.4 | 7.4 De leerkracht kan zich documenteren over de eigen rechtspositie en die van de leerlingen. | Doorgroeiniveau |
BALLO_07.5 | 7.5 De leerkracht kan in Standaardnederlands adequaat in interactie treden met alle leden van het schoolteam. | Doorgroeiniveau |
BALLO_08.1 | 8.1 De leerkracht kan in overleg met collega's contacten leggen, communiceren en samenwerken met externe instanties die onderwijsbetrokken initiatieven aanbieden. | Doorgroeiniveau |
BALLO_08.2 | 8.2 De leerkracht kan in Standaardnederlands adequaat in interactie treden met medewerkers van onderwijsbetrokken initiatieven. | Doorgroeiniveau |
BALLO_09.1 | 9.1 De leerkracht kan deelnemen aan het maatschappelijke debat over onderwijskundige thema's. | Doorgroeiniveau |
BALLO_09.2 | 9.2 De leerkracht kan dialogeren over zijn beroep en zijn plaats in de samenleving. | Doorgroeiniveau |
BALLO_10.1 | 10.1 De leerkracht kan actuele maatschappelijke thema's en ontwikkelingen onderscheiden en kritisch benaderen op het sociaal-politieke, sociaal-economisch, levensbeschouwelijke en cultureel-wetenschappelijke domein. | Integratieniveau |
BALLO_11_A1 | A1. beslissingsvermogen :durven een standpunt in te nemen of tot een handeling over te gaan, en er ook de verantwoordelijkheid voor dragen. | Integratieniveau |
BALLO_11_A2 | A2. relationele gerichtheid: in contacten met anderen kenmerken van echtheid, aanvaarding, empathie en respect tonen. | Integratieniveau |
BALLO_11_A3 | A3. kritische ingesteldheid: bereid zijn zichzelf en zijn omgeving ter discussie te stellen, de waarde van een bewering of een feit, de wenselijkheid en haalbaarheid van een vooropgesteld doel te verifiëren, alvorens een stelling in te nemen. | Integratieniveau |
BALLO_11_A4 | A4. leergierigheid: actief zoeken naar situaties om zijn competentie te verbreden en te verdiepen. | Integratieniveau |
BALLO_11_A5 | A5. organisatievermogen: erop gericht zijn de taken zo te plannen, te coördineren en te delegeren, dat het beoogde doel op een efficiënte manier bereikt kan worden. | Integratieniveau |
BALLO_11_A6 | A6. zin voor samenwerking: bereid zijn om gemeenschappelijk aan eenzelfde taak te werken. | Integratieniveau |
BALLO_11_A7 | A7. verantwoordelijkheidszin: zich verantwoordelijk voelen voor de school als geheel en het engagement aangaan om een positieve ontwikkeling van het kind te bevorderen. | Integratieniveau |
BALLO_11_A8 | A8. flexibiliteit: bereid zijn zich aan te passen aan wijzigende omstandigheden, zoals middelen, doelen, mensen en procedures. | Integratieniveau |