Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Avond- en weekendopleiding - Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs

Inhoudelijk expert Nederlands 2


Opleiding Avond- en weekendopleiding - Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALLOA_3081
Studiepunten 5 Studietijd 150 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Brepoels Maria
  • Truyts Christel

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Zelfstudie

Begincompetentie

1. Niveau hoger onderwijs of geslaagd zijn voor het 1ste jaar lerarenopleiding Leraar Lager Onderwijs

2. Vereiste voorkennis : eindcompetenties Inhoudelijk Expert Nederlands 1, namelijk

- Inzichten in taakgericht taalvaardigheidsonderwijs, met nadruk op taalvaardigheids-onderwijs luisteren en spreken

- Inzichten in hoe het begrippenkader van kinderen uitgebreid kan worden

- Kennis van het literatuur- en poëzielandschap voor kinderen

- Voldoende literaire competentie bezitten

- Inzichten in hoe je gesprekken met kinderen kan voeren waardoor de taalvaardigheid van kinderen verhoogt

- Inzichten in de ontwikkeling van de spellingvaardigheden

Eindcompetentie

BALLO_03.13.1 De leerkracht beheerst de basiskennis van de leerinhouden, waaronder ten minste de ontwikkelingsdoelen en eindtermen, en hij kan recente ontwikkelingen over inhouden en vaardigheden uit de leergebieden Frans, Lichamelijke Opvoeding, Muzische Vorming, Nederlands, Wereldoriëntatie en Wiskunde en de leergebiedoverschrijdende thema's Leren Leren, Sociale Vaardigheden en Informatie- en Communicatietechnologie (ICT) volgen. Vanuit onze overtuiging wordt hier godsdienst aan toegevoegd.Doorgroeiniveau
BALLO_03.23.2 De leerkracht kan de verworven kennis en vaardigheid met betrekking tot leergebieden en vakgebieden aanwenden op een geïntegreerde manier.Doorgroeiniveau
BALLO_05.25.2 De leerkracht kan kennisnemen van toegankelijke resultaten van onderwijsonderzoek die relevant zijn voor de eigen praktijk.Doorgroeiniveau

Leerresultaten

De studenten maken zich de inzichten en vaardigheden eigen die noodzakelijk zijn om de volgende competenties te verwerven (zie ook curriculum ‘Domeinspecifieke Vaardigheden : Talige Activiteiten) :

1.de taalvaardigheid van alle kinderen verhogen in taalactiviteiten en andere activiteiten

- de taalvaardigheid LEZEN van alle kinderen verhogen in taalactiviteiten en andere activiteiten

- de taalvaardigheid SCHRIJVEN van alle kinderen verhogen in taalactiviteiten en andere activiteiten

2.met kinderen kunnen nadenken over taalgebruik en taalsysteem, d.w.z. kinderen TAALBESCHOUWELIJKE vaardigheden bijbrengen

Inhoud

- de ontwikkeling van het aanvankelijk en gevorderd leesproces : hoe kinderen technische leesvaardigheden en –strategieën ontwikkelen, hoe kinderen leesvaardigheden en –strategieën i.v.m. leesbegrip ontwikkelen

- de ontwikkeling van het aanvankelijk en gevorderd schrijfproces en in de schrijfvaardigheden en –strategieën die kinderen nodig hebben

- taalbeschouwing rond taalgebruik en taalsysteem

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Online studiemateriaal
  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Om geëvalueerd te worden moeten studenten alle taken inleveren en alle deelexamens afleggen.

Om te slagen moeten studenten de norm van het verzorgd en expressief spreken behalen.

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen60%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten40%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen60%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten40%