Hoofdpagina | Avond- en weekendopleiding - Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs
Inhoudelijk expert Nederlands 2
Avond- en weekendopleiding - Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs |
2010-11 |
nvt |
BALLOA_3081 |
5 |
150 uur |
Derde Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
- Brepoels Maria
- Truyts Christel
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
1. Niveau hoger onderwijs of geslaagd zijn voor het 1ste jaar lerarenopleiding Leraar Lager Onderwijs
2. Vereiste voorkennis : eindcompetenties Inhoudelijk Expert Nederlands 1, namelijk
- Inzichten in taakgericht taalvaardigheidsonderwijs, met nadruk op taalvaardigheids-onderwijs luisteren en spreken
- Inzichten in hoe het begrippenkader van kinderen uitgebreid kan worden
- Kennis van het literatuur- en poëzielandschap voor kinderen
- Voldoende literaire competentie bezitten
- Inzichten in hoe je gesprekken met kinderen kan voeren waardoor de taalvaardigheid van kinderen verhoogt
- Inzichten in de ontwikkeling van de spellingvaardigheden
Eindcompetentie
BALLO_03.1 | 3.1 De leerkracht beheerst de basiskennis van de leerinhouden, waaronder ten minste de ontwikkelingsdoelen en eindtermen, en hij kan recente ontwikkelingen over inhouden en vaardigheden uit de leergebieden Frans, Lichamelijke Opvoeding, Muzische Vorming, Nederlands, Wereldoriëntatie en Wiskunde en de leergebiedoverschrijdende thema's Leren Leren, Sociale Vaardigheden en Informatie- en Communicatietechnologie (ICT) volgen. Vanuit onze overtuiging wordt hier godsdienst aan toegevoegd. | Doorgroeiniveau |
BALLO_03.2 | 3.2 De leerkracht kan de verworven kennis en vaardigheid met betrekking tot leergebieden en vakgebieden aanwenden op een geïntegreerde manier. | Doorgroeiniveau |
BALLO_05.2 | 5.2 De leerkracht kan kennisnemen van toegankelijke resultaten van onderwijsonderzoek die relevant zijn voor de eigen praktijk. | Doorgroeiniveau |
Leerresultaten
De studenten maken zich de inzichten en vaardigheden eigen die noodzakelijk zijn om de volgende competenties te verwerven (zie ook curriculum ‘Domeinspecifieke Vaardigheden : Talige Activiteiten) :
1.de taalvaardigheid van alle kinderen verhogen in taalactiviteiten en andere activiteiten
- de taalvaardigheid LEZEN van alle kinderen verhogen in taalactiviteiten en andere activiteiten
- de taalvaardigheid SCHRIJVEN van alle kinderen verhogen in taalactiviteiten en andere activiteiten
2.met kinderen kunnen nadenken over taalgebruik en taalsysteem, d.w.z. kinderen TAALBESCHOUWELIJKE vaardigheden bijbrengen
Inhoud
- de ontwikkeling van het aanvankelijk en gevorderd leesproces : hoe kinderen technische leesvaardigheden en –strategieën ontwikkelen, hoe kinderen leesvaardigheden en –strategieën i.v.m. leesbegrip ontwikkelen
- de ontwikkeling van het aanvankelijk en gevorderd schrijfproces en in de schrijfvaardigheden en –strategieën die kinderen nodig hebben
- taalbeschouwing rond taalgebruik en taalsysteem
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Online studiemateriaal
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Om geëvalueerd te worden moeten studenten alle taken inleveren en alle deelexamens afleggen.
Om te slagen moeten studenten de norm van het verzorgd en expressief spreken behalen.
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 60% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 40% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 60% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 40% | |