Hoofdpagina | Avond- en weekendopleiding - Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs
Inhoudelijk expert Godsdienst
Avond- en weekendopleiding - Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs |
2010-11 |
nvt |
BALLOA_992 |
3 |
90 uur |
Derde Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Voor deze cursus dient de student minimaal onderstaande vakoverschrijdende eindtermen en vakoverschrijdende ontwikkelingsdoelen van het gewoon secundair onderwijs te hebben bereikt:
- gemeenschappelijke stam - eindtermen:
De leerlingen:
1. brengen belangrijke elementen van communicatief handelen in praktijk;
2. kunnen originele ideeën en oplossingen ontwikkelen en uitvoeren;
4. blijven, ondanks moeilijkheden, een doel nastreven;
5. houden rekening met de situatie, opvattingen en emoties van anderen;
8. benutten leerkansen in diverse situaties;
11. kunnen gegevens, handelwijzen en redeneringen ter discussie stellen a.d.h.v. relevante criteria;
12. zijn bekwaam om alternatieven af te wegen en een bewuste keuze te maken;
13. kunnen onderwerpen benaderen vanuit verschillende invalshoeken;
14. gaan alert om met media;
16. houden rekening met ontwikkelingen bij zichzelf en bij anderen, in de samenleving en wereld;
17. toetsen de eigen mening over maatschappelijke gebeurtenissen en trends aan verschillende standpunten;
18. gedragen zich respectvol;
26. gaan om met verscheidenheid;
De leerlingen:
- context mentale gezondheid
8. herkennen de impact van cultuur- en kunstbeleving op het eigen gevoelsleven en dat van anderen
- context omgeving en duurzame ontwikkeling
5. tonen interesse en uiten hun appreciatie voor de natuur, het landschap en het cultureel erfgoed
- context politiek-juridische samenleving
13. geven voorbeelden die duidelijk maken hoe de mondialisering voordelen, problemen en conflicten inhoudt
- context socio-culturele samenleving
1. beschrijven de dynamiek in leef- en omgangsgewoonten, opinies, waarden en normen in eigen en andere sociale en culturele groepen
2. gaan constructief om met verschillen tussen mensen en levensopvattingen
7. illustreren de wederzijdse beïnvloeding van kunst, cultuur en techniek, politiek, economie, wetenschappen en levensbeschouwing
Daarnaast dient de student volgende vakgebonden eindtermen, al dan niet vanuit de genoten vooropleiding, te beheersen:
- geschiedenis (eindtermen geformuleerd voor TSO):
De leerlingen
1. verruimen een aantal historische begrippen en probleemstellingen en passen deze in in een bredere historische context.
3. tonen de krachtlijnen aan van het historisch referentiekader in termen van tijd, ruimte en socialiteit.
4. omschrijven fundamentele conflicten en breuklijnen waarmee samenlevingen worden geconfronteerd.
9. tonen aan dat ideologieën of mentaliteiten of waardestelsels of wereldbeschouwingen invloed uitoefenen op samenlevingen, menselijke gedragingen.
10. doeltreffend informatie selecteren uit gevarieerd informatiemateriaal omtrent een historische of actuele probleemstelling.
19. zijn bereid om actuele spanningsvelden aan de historische ontwikkelingen te relateren.
21. zijn bereid ook hun ingenomen standpunten te confronteren met conflicterende gegevens en die van daaruit te relativeren.
22. durven vanuit een intellectueel eerlijke omgang met informatie te reageren op vormen van desinformatie.
25. zijn bereid vanuit het historisch besef dat individuen en groepen interfereren in maatschappelijke processen, actief en constructief te participeren aan de evoluerende maatschappij.
Eindcompetentie
BALLO_03.1 | 3.1 De leerkracht beheerst de basiskennis van de leerinhouden, waaronder ten minste de ontwikkelingsdoelen en eindtermen, en hij kan recente ontwikkelingen over inhouden en vaardigheden uit de leergebieden Frans, Lichamelijke Opvoeding, Muzische Vorming, Nederlands, Wereldoriëntatie en Wiskunde en de leergebiedoverschrijdende thema's Leren Leren, Sociale Vaardigheden en Informatie- en Communicatietechnologie (ICT) volgen. Vanuit onze overtuiging wordt hier godsdienst aan toegevoegd. | Integratieniveau |
BALLO_03.2 | 3.2 De leerkracht kan de verworven kennis en vaardigheid met betrekking tot leergebieden en vakgebieden aanwenden op een geïntegreerde manier. | Integratieniveau |
Leerresultaten
3. De leraar als inhoudelijk expert
3.1. De leraar kan de basiskennis van de leerinhouden, waaronder ten minste de ontwikkelingsdoelen en eindtermen, verbreden en verdiepen.
(a) De studenten beheersen de basiskennis die nodig is om het vak Rooms-Katholieke Godsdienst op basisschool-niveau te kunnen onderwijzen.(*)
(b) De studenten hebben inzicht in de visie op hedendaags godsdienstonderwijs, zoals ontwikkeld in het vigerende leerplan.(*)
3.2. De leraar kan recente ontwikkelingen over inhouden en vaardigheden uit de leergebieden of vakgebieden volgen, analyseren en verwerken.
(a) De studenten kunnen de centrale concepten uit actuele teksten over de theologische achtergrond van de invalshoeken uit het leerplan aanduiden.
(b) De studenten kunnen kritisch reflecteren over actuele teksten over de theologische achtergrond van de invalshoeken uit het leerplan.
Attitudes:
kritische ingesteldheid: bereid zijn zichzelf en zijn omgeving ter discussie te stellen, de waarde van een bewering of een feit, de wenselijkheid en haalbaarheid van een vooropgesteld doel te verifiëren, alvorens een stelling in te nemen.
Inhoud
De studenten verwerken in deze cursus zelfstandig de visietekst op hedendaags godsdienstonderwijs van de Vlaamse bisschoppen.
Daarnaast verwerven zij de nodige basiskennis om lessen godsdienst in het lager onderwijs te geven door studie van/kritische reflectie op de omschrijving van de invalshoeken uit het leerplan en relevante theologische basisteksten.
De invalshoeken zijn:
* fundamentele belevingen
* verscheidenheid
* beïnvloedingssystemen
* Kerk
* Bijbel
* godsbeeld
* Jezusbeeld
* gebed, celebraties, sacramenten
* christelijk geïnspireerd handelen.
Studie van het tekstmateriaal wordt ondersteund door beeldmateriaal, studievragen en correctiesleutels op Toledo.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Handboeken
- Leerplan rooms-katholieke godsdienst voor het lager onderwijs in Vlaanderen
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Dit opleidingsonderdeel vergt bijzondere inzet: zelfstudie vergt de nodige discipline. Hoewel de cursus via Toledo ondersteund wordt, moeten studenten bereid zijn om geregeld het studiemateriaal door te nemen.
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | |