Hoofdpagina | Avond- en weekendopleiding - Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs
Leraar als opvoeder
Avond- en weekendopleiding - Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs |
2010-11 |
nvt |
BALLOA_1729 |
8 |
240 uur |
Tweede Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
- Boon Tim
- Winnelinckx Anneleen
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
- Oefensessie
- Hoorcollege
- Werkcollege
- Zelfstudie
Begincompetentie
Eindtermen secundair onderwijs
Eindcompetentie
BALLO_01.11 | 1.11 - De leerkracht kan het leer- en ontwikkelingsproces adequaat begeleiden in Standaardnederlands en daarbij rekening houden met en gericht inspelen op de diverse persoonlijke en maatschappelijke taalachtergronden van de leerlingen. | Elementair niveau |
BALLO_02.1 | 2.1 - De leerkracht kan in overleg een positief leefklimaat creëren voor de leerlingen in de groep en op school. | Elementair niveau |
BALLO_04.1 | 4.1 De leerkracht kan een gestructureerd werkklimaat bevorderen. | Elementair niveau |
BALLO_04.4 | 4.4 De leerkracht kan een stimulerende en werkbare klasruimte creëren, rekening houdend met de veiligheid van de leerlingen. | Elementair niveau |
BALLO_10.1 | 10.1 De leerkracht kan actuele maatschappelijke thema's en ontwikkelingen onderscheiden en kritisch benaderen op het sociaal-politieke, sociaal-economisch, levensbeschouwelijke en cultureel-wetenschappelijke domein. | Elementair niveau |
BALLO_11_A2 | A2. relationele gerichtheid: in contacten met anderen kenmerken van echtheid, aanvaarding, empathie en respect tonen. | Elementair niveau |
BALLO_11_A3 | A3. kritische ingesteldheid: bereid zijn zichzelf en zijn omgeving ter discussie te stellen, de waarde van een bewering of een feit, de wenselijkheid en haalbaarheid van een vooropgesteld doel te verifiëren, alvorens een stelling in te nemen. | Elementair niveau |
BALLO_11_A4 | A4. leergierigheid: actief zoeken naar situaties om zijn competentie te verbreden en te verdiepen. | Elementair niveau |
BALLO_11_A5 | A5. organisatievermogen: erop gericht zijn de taken zo te plannen, te coördineren en te delegeren, dat het beoogde doel op een efficiënte manier bereikt kan worden. | Elementair niveau |
BALLO_11_A6 | A6. zin voor samenwerking: bereid zijn om gemeenschappelijk aan eenzelfde taak te werken. | Elementair niveau |
BALLO_11_A7 | A7. verantwoordelijkheidszin: zich verantwoordelijk voelen voor de school als geheel en het engagement aangaan om een positieve ontwikkeling van het kind te bevorderen. | Elementair niveau |
Leerresultaten
De student heeft inzicht in
- de leefwereld en de ontwikkeling van 6 tot 12-jarigen.
- studiemotivatie (gedrag, intrinsiek, extrinsiek) en technieken om deze motivatie te bevorderen.
De student kan een positief leefklimaat en een gestructureerd werkklimaat creëren.
De student beheerst technieken die kunnen bijdragen tot gedragsverandering en bevorderend zijn voor een gestructureerd werkklimaat/positief leefklimaat:
- Ervaringsgerichte lerarenstijl
- Klasmanagement
- Observatietechnieken
- Verwachtingen van de leraar
- Communicatie (zowel verbaal als non-verbaal).
Inhoud
HOOFDSTUK 1: ONTWIKKELING
- 1 Wat is ontwikkeling?
- 2 Leeftijdsfasen in de ontwikkeling
- 3 Ontwikkelingsthema’s
- 4 Ontwikkelingsdomeinen
- 5 Hoe ontstaat ontwikkeling?
- 6 Ontwikkelingsmodellen
- 7 Onwikkeling in de klas
HOOFDSTUK 2: COGNITIEVE ONTWIKKELING
- 1 Algemeen
- 2 Cognitieve ontwikkelingstheorieën
- De theorie van Piaget
- De cultuurhistorische theorie van Vygotsky
- De informatieverwerkingstheorie
- Intelligentie
HOOFDSTUK 3: SOCIALE ONTWIKKELING
- 1 Inleiding
- 2 Sociale cognitie
- 3 Sociaal gedrag
- 4 Leeftijdgenoten
- 5 De groep
- 6 Populariteit
- 7 Vriendschap
- 8 Andere sekse
- 9 Sociale vaardigheden in de lagere school
HOOFDSTUK 4: MORELE ONTWIKKELING
- 1 Moraliteit
- 2 Kenmerken van morele ontwikkeling in de lagere schoolperiode
- 3 Piagets ideeën over regels en rechtvaardigheid
- 4 Kohlbergs morele ontwikkelingstheorie
- 5 Morele ontwikkeling in de klas en op school
HOOFDSTUK 5: LEEFWERELD VAN KINDEREN
- 1 Inleiding
- 2 Leefwereld nader bekeken
- 3 De informatiemaatschappij
- 4 Een diverse samenleving
HOOFDSTUK 6: Opvoeden in de klas
- 1 Inleiding
- 2 Kijken naar leerlingen
- 3 Ervaringsgerichte lerarenstijl
- 4 Communicatie
- 5 De verwachtingen van de leraar
- 6 Klasmanagement
HOOFDSTUK 7: Motivatie
- 1 Inleiding
- 2 Motivatie observeren in gedrag
- 3 Intrinsieke en extrinsiek motivatie
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Handboeken
- Ervaringsgericht werken met 6- tot 12-jarigen in het basisonderwijs
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Het tijdig inleveren van de opdrachten is een voorwaarde om te kunnen slagen voor dit opleidingsonderdeel.
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 30% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | 70% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 30% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 70% | |