Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Avond- en weekendopleiding - Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs

Leraar als opvoeder


Opleiding Avond- en weekendopleiding - Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALLOA_1729
Studiepunten 8 Studietijd 240 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Boon Tim
  • Winnelinckx Anneleen

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Oefensessie
  • Hoorcollege
  • Werkcollege
  • Zelfstudie

Begincompetentie

Eindtermen secundair onderwijs

Eindcompetentie

BALLO_01.111.11 - De leerkracht kan het leer- en ontwikkelingsproces adequaat begeleiden in Standaardnederlands en daarbij rekening houden met en gericht inspelen op de diverse persoonlijke en maatschappelijke taalachtergronden van de leerlingen.Elementair niveau
BALLO_02.12.1 - De leerkracht kan in overleg een positief leefklimaat creëren voor de leerlingen in de groep en op school.Elementair niveau
BALLO_04.14.1 De leerkracht kan een gestructureerd werkklimaat bevorderen.Elementair niveau
BALLO_04.44.4 De leerkracht kan een stimulerende en werkbare klasruimte creëren, rekening houdend met de veiligheid van de leerlingen.Elementair niveau
BALLO_10.110.1 De leerkracht kan actuele maatschappelijke thema's en ontwikkelingen onderscheiden en kritisch benaderen op het sociaal-politieke, sociaal-economisch, levensbeschouwelijke en cultureel-wetenschappelijke domein.Elementair niveau
BALLO_11_A2A2. relationele gerichtheid: in contacten met anderen kenmerken van echtheid, aanvaarding, empathie en respect tonen.Elementair niveau
BALLO_11_A3A3. kritische ingesteldheid: bereid zijn zichzelf en zijn omgeving ter discussie te stellen, de waarde van een bewering of een feit, de wenselijkheid en haalbaarheid van een vooropgesteld doel te verifiëren, alvorens een stelling in te nemen.Elementair niveau
BALLO_11_A4A4. leergierigheid: actief zoeken naar situaties om zijn competentie te verbreden en te verdiepen.Elementair niveau
BALLO_11_A5A5. organisatievermogen: erop gericht zijn de taken zo te plannen, te coördineren en te delegeren, dat het beoogde doel op een efficiënte manier bereikt kan worden.Elementair niveau
BALLO_11_A6A6. zin voor samenwerking: bereid zijn om gemeenschappelijk aan eenzelfde taak te werken.Elementair niveau
BALLO_11_A7A7. verantwoordelijkheidszin: zich verantwoordelijk voelen voor de school als geheel en het engagement aangaan om een positieve ontwikkeling van het kind te bevorderen.Elementair niveau

Leerresultaten

De student heeft inzicht in



  • de leefwereld en de ontwikkeling van 6 tot 12-jarigen.

  • studiemotivatie (gedrag, intrinsiek, extrinsiek) en technieken om deze motivatie te bevorderen.



De student kan een positief leefklimaat en een gestructureerd werkklimaat creëren.



De student beheerst technieken die kunnen bijdragen tot gedragsverandering en  bevorderend zijn voor een gestructureerd werkklimaat/positief leefklimaat:



  • Ervaringsgerichte lerarenstijl

  • Klasmanagement

  • Observatietechnieken

  • Verwachtingen van de leraar

  • Communicatie (zowel verbaal als non-verbaal).

Inhoud

HOOFDSTUK 1: ONTWIKKELING



  • 1 Wat is ontwikkeling?

  • 2 Leeftijdsfasen in de ontwikkeling

  • 3 Ontwikkelingsthema’s

  • 4 Ontwikkelingsdomeinen

  • 5 Hoe ontstaat ontwikkeling?

  • 6 Ontwikkelingsmodellen

  • 7 Onwikkeling in de klas


HOOFDSTUK 2: COGNITIEVE ONTWIKKELING



  • 1 Algemeen

  • 2 Cognitieve ontwikkelingstheorieën

    • De theorie van Piaget

    • De cultuurhistorische theorie van Vygotsky

    • De informatieverwerkingstheorie

    • Intelligentie




HOOFDSTUK 3: SOCIALE ONTWIKKELING



  • 1 Inleiding

  • 2 Sociale cognitie

  • 3 Sociaal gedrag

  • 4 Leeftijdgenoten

  • 5 De groep

  • 6 Populariteit

  • 7 Vriendschap

  • 8 Andere sekse

  • 9 Sociale vaardigheden in de lagere school


HOOFDSTUK 4: MORELE ONTWIKKELING



  • 1 Moraliteit

  • 2 Kenmerken van morele ontwikkeling in de lagere schoolperiode

  • 3 Piagets ideeën over regels en rechtvaardigheid

  • 4 Kohlbergs morele ontwikkelingstheorie

  • 5 Morele ontwikkeling in de klas en op school


HOOFDSTUK 5: LEEFWERELD VAN KINDEREN



  • 1 Inleiding

  • 2 Leefwereld nader bekeken

  • 3 De informatiemaatschappij

  • 4 Een diverse samenleving


HOOFDSTUK 6: Opvoeden in de klas



  • 1 Inleiding

  • 2 Kijken naar leerlingen

  • 3 Ervaringsgerichte lerarenstijl

  • 4 Communicatie

  • 5 De verwachtingen van de leraar

  • 6 Klasmanagement


HOOFDSTUK 7: Motivatie



  • 1 Inleiding

  • 2 Motivatie observeren in gedrag

  • 3 Intrinsieke en extrinsiek motivatie

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Handboeken

  • Ervaringsgericht werken met 6- tot 12-jarigen in het basisonderwijs

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Het tijdig inleveren van de opdrachten is een voorwaarde om te kunnen slagen voor dit opleidingsonderdeel.

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten30%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen70%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten30%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen70%