Hoofdpagina | Avond- en weekendopleiding - Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs
Inhoudelijk expert Nederlands 1
Avond- en weekendopleiding - Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs |
2010-11 |
nvt |
BALLOA_3080 |
5 |
150 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
- Brepoels Maria
- Truyts Christel
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
eindtermen secundair onderwijs
Eindcompetentie
BALLO_02.2 | 2.2 - De leerkracht kan de emancipatie van de leerlingen bevorderen. | Elementair niveau |
BALLO_02.3 | 2.3 - De leerkracht kan door attitudevorming leerlingen op individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie voorbereiden. | Elementair niveau |
BALLO_02.7 | 2.4 - De leerkracht kan communiceren met leerlingen met diverse taalachtergronden in diverse talige situaties. | Elementair niveau |
BALLO_03.1 | 3.1 De leerkracht beheerst de basiskennis van de leerinhouden, waaronder ten minste de ontwikkelingsdoelen en eindtermen, en hij kan recente ontwikkelingen over inhouden en vaardigheden uit de leergebieden Frans, Lichamelijke Opvoeding, Muzische Vorming, Nederlands, Wereldoriëntatie en Wiskunde en de leergebiedoverschrijdende thema's Leren Leren, Sociale Vaardigheden en Informatie- en Communicatietechnologie (ICT) volgen. Vanuit onze overtuiging wordt hier godsdienst aan toegevoegd. | Elementair niveau |
BALLO_03.2 | 3.2 De leerkracht kan de verworven kennis en vaardigheid met betrekking tot leergebieden en vakgebieden aanwenden op een geïntegreerde manier. | Elementair niveau |
Leerresultaten
Eindcompetenties van dit opleidingsonderdeel (zie Basiscompetenties Leraar lager Onderwijs):
1.GESPREKKEN VOEREN met kinderen als volwaardige gesprekspartners om de taalontwikkeling te ondersteunen, d.w.z. zorgen voor een begrijpelijk en interactief taalaanbod, taalproductie stimuleren en feedback geven op talige uitingen van leerlingen
2.het BEGRIPPENKADER van kinderen uitbreiden in alle activiteiten van de basisschool
3.de SPELLINGVAARDIGHEID van kinderen verhogen
4.de LITERAIRE COMPETENTIE van kinderen stimuleren :
- eigen literaire competentie ontwikkelen
- een leesomgeving kunnen creëren om de ontwikkeling van de literaire competentie van kinderen te stimuleren
- een kwalitatief en gevarieerd poëzieaanbod voor kinderen kunnen samenstellen
5. De TAALVAARDIGHEID van kinderen verhogen met de nadruk op spreek- en luistervaardigheden
Inhoud
- inzicht in de groeiende taalontwikkeling van kinderen en de factoren die het groeiende taalleerproces van kinderen beïnvloeden
- inzicht in hoe het proces van de opbouw van de woordenschat verloopt en volgens welke stappen woorden kunnen worden aangeleerd
- inzicht in de eisen die literaire teksten stellen aan hun lezers en kunnen beoordelen welke boeken in literair en pedagogisch opzicht waardevol zijn voor lezers
- inzicht in de eisen waaraan poëzie moet voldoen
- inzicht in de principes waarop de spelling steunt en de spellingstrategieën die een schrijver hanteert
- weten hoe men als volwassene gesprekken kan voeren met kinderen die hun taalontwikkeling ondersteunen
- inzicht in de deelvaardigheden die een spreker en een luisteraar nodig hebben wanneer ze een bepaalde bedoeling willen realiseren
- inzicht in de spreek- en luisterstrategieën
- inzicht in wat de precieze leerinhoud is bij de spreek- en luistervaardigheden in een communcatieve situatie over een bepaald onderwerp
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Handboeken
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Online studiemateriaal
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Studenten die niet voldoende verzorgd en expressief spreken, krijgen de kans om hun mondeling taalgebruik bij te werken om alsnog na afloop van IE Ned 2 de norm te behalen.
Om geëvalueerd te worden moeten studenten alle taken inleveren en alle deelexamens afleggen.
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | 60% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 40% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 60% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 40% | |