Hoofdpagina | Avond- en weekendopleiding - Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs
Domeinspecifieke onderwijsvaardigheden WO 1
Avond- en weekendopleiding - Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs |
2010-11 |
nvt |
BALLOA_3078 |
4 |
120 uur |
Tweede Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
- Vermeulen Kristin
- Verbruggen Werner
- Klynen Kurt
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
- Hoorcollege
- Werkcollege
- Studiereis/excursie
Begincompetentie
- eindcompetenties secundair onderwijs
- een lesactiviteit volgens de regels van het opleidingsonderdeel begeleiden van leerprocessen basisniveau kunnen uitwerken
Eindcompetentie
BALLO_01 | Functioneel geheel 1 - De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen | Elementair niveau |
BALLO_03 | Functioneel geheel 3 - De leraar als inhoudelijke expert | Elementair niveau |
BALLO_04 | Functioneel geheel 4 - De leraar als organisator | Elementair niveau |
Leerresultaten
- De krachtlijnen van het leerplan WO kunnen toepassen.
- Omzetten van WO-leerinhouden en -vaardigheden in onderwijs- en leeractiviteiten voor de lagere school.
- Het leerplan WO hanteren i.f.v. een lesactiviteit of thema.
- De leerlijn van het kaartbegrip verwoorden en toepassen.
- Didactische uitgangspunten ifv typisch aardrijkskundige inhouden kunnen uitleggen en toepassen.
- Ontwikkeling van het tijdsbegrip bij kinderen kennen en begeleiden op een coherente manier.
- Werken n.a.v. de actualiteit rekening houdend met het tijdsbegrip van kinderen.
- Kinderen leren omgaan met sporen uit het verleden.
- Het aanschouwelijkheidsprobleem dat zich bij omgaan met het verleden stelt, efficiënt en effectief aanpakken.
- Natuuractiviteiten uitwerken voor kinderen.
- Didactische tips i.v.m. het menselijk lichaam kunnen toepassen.
- Experimenten kunnen opstellen en verklaren
Inhoud
- Leerplan WO
- Thematische werken in de lagere school
- Kaartbegrip in de lagere school
- Didactische uitgangspunten kaartgebruik bij leerwandeling
- Didactische uitgangspunten voor typisch aardrijkskundige thema’s
- Achtergronden bij natuuronderwijs: aandachtsgebieden, doen en denken, waarnemen, onderwijsleerstijlen, onderzoekend gedrag, natuurbeleving
- Praktische didactiek in de klas: 5-stappenplan, werkvormen met ‘echt’ materiaal, verslagvormen, vragen bij natuuronderwijs, materialen
- Natuuronderwijs in breder verband: natuur- en milieueducatie, thema’s, techniek, vaardigheden en attitudes, planning
- Tijdsbegrip bij kinderen in de lagere school
- Didactische principes voor het begeleiden van kinderen in de ontwikkeling van hun tijdsbegrip
- Didactiek tijd binnen thematische en cursorische WO-lessen
- Werken met de actualiteit op alle leeftijden in de lagere school
- Accenten bij een leerwandeling
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | 50% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Mondeling examen | 50% | Mondelinge verdediging van de opdrachten | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 50% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 50% | idem eerste examenkans |