Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Avond- en weekendopleiding - Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs

Domeinspecifieke onderwijsvaardigheden WO 1


Opleiding Avond- en weekendopleiding - Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALLOA_3078
Studiepunten 4 Studietijd 120 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Vermeulen Kristin
  • Verbruggen Werner
  • Klynen Kurt

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Werkcollege
  • Studiereis/excursie

Begincompetentie

- eindcompetenties secundair onderwijs
- een lesactiviteit volgens de regels van het opleidingsonderdeel begeleiden van leerprocessen basisniveau kunnen uitwerken

Eindcompetentie

BALLO_01Functioneel geheel 1 - De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessenElementair niveau
BALLO_03Functioneel geheel 3 - De leraar als inhoudelijke expertElementair niveau
BALLO_04Functioneel geheel 4 - De leraar als organisatorElementair niveau

Leerresultaten


- De krachtlijnen van het leerplan WO kunnen toepassen.
- Omzetten van WO-leerinhouden en -vaardigheden in onderwijs- en leeractiviteiten voor de lagere school.
- Het leerplan WO hanteren i.f.v. een lesactiviteit of thema.
- De leerlijn van het kaartbegrip verwoorden en toepassen.
- Didactische uitgangspunten ifv typisch aardrijkskundige inhouden kunnen uitleggen en toepassen.
- Ontwikkeling van het tijdsbegrip bij kinderen kennen en begeleiden op een coherente manier.
- Werken n.a.v. de actualiteit rekening houdend met het tijdsbegrip van kinderen.
- Kinderen leren omgaan met sporen uit het verleden.
- Het aanschouwelijkheidsprobleem dat zich bij omgaan met het verleden stelt, efficiënt en effectief aanpakken.
- Natuuractiviteiten uitwerken voor kinderen.
- Didactische tips i.v.m. het menselijk lichaam kunnen toepassen.
- Experimenten kunnen opstellen en verklaren

Inhoud


- Leerplan WO
- Thematische werken in de lagere school
- Kaartbegrip in de lagere school
- Didactische uitgangspunten kaartgebruik bij leerwandeling
- Didactische uitgangspunten voor typisch aardrijkskundige thema’s
- Achtergronden bij natuuronderwijs: aandachtsgebieden, doen en denken, waarnemen, onderwijsleerstijlen, onderzoekend gedrag, natuurbeleving
- Praktische didactiek in de klas: 5-stappenplan, werkvormen met ‘echt’ materiaal, verslagvormen, vragen bij natuuronderwijs, materialen
- Natuuronderwijs in breder verband: natuur- en milieueducatie, thema’s, techniek, vaardigheden en attitudes, planning
- Tijdsbegrip bij kinderen in de lagere school
- Didactische principes voor het begeleiden van kinderen in de ontwikkeling van hun tijdsbegrip
- Didactiek tijd binnen thematische en cursorische WO-lessen
- Werken met de actualiteit op alle leeftijden in de lagere school
- Accenten bij een leerwandeling

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie



Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen50%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Mondeling examen50% Mondelinge verdediging van de opdrachten
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen50%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen50% idem eerste examenkans