Hoofdpagina | Avond- en weekendopleiding - Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs
Domeinspecifieke onderwijsvaardigheden Wiskunde 1
Avond- en weekendopleiding - Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs |
2010-11 |
nvt |
BALLOA_998 |
6 |
180 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
- Van de Ven Maria
- Hawrijk Ilona
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindtermen wiskunde van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs bereikt hebben. Oog hebben voor wiskundige aspecten in het dagelijks leven. In staat zijn om logisch te redeneren. Positieve houding hebben t.o.v. wiskunde.
Eindcompetentie
BALLO_01.01 | 1.1 - De leerkracht kan de beginsituatie van de leerlingen en de groep achterhalen. | Elementair niveau |
BALLO_01.02 | 1.2 - De leerkracht kan doelstellingen kiezen en formuleren. | Elementair niveau |
BALLO_01.03 | 1.3 - De leerkracht kan de leerinhouden en leerervaringen selecteren. | Elementair niveau |
BALLO_01.04 | 1.4 - De leerkracht kan de leerinhouden en leerervaringen structureren en vertalen in een samenhangend onderwijsaanbod. | Elementair niveau |
BALLO_03.1 | 3.1 De leerkracht beheerst de basiskennis van de leerinhouden, waaronder ten minste de ontwikkelingsdoelen en eindtermen, en hij kan recente ontwikkelingen over inhouden en vaardigheden uit de leergebieden Frans, Lichamelijke Opvoeding, Muzische Vorming, Nederlands, Wereldoriëntatie en Wiskunde en de leergebiedoverschrijdende thema's Leren Leren, Sociale Vaardigheden en Informatie- en Communicatietechnologie (ICT) volgen. Vanuit onze overtuiging wordt hier godsdienst aan toegevoegd. | Elementair niveau |
BALLO_03.2 | 3.2 De leerkracht kan de verworven kennis en vaardigheid met betrekking tot leergebieden en vakgebieden aanwenden op een geïntegreerde manier. | Elementair niveau |
BALLO_11_A4 | A4. leergierigheid: actief zoeken naar situaties om zijn competentie te verbreden en te verdiepen. | Elementair niveau |
Leerresultaten
De student kan: - kinderen enthousiasmeren voor het leergebied wiskunde vanuit een eigen positieve attitude voor wiskunde; - basiskennis en basisvaardigheden i.v.m. leerinhouden wiskunde aanwenden in zijn pedagogisch-didactische aanpak; - in het onderwijsaanbod (zie leerinhoud) horizontale en verticale verbanden onderkennen, en de horizontale verbanden integreren in het eigen onderwijsaanbod; - de leerinhouden aanpassen aan de leeftijd en het niveau van de kinderen; - leeractiviteiten en wiskundematerialen voorzien en het gebruik ervan voorbereiden i.f.v. doelstellingen en beginsituatie; - basisdoelen kiezen en formuleren op basis van eindtermen en leerplannen, en van ontwikkelings- en leerlijnen; - verschillende bronnen van informatie gebruiken bij het voorbereiden van lessen; - het eigen aanbod situeren binnen eindtermen en leerplan.
Inhoud
Oorsprong, opbouw en notatie van de natuurlijke getallen : leerlijn en aanpak doorheen de lagere school.
Bewerkingen met natuurlijke getallen: hoofdrekenen, cijferen, schattend rekenen, gebruik van de zakrekenmachine: leerlijnen en aanpak doorheen de lagere school.
Gehele en Rationale getallen (Breuken, Kommagetallen, Percenten): getallenkennis en bewerkingen.
Toepassingen van de bovengenoemde inhouden in vraagstukken: algemene aandachtspunten bij het werken met en oplossen van vraagstukken, leerlijnen en aanpak doorheen de lagere school.
Metend rekenen: Soorten metingen, Leerlijnen van de verschillende meetfuncties
Meetkunde: Ruimtelijke oriëntatie, Vormleer (basisbegrippen), Meetkundige relaties
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Handboeken
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | |