Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Avond- en weekendopleiding - Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs

Domeinspecifieke onderwijsvaardigheden Wiskunde 1


Opleiding Avond- en weekendopleiding - Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALLOA_998
Studiepunten 6 Studietijd 180 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Van de Ven Maria
  • Hawrijk Ilona

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    Eindtermen wiskunde van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs bereikt hebben. Oog hebben voor wiskundige aspecten in het dagelijks leven. In staat zijn om logisch te redeneren. Positieve houding hebben t.o.v. wiskunde.

    Eindcompetentie

    BALLO_01.011.1 - De leerkracht kan de beginsituatie van de leerlingen en de groep achterhalen.Elementair niveau
    BALLO_01.021.2 - De leerkracht kan doelstellingen kiezen en formuleren.Elementair niveau
    BALLO_01.031.3 - De leerkracht kan de leerinhouden en leerervaringen selecteren.Elementair niveau
    BALLO_01.041.4 - De leerkracht kan de leerinhouden en leerervaringen structureren en vertalen in een samenhangend onderwijsaanbod.Elementair niveau
    BALLO_03.13.1 De leerkracht beheerst de basiskennis van de leerinhouden, waaronder ten minste de ontwikkelingsdoelen en eindtermen, en hij kan recente ontwikkelingen over inhouden en vaardigheden uit de leergebieden Frans, Lichamelijke Opvoeding, Muzische Vorming, Nederlands, Wereldoriëntatie en Wiskunde en de leergebiedoverschrijdende thema's Leren Leren, Sociale Vaardigheden en Informatie- en Communicatietechnologie (ICT) volgen. Vanuit onze overtuiging wordt hier godsdienst aan toegevoegd.Elementair niveau
    BALLO_03.23.2 De leerkracht kan de verworven kennis en vaardigheid met betrekking tot leergebieden en vakgebieden aanwenden op een geïntegreerde manier.Elementair niveau
    BALLO_11_A4A4. leergierigheid: actief zoeken naar situaties om zijn competentie te verbreden en te verdiepen.Elementair niveau

    Leerresultaten

    De student kan: - kinderen enthousiasmeren voor het leergebied wiskunde vanuit een eigen positieve attitude voor wiskunde; - basiskennis en basisvaardigheden i.v.m. leerinhouden wiskunde aanwenden in zijn pedagogisch-didactische aanpak; - in het onderwijsaanbod (zie leerinhoud) horizontale en verticale verbanden onderkennen, en de horizontale verbanden integreren in het eigen onderwijsaanbod; - de leerinhouden aanpassen aan de leeftijd en het niveau van de kinderen; - leeractiviteiten en wiskundematerialen voorzien en het gebruik ervan voorbereiden i.f.v. doelstellingen en beginsituatie; - basisdoelen kiezen en formuleren op basis van eindtermen en leerplannen, en van ontwikkelings- en leerlijnen; - verschillende bronnen van informatie gebruiken bij het voorbereiden van lessen; - het eigen aanbod situeren binnen eindtermen en leerplan.

    Inhoud

    Oorsprong, opbouw en notatie van de natuurlijke getallen : leerlijn en aanpak doorheen de lagere school.
    Bewerkingen met natuurlijke getallen: hoofdrekenen, cijferen, schattend rekenen, gebruik van de zakrekenmachine: leerlijnen en aanpak doorheen de lagere school.
    Gehele en Rationale getallen (Breuken, Kommagetallen, Percenten): getallenkennis en bewerkingen.
    Toepassingen van de bovengenoemde inhouden in vraagstukken: algemene aandachtspunten bij het werken met en oplossen van vraagstukken, leerlijnen en aanpak doorheen de lagere school.
    Metend rekenen: Soorten metingen, Leerlijnen van de verschillende meetfuncties
    Meetkunde: Ruimtelijke oriëntatie, Vormleer (basisbegrippen), Meetkundige relaties

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Cursussen

    • Cursus

    Handboeken

    • Wiskunde 1998 Leerplan

    Evaluatie

    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen100%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%