Hoofdpagina | Avond- en weekendopleiding - Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs
Domeinspecifieke onderwijsvaardigheden Taal 1
Avond- en weekendopleiding - Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs |
2010-11 |
nvt |
BALLOA_2170 |
5 |
150 uur |
Tweede Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
- Brepoels Maria
- Truyts Christel
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
- Groepswerk
- Oefensessie
- Hoorcollege
Begincompetentie
Verwachte beginsituatie: eindcompetenties secundair onderwijs
Vereiste voorkennis: eindcompetenties Inhoudelijk Expert Nederlands 1, namelijk
- inzicht in hoe het proces van de opbouw van de woordenschat verloopt en volgens welke stappen woorden kunnen worden aangeleerd
- inzicht in de eisen die literaire teksten stellen aan hun lezers en kunnen beoordelen welke boeken in literair en pedagogisch opzicht waardevol zijn voor lezers
- inzicht in de eisen waaraan poëzie moet voldoen
- inzicht in de principes waarop de spelling steunt en de spellingstrategieën die een schrijver hanteert
- weten hoe men als volwassene gesprekken kan voeren met kinderen die hun taalontwikkeling ondersteunen
- inzicht in de deelvaardigheden die een spreker en een luisteraar nodig hebben wanneer ze een bepaalde bedoeling willen realiseren
- inzicht in de spreek- en luisterstrategieën
- inzicht in wat de precieze leerinhoud is bij de spreek- en luistervaardigheden in een communcatieve situatie over een bepaald onderwerp
Eindcompetentie
BALLO_01.01 | 1.1 - De leerkracht kan de beginsituatie van de leerlingen en de groep achterhalen. | Elementair niveau |
BALLO_01.02 | 1.2 - De leerkracht kan doelstellingen kiezen en formuleren. | Elementair niveau |
BALLO_01.03 | 1.3 - De leerkracht kan de leerinhouden en leerervaringen selecteren. | Elementair niveau |
BALLO_01.04 | 1.4 - De leerkracht kan de leerinhouden en leerervaringen structureren en vertalen in een samenhangend onderwijsaanbod. | Elementair niveau |
BALLO_01.05 | 1.5 - De leerkracht kan aangepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen. | Elementair niveau |
BALLO_01.06 | 1.6 - De leerkracht kan individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen. | Elementair niveau |
BALLO_01.07 | 1.7 - De leerkracht kan een krachtige leeromgeving creëren met aandacht voor de heterogeniteit binnen de leergroep. | Elementair niveau |
BALLO_01.11 | 1.11 - De leerkracht kan het leer- en ontwikkelingsproces adequaat begeleiden in Standaardnederlands en daarbij rekening houden met en gericht inspelen op de diverse persoonlijke en maatschappelijke taalachtergronden van de leerlingen. | Elementair niveau |
BALLO_01.12 | 1.12 - De leerkracht kan omgaan met de diversiteit van de groep. | Elementair niveau |
BALLO_01.13 | 1.13 - De leerkracht kan bijdragen aan het gevoelig maken en openstaan voor talen door aan talensensibilisering te doen. | Elementair niveau |
BALLO_02.1 | 2.1 - De leerkracht kan in overleg een positief leefklimaat creëren voor de leerlingen in de groep en op school. | Elementair niveau |
BALLO_02.2 | 2.2 - De leerkracht kan de emancipatie van de leerlingen bevorderen. | Elementair niveau |
BALLO_02.3 | 2.3 - De leerkracht kan door attitudevorming leerlingen op individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie voorbereiden. | Elementair niveau |
BALLO_02.7 | 2.4 - De leerkracht kan communiceren met leerlingen met diverse taalachtergronden in diverse talige situaties. | Elementair niveau |
BALLO_03.2 | 3.2 De leerkracht kan de verworven kennis en vaardigheid met betrekking tot leergebieden en vakgebieden aanwenden op een geïntegreerde manier. | Elementair niveau |
BALLO_04.1 | 4.1 De leerkracht kan een gestructureerd werkklimaat bevorderen. | Elementair niveau |
BALLO_04.4 | 4.4 De leerkracht kan een stimulerende en werkbare klasruimte creëren, rekening houdend met de veiligheid van de leerlingen. | Elementair niveau |
Leerresultaten
Eindcompetenties van dit opleidingsonderdeel:
1.het BEGRIPPENKADER van kinderen uitbreiden in alle activiteiten van de basisschool
2.de TAALVAARDIGHEID van kinderen verhogen in taalactiviteiten
- de taalvaardigheden LUISTEREN EN SPREKEN van kinderen verhogen in taalactiviteiten
- de SPELLINGVAARDIGHEID van kinderen verhogen
3.de LITERAIRE COMPETENTIE van kinderen stimuleren
- een LEESOMGEVING kunnen creëren om de ontwikkeling van de literaire competentie van kinderen te stimuleren
- een POEZIEOMGEVING kunnen creëren waarin kinderen van poëzie kunnen genieten, waarin ze hun beleving van een gedicht kunnen uiten en waarin ze hun eigen beleving via muzisch taalgebruik kunnen uiten
4. LEERPLANNEN en EINDTERMEN kunnen hanteren
Inhoud
Zie leerresultaten
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Handboeken
- Leerplan Moedertaalopvoeding in de basisschool, Lezen
- Leerplan Moedertaalopvoeding in de basisschool, Luisteren en Spreken
- Leerplan Moedertaalopvoeding in de basisschool, Schrijven
- Leerplan Moedertaalopvoeding in de basisschool, Taalbeschouwing
- Leerplan Muzische Vorming, Muzisch taalgebruik (Deelleerplan)
- Leerplan Nederlands (Inter)culturele gerichtheid
- Leerplan Nederlands Strategieën
- Ontwikkelingsdoelen en eindtermen
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Online studiemateriaal
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Studenten die niet voldoende verzorgd en expressief spreken, krijgen de kans om hun mondeling taalgebruik bij te werken om alsnog na afloop van DSpec. onderwijsvaard Taal 2 de norm te behalen.
Om geëvalueerd te worden moeten studenten alle taken inleveren en alle deelexamens afleggen.
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Mondeling examen | 60% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 40% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 60% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 40% | |