Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Avond- en weekendopleiding - Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs

Domeinspecifieke onderwijsvaardigheden Taal 1


Opleiding Avond- en weekendopleiding - Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALLOA_2170
Studiepunten 5 Studietijd 150 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Brepoels Maria
  • Truyts Christel

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Groepswerk
  • Oefensessie
  • Hoorcollege

Begincompetentie

Verwachte beginsituatie: eindcompetenties secundair onderwijs

Vereiste voorkennis: eindcompetenties Inhoudelijk Expert Nederlands 1, namelijk

- inzicht in hoe het proces van de opbouw van de woordenschat verloopt en volgens welke stappen woorden kunnen worden aangeleerd

- inzicht in de eisen die literaire teksten stellen aan hun lezers en kunnen beoordelen welke boeken in literair en pedagogisch opzicht waardevol zijn voor lezers

- inzicht in de eisen waaraan poëzie moet voldoen

- inzicht in de principes waarop de spelling steunt en de spellingstrategieën die een schrijver hanteert

- weten hoe men als volwassene gesprekken kan voeren met kinderen die hun taalontwikkeling ondersteunen

- inzicht in de deelvaardigheden die een spreker en een luisteraar nodig hebben wanneer ze een bepaalde bedoeling willen realiseren

- inzicht in de spreek- en luisterstrategieën

- inzicht in wat de precieze leerinhoud is bij de spreek- en luistervaardigheden in een communcatieve situatie over een bepaald onderwerp

Eindcompetentie

BALLO_01.011.1 - De leerkracht kan de beginsituatie van de leerlingen en de groep achterhalen.Elementair niveau
BALLO_01.021.2 - De leerkracht kan doelstellingen kiezen en formuleren.Elementair niveau
BALLO_01.031.3 - De leerkracht kan de leerinhouden en leerervaringen selecteren.Elementair niveau
BALLO_01.041.4 - De leerkracht kan de leerinhouden en leerervaringen structureren en vertalen in een samenhangend onderwijsaanbod.Elementair niveau
BALLO_01.051.5 - De leerkracht kan aangepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen.Elementair niveau
BALLO_01.061.6 - De leerkracht kan individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen.Elementair niveau
BALLO_01.071.7 - De leerkracht kan een krachtige leeromgeving creëren met aandacht voor de heterogeniteit binnen de leergroep.Elementair niveau
BALLO_01.111.11 - De leerkracht kan het leer- en ontwikkelingsproces adequaat begeleiden in Standaardnederlands en daarbij rekening houden met en gericht inspelen op de diverse persoonlijke en maatschappelijke taalachtergronden van de leerlingen.Elementair niveau
BALLO_01.121.12 - De leerkracht kan omgaan met de diversiteit van de groep.Elementair niveau
BALLO_01.131.13 - De leerkracht kan bijdragen aan het gevoelig maken en openstaan voor talen door aan talensensibilisering te doen.Elementair niveau
BALLO_02.12.1 - De leerkracht kan in overleg een positief leefklimaat creëren voor de leerlingen in de groep en op school.Elementair niveau
BALLO_02.22.2 - De leerkracht kan de emancipatie van de leerlingen bevorderen.Elementair niveau
BALLO_02.32.3 - De leerkracht kan door attitudevorming leerlingen op individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie voorbereiden.Elementair niveau
BALLO_02.72.4 - De leerkracht kan communiceren met leerlingen met diverse taalachtergronden in diverse talige situaties.Elementair niveau
BALLO_03.23.2 De leerkracht kan de verworven kennis en vaardigheid met betrekking tot leergebieden en vakgebieden aanwenden op een geïntegreerde manier.Elementair niveau
BALLO_04.14.1 De leerkracht kan een gestructureerd werkklimaat bevorderen.Elementair niveau
BALLO_04.44.4 De leerkracht kan een stimulerende en werkbare klasruimte creëren, rekening houdend met de veiligheid van de leerlingen.Elementair niveau

Leerresultaten

Eindcompetenties van dit opleidingsonderdeel:
1.het BEGRIPPENKADER van kinderen uitbreiden in alle activiteiten van de basisschool
2.de TAALVAARDIGHEID van kinderen verhogen in taalactiviteiten
- de taalvaardigheden LUISTEREN EN SPREKEN van kinderen verhogen in taalactiviteiten
- de SPELLINGVAARDIGHEID van kinderen verhogen
3.de LITERAIRE COMPETENTIE van kinderen stimuleren
- een LEESOMGEVING kunnen creëren om de ontwikkeling van de literaire competentie van kinderen te stimuleren
- een POEZIEOMGEVING kunnen creëren waarin kinderen van poëzie kunnen genieten, waarin ze hun beleving van een gedicht kunnen uiten en waarin ze hun eigen beleving via muzisch taalgebruik kunnen uiten
4. LEERPLANNEN en EINDTERMEN kunnen hanteren

Inhoud

Zie leerresultaten

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Handboeken

  • Leerplan Moedertaalopvoeding in de basisschool, Lezen
  • Leerplan Moedertaalopvoeding in de basisschool, Luisteren en Spreken
  • Leerplan Moedertaalopvoeding in de basisschool, Schrijven
  • Leerplan Moedertaalopvoeding in de basisschool, Taalbeschouwing
  • Leerplan Muzische Vorming, Muzisch taalgebruik (Deelleerplan)
  • Leerplan Nederlands (Inter)culturele gerichtheid
  • Leerplan Nederlands Strategieën
  • Ontwikkelingsdoelen en eindtermen

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Online studiemateriaal
  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Studenten die niet voldoende verzorgd en expressief spreken, krijgen de kans om hun mondeling taalgebruik bij te werken om alsnog na afloop van DSpec. onderwijsvaard Taal 2 de norm te behalen.

Om geëvalueerd te worden moeten studenten alle taken inleveren en alle deelexamens afleggen.

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Mondeling examen60%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten40%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen60%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten40%