Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Avond- en weekendopleiding - Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs

Begeleiden van leerprocessen 1


Opleiding Avond- en weekendopleiding - Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALLOA_3071
Studiepunten 8 Studietijd 240 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • De Bouw Brenda
  • Boon Tim
  • Winnelinckx Anneleen

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Werkcollege
  • Hoorcollege
  • Zelfstudie
  • Oefensessie

Begincompetentie

Eindtermen secundair onderwijs

Eindcompetentie

BALLO_01.011.1 - De leerkracht kan de beginsituatie van de leerlingen en de groep achterhalen.Elementair niveau
BALLO_01.021.2 - De leerkracht kan doelstellingen kiezen en formuleren.Elementair niveau
BALLO_01.031.3 - De leerkracht kan de leerinhouden en leerervaringen selecteren.Elementair niveau
BALLO_01.041.4 - De leerkracht kan de leerinhouden en leerervaringen structureren en vertalen in een samenhangend onderwijsaanbod.Elementair niveau
BALLO_01.051.5 - De leerkracht kan aangepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen.Elementair niveau
BALLO_01.061.6 - De leerkracht kan individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen.Elementair niveau
BALLO_01.071.7 - De leerkracht kan een krachtige leeromgeving creëren met aandacht voor de heterogeniteit binnen de leergroep.Elementair niveau
BALLO_01.081.8 - De leerkracht kan observatie en evaluatie voorbereiden.Elementair niveau
BALLO_01.091.9 - De leerkracht kan observeren en het proces en product evalueren met het oog op bijsturing, remediëring en differentiatie.Elementair niveau
BALLO_01.111.11 - De leerkracht kan het leer- en ontwikkelingsproces adequaat begeleiden in Standaardnederlands en daarbij rekening houden met en gericht inspelen op de diverse persoonlijke en maatschappelijke taalachtergronden van de leerlingen.Elementair niveau
BALLO_02.22.2 - De leerkracht kan de emancipatie van de leerlingen bevorderen.Elementair niveau
BALLO_04.14.1 De leerkracht kan een gestructureerd werkklimaat bevorderen.Elementair niveau
BALLO_04.44.4 De leerkracht kan een stimulerende en werkbare klasruimte creëren, rekening houdend met de veiligheid van de leerlingen.Elementair niveau
BALLO_05.25.2 De leerkracht kan kennisnemen van toegankelijke resultaten van onderwijsonderzoek die relevant zijn voor de eigen praktijk.Elementair niveau
BALLO_05.35.3 De leerkracht kan het eigen functioneren ter discussie stellen en bijsturen.Elementair niveau
BALLO_06.16.1 De leerkracht kan zich informeren over en discreet omgaan met gegevens over de leerling.Elementair niveau
BALLO_06.26.2 De leerkracht kan met ouders of verzorgers communiceren over het kind in de school op basis van overleg met collega's of externen.Elementair niveau
BALLO_06.36.3 De leerkracht kan in overleg met het team, de ouders of verzorgers informeren over en betrekken bij het klas- en schoolgebeuren, rekening houdend met de diversiteit van de ouders.Elementair niveau
BALLO_06.46.4 De leerkracht kan met ouders of verzorgers dialogeren over opvoeding en onderwijs.Elementair niveau
BALLO_09.19.1 De leerkracht kan deelnemen aan het maatschappelijke debat over onderwijskundige thema's.Elementair niveau
BALLO_09.29.2 De leerkracht kan dialogeren over zijn beroep en zijn plaats in de samenleving.Elementair niveau
BALLO_10.110.1 De leerkracht kan actuele maatschappelijke thema's en ontwikkelingen onderscheiden en kritisch benaderen op het sociaal-politieke, sociaal-economisch, levensbeschouwelijke en cultureel-wetenschappelijke domein.Elementair niveau
BALLO_11_A1A1. beslissingsvermogen :durven een standpunt in te nemen of tot een handeling over te gaan, en er ook de verantwoordelijkheid voor dragen.Doorgroeiniveau
BALLO_11_A2A2. relationele gerichtheid: in contacten met anderen kenmerken van echtheid, aanvaarding, empathie en respect tonen.Doorgroeiniveau
BALLO_11_A3A3. kritische ingesteldheid: bereid zijn zichzelf en zijn omgeving ter discussie te stellen, de waarde van een bewering of een feit, de wenselijkheid en haalbaarheid van een vooropgesteld doel te verifiëren, alvorens een stelling in te nemen.Doorgroeiniveau
BALLO_11_A4A4. leergierigheid: actief zoeken naar situaties om zijn competentie te verbreden en te verdiepen.Doorgroeiniveau
BALLO_11_A5A5. organisatievermogen: erop gericht zijn de taken zo te plannen, te coördineren en te delegeren, dat het beoogde doel op een efficiënte manier bereikt kan worden.Doorgroeiniveau
BALLO_11_A6A6. zin voor samenwerking: bereid zijn om gemeenschappelijk aan eenzelfde taak te werken.Doorgroeiniveau
BALLO_11_A7A7. verantwoordelijkheidszin: zich verantwoordelijk voelen voor de school als geheel en het engagement aangaan om een positieve ontwikkeling van het kind te bevorderen.Doorgroeiniveau
BALLO_11_A8A8. flexibiliteit: bereid zijn zich aan te passen aan wijzigende omstandigheden, zoals middelen, doelen, mensen en procedures.Doorgroeiniveau

Leerresultaten

De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen:

- de beginsituatie van de kinderen en klasgroep achterhalen. 

- doelstellingen kiezen en formuleren.

- leeractiviteiten formuleren op basis van doelstellingen en beginsituatie.

- aangepaste werkvormen (demonstreren, leergesprek, onderwijsleergesprek, duowerk, zelfstandig werk en groepswerk) kiezen en uitwerken in overeenstemming met de beginsituatie en de doelstellingen en waarbij variatie in leerling-leerkrachtsturing wordt nagestreefd.

- de kenmerken van de werkvormen hoeken- en contractwerk beschrijven

- bij het uitwerken van lessen/activiteiten bewust betrokkenheidskansen inbouwen zodat kinderen enthousiast, gemotiveerd en uitgedaagd zijn.

- lessen/activiteiten beoordelen (doelgerichtheid, werkvormen, inhoud, betrokkenheid, werkblad, bordplan)

- een (tussentijdse) evaluatiefase voorbereiden, uitvoeren en verwerken.


Inhoud

1. Inleiding: leraar lager onderwijs: waarom en wat?



2. Didactisch model: de verschillende componenten (doelen, beginsituatie, organisatie, onderwijs- en leeractiviteiten, evaluatie) en hun relaties.



3. Didactische componenten uit het leerlinggericht onderwijsmodel:

- Didactische beginsituatie.

- Doelstellingen: soorten doelstellingen en doelstellingen formuleren.

- Werkvormen: instructievormen, interactievormen, opdrachtsvormen.

- Betrokkenheid en betrokkenheidsverhogende factoren.

- Evaluatie: functies en kenmerken van evaluatie, fasen in het evaluatieproces, rapporteren en het leerlingvolgsysteem.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

De opdrachten tijdig inleveren is een voorwaarde om te kunnen slagen voor dit opleidingsonderdeel.

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten20%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten20%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen80%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen80%