Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs

Kind in de wereld


Opleiding Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALLO_5043
Studiepunten 6 Studietijd 180 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Neen Examencontract (creditbewijs) mogelijk Neen
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Vermeulen Catherine
  • Mattheussens Veerle
  • Van Loock Lieve

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Groepswerk
  • Hoorcollege
  • Oefensessie
  • Practicum
  • Werkcollege
  • Zelfstudie

Begincompetentie


  • Algemeen: Ontwikkelingsdoelen en eindtermen Lager Onderwijs

  • Eindtermen Secundair Onderwijs

  • Verworven competenties uit programmajaren 1 en 2 en 3

  • Vroegere leerervaringen en eigen opgebouwd referentiekader

  • Bereidheid te leren uit eigen ervaring en die van anderen

  • Specifiek: 




    1. Informatiebronnen raadplegen, doelgericht informatie selecteren en verwerken i.v.m. een gekozen thema voor een specifieke doelgroep.

    2. Lesmateriaal en activiteiten i.v.m. een gekozen thema beoordelen en eventueel optimaliseren.

    3. Doelgericht lesmateriaal en activiteiten (o.a. opdrachten sociale vaardigheden, spelvormen, ...) i.v.m. het gekozen thema ontwikkelen en uitwerken voor een specifieke doelgroep.

    4. Gesprekstechnieken hanteren.

    5. Samenwerken in groep.

    6. (Audio-visueel) materiaal zinvol inschakelen.


Eindcompetentie

BALLO_05Functioneel geheel 5 - De leraar als innovator - de leraar als onderzoekerDoorgroeiniveau
BALLO_08Functioneel geheel 8 - De leraar als partner van externenDoorgroeiniveau
BALLO_09Functioneel geheel 9 - De leraar als lid van de onderwijsgemeenschapDoorgroeiniveau
BALLO_10Functioneel geheel 10 - De leraar als cultuurparticipantDoorgroeiniveau
BALLO_11_A1A1. beslissingsvermogen :durven een standpunt in te nemen of tot een handeling over te gaan, en er ook de verantwoordelijkheid voor dragen.Doorgroeiniveau
BALLO_11_A2A2. relationele gerichtheid: in contacten met anderen kenmerken van echtheid, aanvaarding, empathie en respect tonen.Doorgroeiniveau
BALLO_11_A3A3. kritische ingesteldheid: bereid zijn zichzelf en zijn omgeving ter discussie te stellen, de waarde van een bewering of een feit, de wenselijkheid en haalbaarheid van een vooropgesteld doel te verifiëren, alvorens een stelling in te nemen.Doorgroeiniveau
BALLO_11_A4A4. leergierigheid: actief zoeken naar situaties om zijn competentie te verbreden en te verdiepen.Doorgroeiniveau
BALLO_11_A5A5. organisatievermogen: erop gericht zijn de taken zo te plannen, te coördineren en te delegeren, dat het beoogde doel op een efficiënte manier bereikt kan worden.Doorgroeiniveau
BALLO_11_A6A6. zin voor samenwerking: bereid zijn om gemeenschappelijk aan eenzelfde taak te werken.Doorgroeiniveau
BALLO_11_A7A7. verantwoordelijkheidszin: zich verantwoordelijk voelen voor de school als geheel en het engagement aangaan om een positieve ontwikkeling van het kind te bevorderen.Doorgroeiniveau
BALLO_11_A8A8. flexibiliteit: bereid zijn zich aan te passen aan wijzigende omstandigheden, zoals middelen, doelen, mensen en procedures.Doorgroeiniveau

Leerresultaten



De student kan:
- verschillen die andere culturen met zich meebrengen duiden en deze positief hanteren
- met ouders, leerkrachten en externe begeleiders communiceren over het leerproces van een kind
- ervaringen in verband brengen met gelijke (onderwijs)kansenproblematiek
- kritisch reflecteren over eigen visie, houding, principe van de fundamentele gelijkheid
- taal-/rekenstimulerende activiteiten opzetten in functie van de beginsituatie van het kind
- opgedane ervaringen en leerwinst verwoorden in een logboek
- een eigen visie vormen over zinvol huiswerkbeleid



De student heeft inzicht in verschillende maatschappelijk relevante onderwerpen m.b.t. kinderen.


De student kan zich over maatschappelijk relevante onderwerpen informeren en kan de verworven informatie verwerken.


De student beheerst de nodige kennis om in te stromen op de arbeidsmarkt (solliciteren, vakbonden, …).


Inhoud


Om in contact te komen met een andere socio-culturele achtergrond begeleidt de student gedurende 15 uur allochtone of kansarme autochtone kinderen bij hun huiswerk in het gezin Dit is slechts een middel om toegang te krijgen tot het gezin, contact te hebben met een 'kansarm' kind. De opdracht bestaat uit 2 luiken. Enerzijds helpt de student het kind/gezin door te begeleiden, anderzijds is er zo de gelegenheid om van dichtbij kennis te maken met een kind/gezin met een andere socio-culturele achtergrond en zo inzichten op te doen m.b.t. de ongelijke kansenproblematiek.
Deze ervaring zal als uitgangspunt gebruikt worden bij het vervolg van de module.

Elke basisgroep kiest een keuzethema uit om zich in te verdiepen. Deze keuzethema's worden in samenspraak met studenten bepaald en kunnen o.a. elementen behandelen zoals bijvoorbeeld: - kinderen in 'diverse gezinsvormen' - kansarmoede - kinderen in Europa - kinderen in de wereld - vredesopvoeding - ...
De student verdiept zich vanuit een zelf geformuleerde onderzoeksvraag in een thema naar eigen keuze dat aansluit bij zijn/haar interesse.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Evaluatie








Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Geïntegreerde evaluatie100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten100%