Leerresultaten
De leerresultaten zijn zichtbaar in het samenspel van de verschillende resultaten van het proces dat de student doorloopt; een activiteit met kinderen, een persoonlijk werkboek, een kunstzinnig product, een mondelinge toelichting, …
de student (als opvoeder):
- biedt kansen aan kinderen om zich ongeremd uit te drukken en indrukken op te doen, volgens eigen kunnen en behoeften
- hanteert de muzische ‘talen’ of expressievormen als communicatiemiddel om een zintuiglijke waarneming, een gevoelen of een gedachte intens en betekenisvol te ervaren en zich erover uit te drukken
de student (als inhoudelijk expert):
- beheerst de basiskennis van de leerinhouden en hij kan recente ontwikkelingen over inhouden en vaardigheden uit het leergebieden Muzische Vorming volgen
- wendt materialen, technieken, begrippen en vaardigheden uit de muzische domeinen aan op een oorspronkelijke manier
- kan zich in het eigen onderwijsaanbod laten inspireren door kunst en/of kunstzinnige expressie van vroeger, van nu en van verschillende culturen
- toont in de resultaten van het eigen proces zijn eigen inhoudelijke verdieping aan op vlak van muzisch-algemene en domeinspecifieke materialen, technieken, begrippen en vaardigheden
- kan het eigen muzisch aanbod situeren in het geheel van het onderwijsaanbod
de student (als partner van externen):
- kent externe instanties m.b.t. kunst- en cultuureducatie voor kinderen en is op de hoogte van hun aanbod, publicaties en/of initiatieven
- neemt initiatief om contacten te leggen, te communiceren en / of samen te werken met externe instanties die onderwijsbetrokken initiatieven aanbieden m.b.t. kunst- en cultuureducatie voor kinderen
Het onvoorspelbare karakter (dat eigen is aan het muzische) van het proces dat de student gedurende een aantal weken doorloopt, maakt dat de student beroep moet doen op de attitudes.
Doorheen de resultaten van het eigen proces toont de student dat hij /zij:
- een standpunt durft in te nemen of tot een handeling over te gaan, en er ook de verantwoordelijkheid voor draagt
- in contacten met anderen kenmerken van echtheid, aanvaarding, empathie en respect toont
- bereid is zichzelf en zijn omgeving ter discussie te stellen, de waarde van een bewering of een feit, de wenselijkheid en haalbaarheid van een vooropgesteld doel te verifiëren, alvorens een stelling in te nemen
- actief zoekt naar situaties om zijn competentie te verbreden en te verdiepen
- bereid is om gemeenschappelijk aan eenzelfde taak te werken
- is erop gericht zijn de taken zo te plannen, te coördineren en te delegeren, dat het beoogde doel op een efficiënte manier bereikt kan worden
- zich verantwoordelijk voelt en het engagement aangaat om een positieve ontwikkeling van het kind te bevorderen
- bereid is zich aan te passen aan wijzigende omstandigheden
Inhoud
ideeën, gedachten, experimenten, ervaringen,… vastleggen om vat te krijgen op het proces
kinderen op een speelse manier rondleiden in een museum voor hedendaagse kunst (actueel aanbod)
verkennen van kunst- en cultuureducatieve instanties, musea en theaterhuizen en hun aanbod naar kinderen toe
een thema naar keuze onderzoeken in al zijn maatschappelijk-culturele aspecten en op een kunstzinnige manier presenteren
een muzisch of kunstzinnig aanbod uitwerken voor kinderen, dat hanteerbaar is binnen een schoolcontext
kaderen van persoonlijke ervaringen, indrukken, vorderingen, visie naar kinderen toe
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
actieve deelname is vereist
Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Geïntegreerde evaluatie | 100% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Geïntegreerde evaluatie | 100% | |