Begincompetentie
Eindcompetenties BVK 1, 2, 3 en 4.
Eindcompetenties Nederlands 1, 2, 3 en wiskunde 1, 2, 3.
Leerresultaten
- De student kan het GOK-decreet kaderen binnen de geschiedenis van het onderwijsbeleid, recente ontwikkelingen en nieuwe tendensen binnen het basisonderwijs.
- De student kan het GOK-beleid van een school kritisch bespreken.
- De student kan een kind- en/of leerlingvolgsysteem hanteren.
- De student kan een hulpvraag m.b.t. een kind concretiseren door gerichte analyse (en indien nodig bespreken in een MDO).
- De student ontwikkelt signaalgevoeligheid voor leesmoeilijkheden en –stoornissen, rekenmoeilijkheden en – stoornissen, spraakmoeilijkheden en -stoornissen, schrijfmoeilijkheden en -stoornissen, hoogbegaafdheid, autisme en ADHD.
- De student kan wetenschappelijk verantwoorde bronnen en beleidsteksten i.v.m. zorgbeleid raadplegen.
- De student kan de structuur, werking en recente tendensen van het buitengewoon onderwijs kaderen en duiden.
- De student is zich bewust van zijn functioneren binnen een team en kan zijn gedrag –indien nodig- bijsturen.
- De student kan lessen voorbereiden voor leerlingen van een eerste leerjaar:
* vanuit een ervaringsgerichte visie
* rekening houdend met de kenmerken van een zesjarige op dynamisch-affectief, motorisch en cognitief vlak
* waarbij leermiddelen, materialen en methoden kritisch benaderd worden vanuit de specifieke vakdidactiek van een 1ste leerjaar
* waarbij aandacht is voor een klasklimaat waarin kinderen zich veilig en begrepen voelen
* waarbij er aandacht is voor de begeleiding van het leerproces rekening houden met de typische leermoeilijkheden van een zesjarige
- De student kan een onderbouwde bijdrage leveren over thema’s die specifiek zijn voor het 1ste leerjaar.
- De student is zich bewust van zijn functioneren binnen een team en kan zijn gedrag –indien nodig- bijsturen.
Inhoud
1. GOK-decreet: recente evoluties in Vlaanderen, invulling van de taak van een zorgcoördinator, concrete invulling in een basisschool (met veel doelgroepleerlingen)
2. Aanpak en begeleiding van kinderen met specifieke onderwijsbehoeften: leesmoeilijkheden en -stoornissen, rekenmoeilijkheden en -stoornissen, hoogbegaafdheid, autisme, ADHD (exemplarisch)
3. Planmatig handelen via het hanteren van een kind- en/of leerlingvolgsysteem: LVS VCLB en KVS-L CEGO
4. Taak en werking van het CLB, Buitengewoon onderwijs en GON: types, onderwijsvormen en de recente tendensen, specifieke aanpak en noden van deze kinderen, bezoek aan BLO/BUSO-school
5. Inclusief onderwijs: recente evoluties, concrete praktijkvoorbeelden, kritische reflecties
6. Intercultureel onderwijs als één van de zes pijlers binnen het GOK-beleid
~ In functie van twee weken effectieve doestage in een onderwijsvorm verschillend van de functie van een klasleerkracht in een traditionele school (zorgbegeleider, taakleerkracht, buitengewoon lager of secundair onderwijs, alternatieve onderwijssystemen, GON-begeleider, ...)
7. Observatie 3de kleuterklas: klasinrichting, aanpak, werkvormen, sfeer, kinderen, ...
8. Observatie 1ste klas: klasinrichting, aanpak, werkvormen, sfeer, kinderen, ...
9. Overgang kleuter - lager onderwijs: schoolrijpheid, zittenblijven, drempelverlagende activiteiten
10. Didactiek 1ste leerjaar: aanvankelijk lezen, aanvankelijk schrijven, aanvankelijk rekenen, handleidingen bespreken, leermaterialen verkennen, preventief en remediërend omgaan met leermoeilijkheden, differentiatiemogelijkheden verkennen
~ in functie van één week effectieve doestage in het 1ste leerjaar
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Geïntegreerde evaluatie | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Geïntegreerde evaluatie | 100% | |