Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs

Zorg voor elk kind


Opleiding Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALLO_4846
Studiepunten 6 Studietijd 180 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Schotte Kathleen
  • Van Loock Lieve

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Oefensessie
  • Groepswerk
  • Werkcollege
  • Hoorcollege
  • Zelfstudie

Begincompetentie

Eindcompetenties BVK 1, 2, 3 en 4.
Eindcompetenties Nederlands 1, 2, 3 en wiskunde 1, 2, 3.

Eindcompetentie

Leerresultaten

- De student kan het GOK-decreet kaderen binnen de geschiedenis van het onderwijsbeleid, recente ontwikkelingen en nieuwe tendensen binnen het basisonderwijs.

- De student kan het GOK-beleid van een school kritisch bespreken.

- De student kan een kind- en/of leerlingvolgsysteem hanteren.

- De student kan een hulpvraag m.b.t. een kind concretiseren door gerichte analyse (en indien nodig bespreken in een MDO).

- De student ontwikkelt signaalgevoeligheid voor leesmoeilijkheden en –stoornissen, rekenmoeilijkheden en – stoornissen, spraakmoeilijkheden en -stoornissen, schrijfmoeilijkheden en -stoornissen, hoogbegaafdheid, autisme en ADHD.

- De student kan wetenschappelijk verantwoorde bronnen en beleidsteksten i.v.m. zorgbeleid raadplegen.

- De student kan de structuur, werking en recente tendensen van het buitengewoon onderwijs kaderen en duiden.

- De student is zich bewust van zijn functioneren binnen een team en kan zijn gedrag –indien nodig- bijsturen.

- De student kan lessen voorbereiden voor leerlingen van een eerste leerjaar: 

    * vanuit een ervaringsgerichte visie 

    * rekening houdend met de kenmerken van een zesjarige op dynamisch-affectief, motorisch en cognitief vlak 

    * waarbij leermiddelen, materialen en methoden kritisch benaderd worden vanuit de specifieke vakdidactiek van een 1ste leerjaar 

    * waarbij aandacht is voor een klasklimaat waarin kinderen zich veilig en begrepen voelen 

    * waarbij er aandacht is voor de begeleiding van het leerproces rekening houden met de typische leermoeilijkheden van een zesjarige

- De student kan een onderbouwde bijdrage leveren over thema’s die specifiek zijn voor het 1ste leerjaar.

- De student is zich bewust van zijn functioneren binnen een team en kan zijn gedrag –indien nodig- bijsturen.

Inhoud

1. GOK-decreet: recente evoluties in Vlaanderen, invulling van de taak van een zorgcoördinator, concrete invulling in een basisschool (met veel doelgroepleerlingen)



2. Aanpak en begeleiding van kinderen met specifieke onderwijsbehoeften: leesmoeilijkheden en -stoornissen, rekenmoeilijkheden en -stoornissen, hoogbegaafdheid, autisme, ADHD (exemplarisch)



3. Planmatig handelen via het hanteren van een kind- en/of leerlingvolgsysteem: LVS VCLB en KVS-L CEGO



4. Taak en werking van het CLB, Buitengewoon onderwijs en GON: types, onderwijsvormen en de recente tendensen, specifieke aanpak en noden van deze kinderen, bezoek aan BLO/BUSO-school



5. Inclusief onderwijs: recente evoluties, concrete praktijkvoorbeelden, kritische reflecties



6. Intercultureel onderwijs als één van de zes pijlers binnen het GOK-beleid



~ In functie van twee weken effectieve doestage in een onderwijsvorm verschillend van de functie van een klasleerkracht in een traditionele school (zorgbegeleider, taakleerkracht, buitengewoon lager of secundair onderwijs, alternatieve onderwijssystemen, GON-begeleider, ...)



7. Observatie 3de kleuterklas: klasinrichting, aanpak, werkvormen, sfeer, kinderen, ...



8. Observatie 1ste klas: klasinrichting, aanpak, werkvormen, sfeer, kinderen, ...



9. Overgang kleuter - lager onderwijs: schoolrijpheid, zittenblijven, drempelverlagende activiteiten



10. Didactiek 1ste leerjaar: aanvankelijk lezen, aanvankelijk schrijven, aanvankelijk rekenen, handleidingen bespreken, leermaterialen verkennen, preventief en remediërend omgaan met leermoeilijkheden, differentiatiemogelijkheden verkennen



~ in functie van één week effectieve doestage in het 1ste leerjaar

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie


Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Geïntegreerde evaluatie100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Geïntegreerde evaluatie100%