Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs

Buiten-gewoon-buiten


Opleiding Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALLO_3118
Studiepunten 5 Studietijd 150 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Neen Examencontract (creditbewijs) mogelijk Neen
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Vermeulen Catherine
  • De Geyter Mik
  • Verbruggen Werner
  • Van Loock Lieve
  • Helsen Nathalie
  • Tirry Adriaan
  • Hadermann Frank

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Werkcollege
  • Hoorcollege
  • Studiereis/excursie

Begincompetentie

Eindcompetenties wereldoriëntatie 1, 2 en 3, Frans 1 en 2 , en algemene didactiek tweede opleidingsjaar

Eindcompetentie

BALLO_01.011.1 - De leerkracht kan de beginsituatie van de leerlingen en de groep achterhalen.Doorgroeiniveau
BALLO_01.021.2 - De leerkracht kan doelstellingen kiezen en formuleren.Doorgroeiniveau
BALLO_01.031.3 - De leerkracht kan de leerinhouden en leerervaringen selecteren.Doorgroeiniveau
BALLO_01.041.4 - De leerkracht kan de leerinhouden en leerervaringen structureren en vertalen in een samenhangend onderwijsaanbod.Doorgroeiniveau
BALLO_01.051.5 - De leerkracht kan aangepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen.Doorgroeiniveau
BALLO_01.061.6 - De leerkracht kan individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen.Doorgroeiniveau
BALLO_01.071.7 - De leerkracht kan een krachtige leeromgeving creëren met aandacht voor de heterogeniteit binnen de leergroep.Doorgroeiniveau
BALLO_01.111.11 - De leerkracht kan het leer- en ontwikkelingsproces adequaat begeleiden in Standaardnederlands en daarbij rekening houden met en gericht inspelen op de diverse persoonlijke en maatschappelijke taalachtergronden van de leerlingen.Doorgroeiniveau
BALLO_01.121.12 - De leerkracht kan omgaan met de diversiteit van de groep.Doorgroeiniveau
BALLO_01.131.13 - De leerkracht kan bijdragen aan het gevoelig maken en openstaan voor talen door aan talensensibilisering te doen.Doorgroeiniveau
BALLO_03.13.1 De leerkracht beheerst de basiskennis van de leerinhouden, waaronder ten minste de ontwikkelingsdoelen en eindtermen, en hij kan recente ontwikkelingen over inhouden en vaardigheden uit de leergebieden Frans, Lichamelijke Opvoeding, Muzische Vorming, Nederlands, Wereldoriëntatie en Wiskunde en de leergebiedoverschrijdende thema's Leren Leren, Sociale Vaardigheden en Informatie- en Communicatietechnologie (ICT) volgen. Vanuit onze overtuiging wordt hier godsdienst aan toegevoegd.Integratieniveau
BALLO_03.23.2 De leerkracht kan de verworven kennis en vaardigheid met betrekking tot leergebieden en vakgebieden aanwenden op een geïntegreerde manier.Doorgroeiniveau
BALLO_08.18.1 De leerkracht kan in overleg met collega's contacten leggen, communiceren en samenwerken met externe instanties die onderwijsbetrokken initiatieven aanbieden.Integratieniveau
BALLO_11_A2A2. relationele gerichtheid: in contacten met anderen kenmerken van echtheid, aanvaarding, empathie en respect tonen.Integratieniveau
BALLO_11_A5A5. organisatievermogen: erop gericht zijn de taken zo te plannen, te coördineren en te delegeren, dat het beoogde doel op een efficiënte manier bereikt kan worden.Integratieniveau
BALLO_11_A6A6. zin voor samenwerking: bereid zijn om gemeenschappelijk aan eenzelfde taak te werken.Integratieniveau
BALLO_11_A8A8. flexibiliteit: bereid zijn zich aan te passen aan wijzigende omstandigheden, zoals middelen, doelen, mensen en procedures.Integratieniveau

Leerresultaten

De studenten organiseren in team de activiteiten voor een openluchtklasweek, niet alleen inhoudelijk rijk, maar ook met aandacht voor de praktische organisatie zoals timing, contacten leggen met plaatselijke instanties, transport, veiligheid, ... . Dit houdt in :

De student:

-gebruikt ervaringsgerichte indicatoren voor goed onderwijs bij het opzetten , verantwoorden en evalueren van het eigen onderwijs .

-realiseert een krachtige leeromgeving.

-kiest doelstellingen op basis van eindtermen en leerplannen en formuleert ze concreet operationeel.

-selecteert leerinhouden/leerervaringen op basis van doelstellingen.

-kiest aangepaste werk- en groeperingsvormen en stemt ze af op de doelen.

-kiest leermiddelen/materialen en gebruikt ze kritisch in functie van de doelen.

-bevordert een veilige en aanmoedigende werksfeer waar iedereen zich goed voelt.

-beheerst basiskennis en basisvaardigheden.

-is communicatief vaardig (Nederlands/Frans)en hanteert een correct taalgebruik zowel schriftelijk als mondeling.

-benut de beschikbare tijd optimaal en flexibel.

-is bereid om te leren uit eigen ervaringen en die van de anderen.

-legt contacten met organisaties, instanties, personen, ... als ondersteuning van activiteiten buiten de school.

-kan elementaire hulpverlening toepassen.

-staat open voor feedback rond het functioneren in team en stuurt zijn handelen bij.

 

Een deel van de activiteiten wordt gerealiseerd met leerlingen van de lagere school.

Inhoud

-De studenten maken als voorbereiding op een openluchtklas in de praktijk, kennis met het dagelijks leven in de Kempen anno negentienhonderd en met de Ardennen in al zijn facetten, waarbij integratie van zoveel mogelijk opleidingsonderdelen wordt nagestreefd.

-Een deel van de activiteiten wordt ook gerealiseerd met de kinderen van de lagere school.

-Elementaire hulpverlening.

-Teamgericht werken.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Er wordt van de student een positieve, actieve deelname aan de module verwacht!



De module heeft 5 studiepunten:



- waarvan 4 studiepunten voor het onderdeel bosklas (telt voor 4/5 van het geheel)

    * voorbereiding zowel ter plaatse als op papier (  /15)

    * presentatie op het terrein (  / 25)

    * eindopdracht (  / 10)



- waarvan 1 studiepunt voor het onderdeel EHBO (telt voor 1/5 van het geheel)

    * mondeling examen



Beide onderdelen worden samengeteld om het eindcijfer te bepalen.

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Geïntegreerde evaluatie100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Geïntegreerde evaluatie100%