Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs

Scriptie


Opleiding Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALLO_25
Studiepunten 4 Studietijd 120 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Verhoeven Anne
  • Van Muylder Elisabeth
  • Van Dessel Eli

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Zelfstudie
  • Groepswerk

Begincompetentie




  • Verworven taalcompetenties in SO en programmajaar 1 van de opleiding BALLO

  • Verworven competenties 'Leren leren' in SO en programmajaar 1 van de opleiding BALLO

  • Verworven sociale en communicatieve vaardigheden in SO en programmajaar 1 van opleiding BALLO

  • Verworven competenties ICT in SO en programmajaar 1 van de opleiding BALLO

  • Verworven presentatievaardigheden in SO en programmajaar 1 van de opleiding BALLO

  • Verworven informatie- en onderzoeksvaardigheden in SO en programmajaar 1 van de opleiding BALLO

  • Verworven technisch-technologische vaardigheden in SO en programmajaar 1 van de opleiding BALLO

  • Verworven reflectievaardigheden in SO en programmajaar 1 van de opleiding BALLO

  • Verworven attitudes in SO en programmajaar 1 van de opleiding BALLO

Eindcompetentie

BALLO_05.15.1 De leerkracht kan resultaten van onderwijsontwikkelingswerk en vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen.Integratieniveau
BALLO_05.25.2 De leerkracht kan kennisnemen van toegankelijke resultaten van onderwijsonderzoek die relevant zijn voor de eigen praktijk.Integratieniveau
BALLO_05.35.3 De leerkracht kan het eigen functioneren ter discussie stellen en bijsturen.Integratieniveau
BALLO_07.17.1 De leerkracht kan overleggen en samenwerken binnen het schoolteam.Integratieniveau
BALLO_07.27.2 De leerkracht kan binnen het team over een taakverdeling overleggen en de afspraken naleven.Integratieniveau
BALLO_07.37.3 De leerkracht kan de eigen pedagogische en didactische opdracht en aanpak in het team bespreekbaar maken.Integratieniveau
BALLO_07.57.5 De leerkracht kan in Standaardnederlands adequaat in interactie treden met alle leden van het schoolteam.Integratieniveau
BALLO_08.18.1 De leerkracht kan in overleg met collega's contacten leggen, communiceren en samenwerken met externe instanties die onderwijsbetrokken initiatieven aanbieden.Integratieniveau
BALLO_11_A1A1. beslissingsvermogen :durven een standpunt in te nemen of tot een handeling over te gaan, en er ook de verantwoordelijkheid voor dragen.Integratieniveau
BALLO_11_A2A2. relationele gerichtheid: in contacten met anderen kenmerken van echtheid, aanvaarding, empathie en respect tonen.Integratieniveau
BALLO_11_A3A3. kritische ingesteldheid: bereid zijn zichzelf en zijn omgeving ter discussie te stellen, de waarde van een bewering of een feit, de wenselijkheid en haalbaarheid van een vooropgesteld doel te verifiëren, alvorens een stelling in te nemen.Integratieniveau
BALLO_11_A4A4. leergierigheid: actief zoeken naar situaties om zijn competentie te verbreden en te verdiepen.Integratieniveau
BALLO_11_A5A5. organisatievermogen: erop gericht zijn de taken zo te plannen, te coördineren en te delegeren, dat het beoogde doel op een efficiënte manier bereikt kan worden.Integratieniveau
BALLO_11_A6A6. zin voor samenwerking: bereid zijn om gemeenschappelijk aan eenzelfde taak te werken.Integratieniveau
BALLO_11_A7A7. verantwoordelijkheidszin: zich verantwoordelijk voelen voor de school als geheel en het engagement aangaan om een positieve ontwikkeling van het kind te bevorderen.Integratieniveau
BALLO_11_A8A8. flexibiliteit: bereid zijn zich aan te passen aan wijzigende omstandigheden, zoals middelen, doelen, mensen en procedures.Integratieniveau

Leerresultaten


1. Ontwikkelen van facetten/competenties die behoren tot de Basiscompetenties Leraar Lager Onderwijs.

2. Zelf een scriptieopzet kiezen, formuleren, plannen en realiseren in samenspraak met begeleiders en

    medestudenten in functie van de eigen klas- en onderwijspraktijk.

3. De student diept een afgebakend thema/competentiedomein dat aansluit bij zijn/haar interesse uit door de

    nodige kennis, vaardigheden en attitudes m.b.t. dit thema te verwerven en te integreren.

4. De verworven competenties op een boeiende wijze presenteren.


Informatie, innovatie en/of onderzoek

• Zich verdiepen in ‘Omgaan met en verwerken van informatie’ uit programmajaar 1 en 2 van de opleiding BALLO.


-  De student kan via internet info zoeken door zoekmachines (bijv. Google) efficiënt te gebruiken.

-  De student kan gericht actuele en betrouwbare info verzamelen, selecteren en verwerken door verschillende

   infobronnen te raadplegen (internet, organisaties, deskundigen, literatuur, …) uit publicaties (boeken,

   tijdschriften, …) en/of onderzoeksmethoden (observatie, vragenlijst, interview, …) aanwenden.

-  Raadplegen van toegankelijke en bij voorkeur recente informatiebronnen en integreren van resultaten van

   onderwijsonderzoek relevant voor de eigen praktijk.

-  De student kan bibliografisch refereren volgens de APA referentiestijl.

• Vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen.

-  Vernieuwende inzichten uit de opleiding in zijn onderwijspraktijk aanwenden.

-  In samenspraak met het team vernieuwende inzichten die zich in de samenleving aandienen in zijn 

   onderwijspraktijk integreren.

-  Resultaten van onderwijsontwikkelingswerk en innovaties kunnen integreren, bijvoorbeeld door het onder

   begeleiding uitvoeren van eenvoudig praktijkgericht onderzoek.


Sociaal- en communicatief

• Overleggen en samenwerken binnen een team.

-  Bewijzen  in team te kunnen werken (binnen de studentengroep) met interne (en externe) begeleider(s).

-  Participeren aan overleg: over bijv. taakverdeling, planning, activiteiten, inhoud, materiaal, …

-  De eigen (pedagogische en didactische) aanpak in team bespreekbaar maken.

-  In dialoog met medestudenten  en begeleiding reflecteren over eigen (pedagogisch en didactisch)    handelen.



• Contacten leggen, communiceren en samenwerken met externe instanties die onderwijsbetrokken initiatieven

   aanbieden gericht op kinderen en jongeren.


Reflectie

• Feedback integreren in het eigen handelen.

- Tijdig en gericht feedback vragen en bereid zijn te leren uit eigen ervaringen en die van anderen.

- Informatie en feedback van medestudenten, interne en externe begeleiders aanwenden om de 

  persoonlijke ontwikkeling te stimuleren.



• Het eigen functioneren bevragen en bijsturen.

- Kritisch terugblikken op eigen ervaringen, (onderwijs)gedrag en handelen.

- Kritisch reflecteren over het eigen leerproces en –product om gericht acties te kunnen ondernemen en te

  groeien in het leerkracht- en opvoeder-zijn.

- Betekenisvolle conclusies trekken.

- Zich een mening vormen, een eigen standpunt innemen en onderbouwen met argumenten.

- Alternatieven formuleren, afwegen, kiezen en het gekozen alternatief motiveren.


Presentatie en taal

• De scriptie (proces, verworven competenties en eindproduct) op een originele en boeiende (inter)actieve wijze

   presenteren voor begeleiders, medestudenten en externen.

-  Beheersen van inhoud en  aangepast aan de doelgroep presenteren.

-  Presentatiesoftware (PowerPoint/Prezi), didactisch materiaal en audio-visuele media efficiënt en doelgericht

   inzetten en aanwenden.

-  De mondelinge en schriftelijke  presentatie duidelijk en toegankelijk vormgeven met overzichtelijke lay-out en

   structuur, logisch en samenhangend opgebouwd.



• Verzorgd, vlot en expressief mondeling taalgebruik en verzorgd schriftelijk taalgebruik in de ‘hand-outs’ en

   gepresenteerde scriptiematerialen hanteren.


Attitudes

• Leergierig zijn

-  Actief zoeken naar leerkansen door eigen ervaringen en expertise uit te wisselen met anderen.



• Kritische gerichtheid

-  bij het verzamelen, selecteren en verwerken van informatie

-  bij reflectie over het eigen leerproces en –product.


• Verantwoordelijkheid opnemen voor het eigen leerproces

-  Stipt zijn in het nakomen van gemaakte afspraken met de begeleiders en externen uit het onderwijsveld, de

   bibliotheek of mediatheek, …

-  Verwittigen bij het niet nakomen van afspraken.

-  Zelf  voorstellen formuleren over de inhoud van de begeleidingsmomenten.

-  Voorbereid naar afspraken komen.

-  Tijdig problemen signaleren.








 


 


 


 



 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 



 


 



Inhoud

De scriptie in de opleiding tot leraar lager onderwijs beoogt het uitdiepen van een thema / competentiedomein van de opleiding. De student werkt hiervoor samen met een externe organisatie (een basisschool, een onderwijsondersteunende dienst,...) De student wordt hierbij begeleid door een begeleider vanuit de opleiding en een begeleider vanuit de externe organisatie.

Doelen

Verworven kennis in 'omgaan met en verwerken van informatie' verder uitdiepen.
Vaardiger worden in een eigen gekozen facet / competentie van het leerkracht zijn.
D.m.v. reflectie het eigen leerproces in kaart kunnen brengen en van daaruit acties ondernemen om te groeien in het leerkracht zijn.
Gericht informatie verzamelen en selecteren i.f.v. de eigen klas en onderwijspraktijk.
Kritische gerichtheid.
Stipt zijn in het nakomen van afspraken met de promotors en derden uit het veld, de bibliotheek,….
Het eindwerk zorgzaam afwerken wat betreft taalgebruik, lay out en bronvermelding.
Verantwoordelijkheid opnemen voor het eigen leerproces.
Leergierig zijn.
Bij eigen ontwikkeling gebruik maken van informatie van leerkrachten, mentoren en docenten (promotors).
Bereidheid tonen om te leren uit eigen ervaring en die van anderen en om ervaringen en expertise uit te wisselen.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Evaluatie


Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Geïntegreerde evaluatie100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Geïntegreerde evaluatie100%