Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs
Wereldoriëntatie 3
Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs |
2010-11 |
nvt |
BALLO_4397 |
3 |
90 uur |
Tweede Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
- Vermeulen Catherine
- Verbruggen Werner
- Helsen Nathalie
- Mattheussens Veerle
- De Geyter Mik
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
- Groepswerk
- Hoorcollege
- Werkcollege
- Studiereis/excursie
Begincompetentie
- Eindcompetenties WO 1 + 2
- Eindcompetenties 'Begeleiden van kinderen' 1 + 2 + 3
Eindcompetentie
BALLO_01.02 | 1.2 - De leerkracht kan doelstellingen kiezen en formuleren. | Elementair niveau |
BALLO_01.03 | 1.3 - De leerkracht kan de leerinhouden en leerervaringen selecteren. | Elementair niveau |
BALLO_01.04 | 1.4 - De leerkracht kan de leerinhouden en leerervaringen structureren en vertalen in een samenhangend onderwijsaanbod. | Elementair niveau |
BALLO_01.05 | 1.5 - De leerkracht kan aangepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen. | Elementair niveau |
BALLO_01.07 | 1.7 - De leerkracht kan een krachtige leeromgeving creëren met aandacht voor de heterogeniteit binnen de leergroep. | Elementair niveau |
BALLO_03.1 | 3.1 De leerkracht beheerst de basiskennis van de leerinhouden, waaronder ten minste de ontwikkelingsdoelen en eindtermen, en hij kan recente ontwikkelingen over inhouden en vaardigheden uit de leergebieden Frans, Lichamelijke Opvoeding, Muzische Vorming, Nederlands, Wereldoriëntatie en Wiskunde en de leergebiedoverschrijdende thema's Leren Leren, Sociale Vaardigheden en Informatie- en Communicatietechnologie (ICT) volgen. Vanuit onze overtuiging wordt hier godsdienst aan toegevoegd. | Doorgroeiniveau |
BALLO_10.1 | 10.1 De leerkracht kan actuele maatschappelijke thema's en ontwikkelingen onderscheiden en kritisch benaderen op het sociaal-politieke, sociaal-economisch, levensbeschouwelijke en cultureel-wetenschappelijke domein. | Integratieniveau |
BALLO_11_A4 | A4. leergierigheid: actief zoeken naar situaties om zijn competentie te verbreden en te verdiepen. | Elementair niveau |
BALLO_11_A6 | A6. zin voor samenwerking: bereid zijn om gemeenschappelijk aan eenzelfde taak te werken. | Elementair niveau |
Leerresultaten
- De student verdiept inhouden/vaardigheden uit de verschillende dimensies van WO:
* zoet- en zoutwaterbiotoop
* kust, duinen en polders
* landbouw in tijd en ruimte
* de middeleeuwse abdij
* W.O. I
- De student heeft inzicht in de evolutie van het tijds- en kaartbegrip bij lagereschoolkinderen
- De student toont de attitude om dagelijks in de media de actualiteit te volgen
- De student kan een natuurwetenschappelijke proef opstellen en verklaren
- De student beheerst de didactiek van
* WO-tijd
* WO-maatschappij
* WO-ruimte (incl. verkeerseducatie)
* WO-techniek
Inhoud
- Zoetwater-biotoop
- Techniek/technologie
- Opdracht rond een historisch jeugdboek
- Evolutie tijdsbegrip van het eerste tot het zesde leerjaar + chronologie derde graad lagere school
- Evolutie kaartbegrip van het eerste tot het zesde leerjaar
- Landbouw in eigen omgeving
- W.O. I
- De middeleeuwse abdij
- Didactiek WO-tijd en maatschappij
- Actualiteit
- Kaart België Europa
- Verkeerseducatie
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Handboeken
- Atlas van de algemene en Belgische geschiedenis
- Wereldorientatie Leerplan 2010
- Wolters' Kleine Wereldatlas editie 2009 (incl. cd-rom)
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
WO-tijd en maatschappij , WO-mens en ruimte en WO-natuur en technologie maken ieder 1/3 uit van het punt voor WO 3. De student kan maar slagen als hij/zij voor elk van de 3 onderdelen minimum 50% behaalt.
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | 95% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 5% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 95% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 5% | |