Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs

Wiskunde 3


Opleiding Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALLO_3271
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Hawrijk Ilona
  • De Geyter Mik

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    Eindtermen wiskunde van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs bereikt hebben.

    Inhoud basiskennis en - vaardigheden niveau leerlingen en leerkracht basisschool uit wiskunde 1 en 2 (1 BALLO). Oog hebben voor wiskundige aspecten in het dagelijks leven.

    In staat zijn om logisch te redeneren.

    Positieve houding hebben t.o.v. wiskunde.

    Eindcompetentie

    BALLO_01.011.1 - De leerkracht kan de beginsituatie van de leerlingen en de groep achterhalen.Doorgroeiniveau
    BALLO_01.021.2 - De leerkracht kan doelstellingen kiezen en formuleren.Doorgroeiniveau
    BALLO_01.031.3 - De leerkracht kan de leerinhouden en leerervaringen selecteren.Doorgroeiniveau
    BALLO_01.041.4 - De leerkracht kan de leerinhouden en leerervaringen structureren en vertalen in een samenhangend onderwijsaanbod.Doorgroeiniveau
    BALLO_01.051.5 - De leerkracht kan aangepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen.Doorgroeiniveau
    BALLO_01.061.6 - De leerkracht kan individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen.Doorgroeiniveau
    BALLO_02.12.1 - De leerkracht kan in overleg een positief leefklimaat creëren voor de leerlingen in de groep en op school.Doorgroeiniveau
    BALLO_03.13.1 De leerkracht beheerst de basiskennis van de leerinhouden, waaronder ten minste de ontwikkelingsdoelen en eindtermen, en hij kan recente ontwikkelingen over inhouden en vaardigheden uit de leergebieden Frans, Lichamelijke Opvoeding, Muzische Vorming, Nederlands, Wereldoriëntatie en Wiskunde en de leergebiedoverschrijdende thema's Leren Leren, Sociale Vaardigheden en Informatie- en Communicatietechnologie (ICT) volgen. Vanuit onze overtuiging wordt hier godsdienst aan toegevoegd.Doorgroeiniveau
    BALLO_03.23.2 De leerkracht kan de verworven kennis en vaardigheid met betrekking tot leergebieden en vakgebieden aanwenden op een geïntegreerde manier.Doorgroeiniveau
    BALLO_11_A4A4. leergierigheid: actief zoeken naar situaties om zijn competentie te verbreden en te verdiepen.Doorgroeiniveau

    Leerresultaten

    De student beheerst kennis en vaardigheden (niveau lager onderwijs en verdieping):


    * gehele en rationale getallen: breuken, kommagetallen en percenten


    * metend rekenen: volume, schaal en toepassingen


    * meetkunde: vormleer, meetkundige relaties, en toepassingen


     


    De student beheest vakdidactiek wiskunde:


    * De student kan de leerlijnen onderkennen van en leeractiviteiten uitwerken voor

            gehele en rationale getallen: breuken, kommagetallen, percenten.


    * De student kan de leerlijnen onderkennen van en leeractiviteiten uitwerken voor

            metend rekenen: volumeberekening, schaal.


    * De student kan de leerlijnen onderkennen van en leeractiviteiten uitwerken voor

             meetkunde: ruimtelijke oriëntatie, vormleer, meetkundige relaties, toepassingen.


    * De student kan basis-, verbredings- en verdiepingsdoelen kiezen en formuleren op


            basis van eindtermen en leerplannen, en van ontwikkelings- en leerlijnen.

    Inhoud

    Basiskennis en – vaardigheden op niveau leerlingen basisschool (4 CU SB 20 uur): - Gehele en Rationale getallen (Breuken, Kommagetallen, Percenten) - Metend rekenen (Volumeberekening, Schaal, Toepassingen) - Meetkunde (Vormleer, Meetkundige relaties, Toepassingen) Basiskennis en -vaardigheden op niveau leerkracht basisschool (32 CU SB 50 uur): De leerlijnen onderkennen van en leeractiviteiten uitwerken voor: - Gehele en Rationale getallen (Breuken, Kommagetallen, Percenten) - Metend rekenen (Volumeberekening, Schaal) - Meetkunde (Ruimtelijke oriëntatie, Vormleer, Meetkundige relaties, Toepassingen)

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Cursussen

    • Cursus

    Handboeken

    • Wiskunde 1998 Leerplan

    Evaluatie

    Eerste examenkans:
    -Basiskennis en – vaardigheden op niveau leerlingen basisschool : Schriftelijk met slaagnorm: 75 % Aandeel: 40% van het te behalen credit wiskunde
    -Basiskennis en -vaardigheden op niveau leerkracht basisschool : Mondeling met slaagnorm: 50 % Aandeel: 50 % van het te behalen credit wiskunde
    -Examentaak : af te geven voor de Kerstvakantie.
    Aandeel: 10% van het te behalen credit wiskunde

    Je kan niet slagen als je niet minstens 8/20 haalt voor elk onderdeel afzonderlijk. Voorwaarde blijft wel dat je gewogen gemiddelde minstens 50% is.

    Tweede examenkans: zelfde verdeling waarbij de examentaak ingediend wordt op de dag van het examen.

    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen40%
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen50%
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten10%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen40%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen50%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten10%