Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs

Nederlands 3


Opleiding Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALLO_3207
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Brepoels Maria

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Groepswerk
  • Hoorcollege
  • Oefensessie

Begincompetentie

Eindcompetenties Nederlands 1 en 2

Eindcompetentie

BALLO_01.011.1 - De leerkracht kan de beginsituatie van de leerlingen en de groep achterhalen.Doorgroeiniveau
BALLO_01.021.2 - De leerkracht kan doelstellingen kiezen en formuleren.Doorgroeiniveau
BALLO_01.031.3 - De leerkracht kan de leerinhouden en leerervaringen selecteren.Doorgroeiniveau
BALLO_01.041.4 - De leerkracht kan de leerinhouden en leerervaringen structureren en vertalen in een samenhangend onderwijsaanbod.Doorgroeiniveau
BALLO_01.051.5 - De leerkracht kan aangepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen.Doorgroeiniveau
BALLO_01.061.6 - De leerkracht kan individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen.Doorgroeiniveau
BALLO_01.071.7 - De leerkracht kan een krachtige leeromgeving creëren met aandacht voor de heterogeniteit binnen de leergroep.Doorgroeiniveau
BALLO_01.111.11 - De leerkracht kan het leer- en ontwikkelingsproces adequaat begeleiden in Standaardnederlands en daarbij rekening houden met en gericht inspelen op de diverse persoonlijke en maatschappelijke taalachtergronden van de leerlingen.Doorgroeiniveau
BALLO_01.121.12 - De leerkracht kan omgaan met de diversiteit van de groep.Doorgroeiniveau
BALLO_01.131.13 - De leerkracht kan bijdragen aan het gevoelig maken en openstaan voor talen door aan talensensibilisering te doen.Doorgroeiniveau
BALLO_02.12.1 - De leerkracht kan in overleg een positief leefklimaat creëren voor de leerlingen in de groep en op school.Doorgroeiniveau
BALLO_02.22.2 - De leerkracht kan de emancipatie van de leerlingen bevorderen.Doorgroeiniveau
BALLO_02.32.3 - De leerkracht kan door attitudevorming leerlingen op individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie voorbereiden.Doorgroeiniveau
BALLO_02.72.4 - De leerkracht kan communiceren met leerlingen met diverse taalachtergronden in diverse talige situaties.Doorgroeiniveau
BALLO_03.13.1 De leerkracht beheerst de basiskennis van de leerinhouden, waaronder ten minste de ontwikkelingsdoelen en eindtermen, en hij kan recente ontwikkelingen over inhouden en vaardigheden uit de leergebieden Frans, Lichamelijke Opvoeding, Muzische Vorming, Nederlands, Wereldoriëntatie en Wiskunde en de leergebiedoverschrijdende thema's Leren Leren, Sociale Vaardigheden en Informatie- en Communicatietechnologie (ICT) volgen. Vanuit onze overtuiging wordt hier godsdienst aan toegevoegd.Doorgroeiniveau
BALLO_03.23.2 De leerkracht kan de verworven kennis en vaardigheid met betrekking tot leergebieden en vakgebieden aanwenden op een geïntegreerde manier.Doorgroeiniveau
BALLO_04.14.1 De leerkracht kan een gestructureerd werkklimaat bevorderen.Doorgroeiniveau
BALLO_04.44.4 De leerkracht kan een stimulerende en werkbare klasruimte creëren, rekening houdend met de veiligheid van de leerlingen.Doorgroeiniveau

Leerresultaten



de student beheerst kennis en vaardigheden (niveau lager onderwijs en verdieping )

- de 9 componenten van taalgebruik

- de eigenheid en de communucatieve functie van verschillende tekstsoorten.

- kenmerken van teksten

- leesvaardigheden, leesstrategieën en leesontwikkeling

- schrijfvaardigheden, schrijfstrategieën en schrijfontwikkeling

- zich correct, vlot en expressief mondeling uitdrukken zonder articulatiestoornissen

de student beheerst didactiek Nederlands :

- hij kan de taalvaardigheid lezen van kinderen verhogen

- hij kan de taalvaardigheid schrijven van kinderen verhogen

- hij kan kinderen taalbeschouwelijke vaardigheden bijbrengen door met hen na te denken over taalgebruik en 

  taalsysteem

Inhoud

zie leerresultaten

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Handboeken

  • Leerplan Moedertaalopvoeding in de basisschool, Lezen
  • Leerplan Moedertaalopvoeding in de basisschool, Luisteren en Spreken
  • Leerplan Moedertaalopvoeding in de basisschool, Schrijven
  • Leerplan Moedertaalopvoeding in de basisschool, Taalbeschouwing
  • Leerplan Muzische Vorming, Muzisch taalgebruik (Deelleerplan)
  • Leerplan Nederlands (Inter)culturele gerichtheid
  • Leerplan Nederlands Strategieën
  • Ontwikkelingsdoelen en eindtermen

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Online studiemateriaal
  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

- Om geëvalueerd te worden voor het opleidingsonderdeel Nederlands 3 moeten studenten alle taken inleveren en alle deelexamens afleggen.

- Om te slagen moeten studenten de norm van het verzorgd en expressief spreken behalen.




Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen50% Indien de student voor het gedeelte basiskennis en vaardigheden geen 50% haalt, wordt het totale cijfer van het opleidingsonderdeel Nederlands 3 naar 7/20 gebracht.
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen50% taken met toelichting op mondeling examen
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen50% Indien de student voor het gedeelte basiskennis en vaardigheden geen 50% haalt, wordt het totale cijfer van het opleidingsonderdeel Nederlands 3 naar 7/20 gebracht.
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen50% taken met toelichting op mondeling examen