Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs
Nederlands 3
Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs |
2010-11 |
nvt |
BALLO_3207 |
3 |
90 uur |
Tweede Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
- Groepswerk
- Hoorcollege
- Oefensessie
Begincompetentie
Eindcompetenties Nederlands 1 en 2
Eindcompetentie
BALLO_01.01 | 1.1 - De leerkracht kan de beginsituatie van de leerlingen en de groep achterhalen. | Doorgroeiniveau |
BALLO_01.02 | 1.2 - De leerkracht kan doelstellingen kiezen en formuleren. | Doorgroeiniveau |
BALLO_01.03 | 1.3 - De leerkracht kan de leerinhouden en leerervaringen selecteren. | Doorgroeiniveau |
BALLO_01.04 | 1.4 - De leerkracht kan de leerinhouden en leerervaringen structureren en vertalen in een samenhangend onderwijsaanbod. | Doorgroeiniveau |
BALLO_01.05 | 1.5 - De leerkracht kan aangepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen. | Doorgroeiniveau |
BALLO_01.06 | 1.6 - De leerkracht kan individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen. | Doorgroeiniveau |
BALLO_01.07 | 1.7 - De leerkracht kan een krachtige leeromgeving creëren met aandacht voor de heterogeniteit binnen de leergroep. | Doorgroeiniveau |
BALLO_01.11 | 1.11 - De leerkracht kan het leer- en ontwikkelingsproces adequaat begeleiden in Standaardnederlands en daarbij rekening houden met en gericht inspelen op de diverse persoonlijke en maatschappelijke taalachtergronden van de leerlingen. | Doorgroeiniveau |
BALLO_01.12 | 1.12 - De leerkracht kan omgaan met de diversiteit van de groep. | Doorgroeiniveau |
BALLO_01.13 | 1.13 - De leerkracht kan bijdragen aan het gevoelig maken en openstaan voor talen door aan talensensibilisering te doen. | Doorgroeiniveau |
BALLO_02.1 | 2.1 - De leerkracht kan in overleg een positief leefklimaat creëren voor de leerlingen in de groep en op school. | Doorgroeiniveau |
BALLO_02.2 | 2.2 - De leerkracht kan de emancipatie van de leerlingen bevorderen. | Doorgroeiniveau |
BALLO_02.3 | 2.3 - De leerkracht kan door attitudevorming leerlingen op individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie voorbereiden. | Doorgroeiniveau |
BALLO_02.7 | 2.4 - De leerkracht kan communiceren met leerlingen met diverse taalachtergronden in diverse talige situaties. | Doorgroeiniveau |
BALLO_03.1 | 3.1 De leerkracht beheerst de basiskennis van de leerinhouden, waaronder ten minste de ontwikkelingsdoelen en eindtermen, en hij kan recente ontwikkelingen over inhouden en vaardigheden uit de leergebieden Frans, Lichamelijke Opvoeding, Muzische Vorming, Nederlands, Wereldoriëntatie en Wiskunde en de leergebiedoverschrijdende thema's Leren Leren, Sociale Vaardigheden en Informatie- en Communicatietechnologie (ICT) volgen. Vanuit onze overtuiging wordt hier godsdienst aan toegevoegd. | Doorgroeiniveau |
BALLO_03.2 | 3.2 De leerkracht kan de verworven kennis en vaardigheid met betrekking tot leergebieden en vakgebieden aanwenden op een geïntegreerde manier. | Doorgroeiniveau |
BALLO_04.1 | 4.1 De leerkracht kan een gestructureerd werkklimaat bevorderen. | Doorgroeiniveau |
BALLO_04.4 | 4.4 De leerkracht kan een stimulerende en werkbare klasruimte creëren, rekening houdend met de veiligheid van de leerlingen. | Doorgroeiniveau |
Leerresultaten
de student beheerst kennis en vaardigheden (niveau lager onderwijs en verdieping )
- de 9 componenten van taalgebruik
- de eigenheid en de communucatieve functie van verschillende tekstsoorten.
- kenmerken van teksten
- leesvaardigheden, leesstrategieën en leesontwikkeling
- schrijfvaardigheden, schrijfstrategieën en schrijfontwikkeling
- zich correct, vlot en expressief mondeling uitdrukken zonder articulatiestoornissen
de student beheerst didactiek Nederlands :
- hij kan de taalvaardigheid lezen van kinderen verhogen
- hij kan de taalvaardigheid schrijven van kinderen verhogen
- hij kan kinderen taalbeschouwelijke vaardigheden bijbrengen door met hen na te denken over taalgebruik en
taalsysteem
Inhoud
zie leerresultaten
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Handboeken
- Leerplan Moedertaalopvoeding in de basisschool, Lezen
- Leerplan Moedertaalopvoeding in de basisschool, Luisteren en Spreken
- Leerplan Moedertaalopvoeding in de basisschool, Schrijven
- Leerplan Moedertaalopvoeding in de basisschool, Taalbeschouwing
- Leerplan Muzische Vorming, Muzisch taalgebruik (Deelleerplan)
- Leerplan Nederlands (Inter)culturele gerichtheid
- Leerplan Nederlands Strategieën
- Ontwikkelingsdoelen en eindtermen
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Online studiemateriaal
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
- Om geëvalueerd te worden voor het opleidingsonderdeel Nederlands 3 moeten studenten alle taken inleveren en alle deelexamens afleggen.
- Om te slagen moeten studenten de norm van het verzorgd en expressief spreken behalen.
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 50% | Indien de student voor het gedeelte basiskennis en vaardigheden geen 50% haalt, wordt het totale cijfer van het opleidingsonderdeel Nederlands 3 naar 7/20 gebracht.
|
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen | 50% | taken met toelichting op mondeling examen |
Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 50% | Indien de student voor het gedeelte basiskennis en vaardigheden geen 50% haalt, wordt het totale cijfer van het opleidingsonderdeel Nederlands 3 naar 7/20 gebracht.
|
Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 50% | taken met toelichting op mondeling examen |