Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs
Begeleiden van kinderen 3
Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs |
2010-11 |
nvt |
BALLO_4389 |
0 |
0 uur |
Tweede Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
- Elst Ineke
- Velghe Christiane
- Vermeulen Catherine
- Peeters Ann
- De Geyter Mik
- Verbruggen Werner
- Mattheussens Veerle
- Schotte Kathleen
- Van Dessel Eli
Onderwijsvorm
- Hoorcollege
- Oefensessie
- Groepswerk
Begincompetentie
Eindcompetenties begeleiden van kinderen 1
Eindcompetenties begeleiden van kinderen 2
Eindcompetentie
BALLO_01.01 | 1.1 - De leerkracht kan de beginsituatie van de leerlingen en de groep achterhalen. | Doorgroeiniveau |
BALLO_01.02 | 1.2 - De leerkracht kan doelstellingen kiezen en formuleren. | Doorgroeiniveau |
BALLO_01.03 | 1.3 - De leerkracht kan de leerinhouden en leerervaringen selecteren. | Doorgroeiniveau |
BALLO_01.04 | 1.4 - De leerkracht kan de leerinhouden en leerervaringen structureren en vertalen in een samenhangend onderwijsaanbod. | Doorgroeiniveau |
BALLO_01.05 | 1.5 - De leerkracht kan aangepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen. | Doorgroeiniveau |
BALLO_01.05 | 1.5 - De leerkracht kan aangepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen. | Elementair niveau |
BALLO_01.06 | 1.6 - De leerkracht kan individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen. | Doorgroeiniveau |
BALLO_01.07 | 1.7 - De leerkracht kan een krachtige leeromgeving creëren met aandacht voor de heterogeniteit binnen de leergroep. | Doorgroeiniveau |
BALLO_01.08 | 1.8 - De leerkracht kan observatie en evaluatie voorbereiden. | Doorgroeiniveau |
BALLO_01.09 | 1.9 - De leerkracht kan observeren en het proces en product evalueren met het oog op bijsturing, remediëring en differentiatie. | Doorgroeiniveau |
BALLO_01.11 | 1.11 - De leerkracht kan het leer- en ontwikkelingsproces adequaat begeleiden in Standaardnederlands en daarbij rekening houden met en gericht inspelen op de diverse persoonlijke en maatschappelijke taalachtergronden van de leerlingen. | Elementair niveau |
BALLO_01.12 | 1.12 - De leerkracht kan omgaan met de diversiteit van de groep. | Elementair niveau |
BALLO_02.1 | 2.1 - De leerkracht kan in overleg een positief leefklimaat creëren voor de leerlingen in de groep en op school. | Elementair niveau |
BALLO_04.1 | 4.1 De leerkracht kan een gestructureerd werkklimaat bevorderen. | Doorgroeiniveau |
BALLO_04.2 | 4.2 De leerkracht kan een soepel en efficiënt les- en dagverloop creëren, dat past in een korte- en langetermijnplanning. | Doorgroeiniveau |
BALLO_04.4 | 4.4 De leerkracht kan een stimulerende en werkbare klasruimte creëren, rekening houdend met de veiligheid van de leerlingen. | Doorgroeiniveau |
BALLO_05.1 | 5.1 De leerkracht kan resultaten van onderwijsontwikkelingswerk en vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen. | Elementair niveau |
BALLO_07.3 | 7.3 De leerkracht kan de eigen pedagogische en didactische opdracht en aanpak in het team bespreekbaar maken. | Doorgroeiniveau |
BALLO_11_A3 | A3. kritische ingesteldheid: bereid zijn zichzelf en zijn omgeving ter discussie te stellen, de waarde van een bewering of een feit, de wenselijkheid en haalbaarheid van een vooropgesteld doel te verifiëren, alvorens een stelling in te nemen. | Doorgroeiniveau |
BALLO_11_A4 | A4. leergierigheid: actief zoeken naar situaties om zijn competentie te verbreden en te verdiepen. | Doorgroeiniveau |
BALLO_11_A5 | A5. organisatievermogen: erop gericht zijn de taken zo te plannen, te coördineren en te delegeren, dat het beoogde doel op een efficiënte manier bereikt kan worden. | Doorgroeiniveau |
Leerresultaten
1. De studenten kunnen lesvoorbereidingen maken met oog voor
- nauwkeurig in kaart brengen van beginsituatie
- kiezen en formuleren van doelstellingen/leerplandoelen
- omschrijven van leerinhoud
- kiezen en ontwerpen van leermiddelen
- doelgerichte opbouw (fasering)
- kiezen en uitwerken van werkvormen
- betrokkenheid
- praktische organisatie
2. De studenten kunnen een aantal basisprincipes van klasmanagement toepassen:
- afspraken maken bij aanvang van een stage
- afspraken maken in het belang van een vlot verloop van bepaalde activiteiten
- omgaan met/reageren op ongewenst gedrag
- tussenkomsten doen gericht op een positieve taakbeleving: feedback geven + inspelen op faalangst van leerlingen - remediëringstechnieken
3. De studenten kunnen leerlingestuurde werkvormen voorbereiden,organiseren en begeleiden.
- extra takensystemen m.i.v. werkwinkel
- individueel zelfstandig werk m.i.v. contractwerk
- groepswerk m.i.v coöperatief groepswerk
- duowerk m.i.v. tutorwerk
- hoekenwerk
4. De studenten kunnen evaluaties voorbereiden, uitvoeren en verwerken.
- De studenten kunnen de kwaliteitskenmerken (betrouwbaarheid, validiteit, objectiviteit) van didactische evaluatie hanteren bij het beoordelen en ontwerpen van een evaluatie die past in een assesmentcultuur.
- De studenten kunnen een schriftelijke toets opstellen, afnemen en analyseren met het oog op vervolgonderwijs en/of differentiatie en remediëring.
- De studenten kunnen een aantal andere evaluatiemethoden kritisch beoordelen of gebruiken: observatiechecklist, beoordelingsschaal, criterialijsten voor werkstukken, vragenlijst, tentoonstelling, stellingenspel, ...
- De studenten kunnen formatief evalueren met nadruk op feedback geven als alternatief voor 'punten'.
- De studenten kunnen zowel leerproducten als leerprocessen evalueren.
Deze leerresultaten worden getoetst als:
BVK 3 |
M 3A (7 studiepunten)
Thema organiseren en begeleiden van ZW + lesvoorbereiding |
M 3B (5 studiepunten)
Thema evaluatie |
PEETERS/SCHOTTE PEETERS/SCHOTTE |
Taak hoekenwerk: 20 %
Mondeling examen: 30% |
PEETERS/SCHOTTE
PEETERS/SCHOTTE |
Taak toets: 20%
Schriftelijk examen: 50 % |
WO |
Taak coöperatief werken: 15%
Taak bronnen: 15% |
GODSDIENST |
Schriftelijk examen: 15 % |
FRANS |
Taak: 10% |
FRANS |
Taak: 15 % |
GODSDIENST |
Taak: 10% |
|
|
Inhoud
1. didactische componenten uit leerlinggericht onderwijsmodel (herhaling 1 BALLO)
- Didactische beginsituatie
- Doelstellingen
- Werkvormen: OLG, LG, DEMO, ZW, DUOWERK
- Betrokkenheid en betrokkenheidsbepalende factoren
2. klasmanagement
- afspraken maken
- straffen / belonen
- effectieve kritiek, complimenten, faalangst
- remediëringstechnieken
3. leerlingestuurde werkvormen
- extra takensystemen m.i.v. werkwinkel
- individueel zelfstandig werk m.i.v. Contractwerk
- groepswerk m.i.v coöperatief groepswerk
- duowerk m.i.v. tutorwerk
- hoekenwerk
4. evaluatie
- De kwaliteitskenmerken (betrouwbaarheid, validiteit, objectiviteit) van didactische evaluatie
- evaluatie als proces van verzamelen van informatie, beschrijven, beoordelen en rapporteren -
- checklist schriftelijke toets
- klassikale analyse
- observatiechecklist, beoordelingsschaal, criterialijsten voor werkstukken, vragenlijst, tentoonstelling, stellingenspel, peer/self/coassesment, evaluatiegesprekken ...
- formatief en summatief evalueren
- assessmentcultuur - testcultuur
- proces- en productevaluatie
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Module 3A
Cursussen
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Module 3B
Cursussen
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Het examen is een combinatie van mondeling / schriftelijk examen en een aantal opdrachten. De examentaken worden in aparte documenten uitvoering toegelicht bij aanvang van de respectievelijke module.
Module 3A |
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen | 30% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 70% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 30% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 70% | | Module 3B |
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 65% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 35% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 35% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 65% | |