Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs

Begeleiden van kinderen 3


Opleiding Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALLO_4389
Studiepunten 0 Studietijd 0 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Elst Ineke
  • Velghe Christiane
  • Vermeulen Catherine
  • Peeters Ann
  • De Geyter Mik
  • Verbruggen Werner
  • Mattheussens Veerle
  • Schotte Kathleen
  • Van Dessel Eli

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Oefensessie
  • Groepswerk

Begincompetentie

Eindcompetenties begeleiden van kinderen 1
Eindcompetenties begeleiden van kinderen 2

Eindcompetentie

BALLO_01.011.1 - De leerkracht kan de beginsituatie van de leerlingen en de groep achterhalen.Doorgroeiniveau
BALLO_01.021.2 - De leerkracht kan doelstellingen kiezen en formuleren.Doorgroeiniveau
BALLO_01.031.3 - De leerkracht kan de leerinhouden en leerervaringen selecteren.Doorgroeiniveau
BALLO_01.041.4 - De leerkracht kan de leerinhouden en leerervaringen structureren en vertalen in een samenhangend onderwijsaanbod.Doorgroeiniveau
BALLO_01.051.5 - De leerkracht kan aangepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen.Doorgroeiniveau
BALLO_01.051.5 - De leerkracht kan aangepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen.Elementair niveau
BALLO_01.061.6 - De leerkracht kan individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen.Doorgroeiniveau
BALLO_01.071.7 - De leerkracht kan een krachtige leeromgeving creëren met aandacht voor de heterogeniteit binnen de leergroep.Doorgroeiniveau
BALLO_01.081.8 - De leerkracht kan observatie en evaluatie voorbereiden.Doorgroeiniveau
BALLO_01.091.9 - De leerkracht kan observeren en het proces en product evalueren met het oog op bijsturing, remediëring en differentiatie.Doorgroeiniveau
BALLO_01.111.11 - De leerkracht kan het leer- en ontwikkelingsproces adequaat begeleiden in Standaardnederlands en daarbij rekening houden met en gericht inspelen op de diverse persoonlijke en maatschappelijke taalachtergronden van de leerlingen.Elementair niveau
BALLO_01.121.12 - De leerkracht kan omgaan met de diversiteit van de groep.Elementair niveau
BALLO_02.12.1 - De leerkracht kan in overleg een positief leefklimaat creëren voor de leerlingen in de groep en op school.Elementair niveau
BALLO_04.14.1 De leerkracht kan een gestructureerd werkklimaat bevorderen.Doorgroeiniveau
BALLO_04.24.2 De leerkracht kan een soepel en efficiënt les- en dagverloop creëren, dat past in een korte- en langetermijnplanning.Doorgroeiniveau
BALLO_04.44.4 De leerkracht kan een stimulerende en werkbare klasruimte creëren, rekening houdend met de veiligheid van de leerlingen.Doorgroeiniveau
BALLO_05.15.1 De leerkracht kan resultaten van onderwijsontwikkelingswerk en vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen.Elementair niveau
BALLO_07.37.3 De leerkracht kan de eigen pedagogische en didactische opdracht en aanpak in het team bespreekbaar maken.Doorgroeiniveau
BALLO_11_A3A3. kritische ingesteldheid: bereid zijn zichzelf en zijn omgeving ter discussie te stellen, de waarde van een bewering of een feit, de wenselijkheid en haalbaarheid van een vooropgesteld doel te verifiëren, alvorens een stelling in te nemen.Doorgroeiniveau
BALLO_11_A4A4. leergierigheid: actief zoeken naar situaties om zijn competentie te verbreden en te verdiepen.Doorgroeiniveau
BALLO_11_A5A5. organisatievermogen: erop gericht zijn de taken zo te plannen, te coördineren en te delegeren, dat het beoogde doel op een efficiënte manier bereikt kan worden.Doorgroeiniveau

Leerresultaten

1. De studenten kunnen lesvoorbereidingen maken met oog voor


  • nauwkeurig in kaart brengen van beginsituatie
  • kiezen en formuleren van doelstellingen/leerplandoelen
  • omschrijven van leerinhoud 
  • kiezen en ontwerpen van leermiddelen 
  • doelgerichte opbouw (fasering) 
  • kiezen en uitwerken van werkvormen 
  • betrokkenheid 
  • praktische organisatie
2. De studenten kunnen een aantal basisprincipes van klasmanagement toepassen:

  • afspraken maken bij aanvang van een stage
  • afspraken maken in het belang van een vlot verloop van bepaalde activiteiten 
  • omgaan met/reageren op ongewenst gedrag 
  • tussenkomsten doen gericht op een positieve taakbeleving: feedback geven + inspelen op faalangst van leerlingen - remediëringstechnieken

3. De studenten kunnen leerlingestuurde werkvormen voorbereiden,organiseren en begeleiden.



  • extra takensystemen m.i.v. werkwinkel
  • individueel zelfstandig werk m.i.v. contractwerk
  • groepswerk m.i.v coöperatief groepswerk 
  • duowerk m.i.v. tutorwerk 
  • hoekenwerk

4. De studenten kunnen evaluaties voorbereiden, uitvoeren en verwerken.



  • De studenten kunnen de kwaliteitskenmerken (betrouwbaarheid, validiteit, objectiviteit) van didactische evaluatie hanteren bij het beoordelen en ontwerpen van een evaluatie die past in een assesmentcultuur.
  • De studenten kunnen een schriftelijke toets opstellen, afnemen en analyseren met het oog op vervolgonderwijs en/of differentiatie en remediëring. 
  • De studenten kunnen een aantal andere evaluatiemethoden kritisch beoordelen of gebruiken: observatiechecklist, beoordelingsschaal, criterialijsten voor werkstukken, vragenlijst, tentoonstelling, stellingenspel, ... 
  • De studenten kunnen formatief evalueren met nadruk op feedback geven als alternatief voor 'punten'. 
  • De studenten kunnen zowel leerproducten als leerprocessen evalueren.

Deze leerresultaten worden getoetst als:





























BVK 3


M 3A (7 studiepunten)


Thema organiseren en begeleiden van ZW + lesvoorbereiding


M 3B (5 studiepunten)


Thema evaluatie


PEETERS/SCHOTTE PEETERS/SCHOTTE


Taak hoekenwerk: 20 %


Mondeling examen: 30%


PEETERS/SCHOTTE


PEETERS/SCHOTTE


Taak toets: 20%


Schriftelijk examen: 50 %


WO


Taak coöperatief werken: 15%


Taak bronnen: 15%


GODSDIENST


Schriftelijk examen: 15 %


FRANS


Taak: 10%


FRANS


Taak: 15 %


GODSDIENST


Taak: 10%


 


 

Inhoud

1. didactische componenten uit leerlinggericht onderwijsmodel (herhaling 1 BALLO)



  1. Didactische beginsituatie
  2. Doelstellingen
  3. Werkvormen: OLG, LG, DEMO, ZW, DUOWERK
  4. Betrokkenheid en betrokkenheidsbepalende factoren

2. klasmanagement



  1. afspraken maken
  2. straffen / belonen
  3. effectieve kritiek, complimenten, faalangst
  4. remediëringstechnieken

3. leerlingestuurde werkvormen



  1. extra takensystemen m.i.v. werkwinkel
  2. individueel zelfstandig werk m.i.v. Contractwerk
  3. groepswerk m.i.v coöperatief groepswerk
  4. duowerk m.i.v. tutorwerk 
  5. hoekenwerk

4. evaluatie



  1. De kwaliteitskenmerken (betrouwbaarheid, validiteit, objectiviteit) van didactische evaluatie
  2. evaluatie als proces van verzamelen van informatie, beschrijven, beoordelen en rapporteren -
  3. checklist schriftelijke toets
  4. klassikale analyse
  5. observatiechecklist, beoordelingsschaal, criterialijsten voor werkstukken, vragenlijst, tentoonstelling, stellingenspel, peer/self/coassesment, evaluatiegesprekken ...
  6. formatief en summatief evalueren
  7. assessmentcultuur - testcultuur
  8. proces- en productevaluatie

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Module 3A

Cursussen

  • Cursus

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Module 3B

Cursussen

  • Cursus

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie


Het examen is een combinatie van mondeling / schriftelijk examen en een aantal opdrachten. De examentaken worden in aparte documenten uitvoering toegelicht bij aanvang van de respectievelijke module.

Module 3A
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen30%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten70%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen30%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten70%
Module 3B
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen65%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten35%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten35%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen65%