Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs
Wiskunde 2
Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs |
2010-11 |
nvt |
BALLO_3129 |
3 |
90 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
- Van de Ven Maria
- Velghe Christiane
- Hawrijk Ilona
- Van Dessel Eli
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Zie eindcompetenties Wiskunde 1
Eindcompetentie
BALLO_01.01 | 1.1 - De leerkracht kan de beginsituatie van de leerlingen en de groep achterhalen. | Elementair niveau |
BALLO_01.02 | 1.2 - De leerkracht kan doelstellingen kiezen en formuleren. | Elementair niveau |
BALLO_01.03 | 1.3 - De leerkracht kan de leerinhouden en leerervaringen selecteren. | Elementair niveau |
BALLO_01.04 | 1.4 - De leerkracht kan de leerinhouden en leerervaringen structureren en vertalen in een samenhangend onderwijsaanbod. | Elementair niveau |
BALLO_03.1 | 3.1 De leerkracht beheerst de basiskennis van de leerinhouden, waaronder ten minste de ontwikkelingsdoelen en eindtermen, en hij kan recente ontwikkelingen over inhouden en vaardigheden uit de leergebieden Frans, Lichamelijke Opvoeding, Muzische Vorming, Nederlands, Wereldoriëntatie en Wiskunde en de leergebiedoverschrijdende thema's Leren Leren, Sociale Vaardigheden en Informatie- en Communicatietechnologie (ICT) volgen. Vanuit onze overtuiging wordt hier godsdienst aan toegevoegd. | Elementair niveau |
BALLO_03.2 | 3.2 De leerkracht kan de verworven kennis en vaardigheid met betrekking tot leergebieden en vakgebieden aanwenden op een geïntegreerde manier. | Elementair niveau |
BALLO_11_A4 | A4. leergierigheid: actief zoeken naar situaties om zijn competentie te verbreden en te verdiepen. | Elementair niveau |
Leerresultaten
· De student beheerst kennis en vaardigheden (niveau lager onderwijs en verdieping):
* metend rekenen (herleidingen, omtrek en oppervlakte) en meetkunde (ruimtelijke oriëntatie)
* vraagstukken oplossen volgens de meest efficiënte heuristiek uit de domeinen getallenkennis,
bewerkingen en metend rekenen
· De student beheest vakdidactiek wiskunde:
* De student onderkent de leerlijnen metend rekenen (incl. de soorten meetfuncties).
* De student kan leeractiviteiten uitwerken voor metend rekenen (herleidingen, omtrek en oppervlakte).
* De student kan basisdoelen kiezen en formuleren op basis van eindtermen en leerplannen.
Inhoud
Basiskennis en – vaardigheden op niveau leerlingen basisschool (10 CU SB: 35 uur) - De leerinhouden (metend rekenen: herleidingen - omtrek - oppervlakte ; meetkunde: ruimtelijke oriëntatie) beheersen: bespreking meetcircuit - Vraagstukken kunnen oplossen uit de domeinen getallenkennis, bewerkingen en herleidingen metend rekenen.
Basiskennis en -vaardigheden op niveau leerkracht basisschool (20 CU SB 45 uur): - Bij vraagstukken de meest efficiënte heuristiek gebruiken: toepassingen op alle hoger vermelde leerinhouden wiskunde (zie ook semester 1) - Metend rekenen: Soorten meetfuncties - De leerlijnen metend rekenen onderkennen - Kinderen inzicht bijbrengen in herleidingen metend rekenen - Omtrek en oppervlakte.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Handboeken
- Wiskunde 1998 Leerplan
- Wiskundewijzer voor het lager onderwijs
Evaluatie
Basiskennis en – vaardigheden op niveau leerlingen basisschool: Schriftelijk met slaagnorm: 75 % Aandeel: 40 % van het te behalen credit wiskunde 2
Basiskennis en -vaardigheden op niveau leerkracht basisschool : schriftelijk met slaagnorm: 50 % Aandeel: 50 % van het te behalen credit wiskunde 2
Examentaak Inleveren op laatste lesdag Aandeel: 10 % van het te behalen credit wiskunde 2
Je kan niet slagen als je niet minstens 8/20 haalt voor elk onderdeel afzonderlijk. Voorwaarde blijft wel dat je gewogen resultaat minstens 50% is.
Tweede examenkans: zelfde verdeling Basiskennis en -vaardigheden op niveau leerkracht basisschool : Schriftelijk Examentaak: Inleveren op de dag van het examen niveau leerkracht
Eerste examenkans - deel 1 | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 10% | niveau leerkracht | Eerste examenkans - deel 1 | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | 50% | niveau leerkracht | Eerste examenkans - deel 1 | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen met computer | 40% | niveau leerling |