Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs

Wiskunde 1


Opleiding Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALLO_3128
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Hawrijk Ilona
  • Van de Ven Maria
  • Velghe Christiane

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    Eindtermen wiskunde van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs bereikt hebben. In staat zijn om logisch te redeneren. Een positieve houding hebben t.o.v. wiskunde. Oog hebben voor wiskundige aspecten in het dagelijks leven.

    Eindcompetentie

    BALLO_01.031.3 - De leerkracht kan de leerinhouden en leerervaringen selecteren.Elementair niveau
    BALLO_03.13.1 De leerkracht beheerst de basiskennis van de leerinhouden, waaronder ten minste de ontwikkelingsdoelen en eindtermen, en hij kan recente ontwikkelingen over inhouden en vaardigheden uit de leergebieden Frans, Lichamelijke Opvoeding, Muzische Vorming, Nederlands, Wereldoriëntatie en Wiskunde en de leergebiedoverschrijdende thema's Leren Leren, Sociale Vaardigheden en Informatie- en Communicatietechnologie (ICT) volgen. Vanuit onze overtuiging wordt hier godsdienst aan toegevoegd.Elementair niveau
    BALLO_03.23.2 De leerkracht kan de verworven kennis en vaardigheid met betrekking tot leergebieden en vakgebieden aanwenden op een geïntegreerde manier.Elementair niveau
    BALLO_11_A4A4. leergierigheid: actief zoeken naar situaties om zijn competentie te verbreden en te verdiepen.Elementair niveau

    Leerresultaten


    ·         De student beheerst kennis en vaardigheden (niveau lager onderwijs en verdieping):

    * getallenkennis: natuurlijke getallen, breuken en kommagetallen, procenten en verhoudingen, delers en

         veelvouden, getallen schatten en afronden

    * bewerkingen: rekenwijzen, eigenschappen, hoofdrekenen, schattend rekenen en cijferen

    ·         De student beheest vakdidactiek wiskunde:

    * De student onderkent de leerlijnen en kan leeractiviteiten uitwerken voor

             getallenkennis: natuurlijke getallen, getalbegrip, getalstructuur, andere 
    talstelsels, tellen

    * De student onderkent de leerlijnen en kan leeractiviteiten uitwerken voor

             bewerkingen met natuurlijke getallen: hoofdrekenen (exact en schattend), cijferen en met behulp van 

             de zakrekenmachine

    * De student onderkent de leerlijnen en kan leeractiviteiten uitwerken voor toepassingen (statistische

              basisbegrippen en werken met diagrammen)


    Inhoud

    Basiskennis en – vaardigheden op niveau leerlingen basisschool De volgende leerinhouden beheersen: (10 CU SB: 40 uur) - Getallenkennis: breuken en kommagetallen, procenten, delers en veelvouden, getallen schatten en afronden - Bewerkingen: rekenwijzen, eigenschappen, hoofdrekenen (optellen, aftrekken, vermenigvuldigen, delen, breuken, kommagetallen) - Cijferen (optellen, aftrekken, vermenigvuldigen, delen - Procenten en verhoudingen - Schattend rekenen

    Basiskennis en -vaardigheden op niveau leerkracht basisschool : (12 CU SB: 40 uur) De leerlijnen onderkennen van en leeractiviteiten uitwerken voor:

    1. Getallenkennis: natuurlijke getallen, getalbegrip, getalstructuur, andere talstelsels, tellen

    2. Bewerkingen met natuurlijke getallen - Hoofdrekenen met natuurlijke getallen: optellen en aftrekken (exact rekenen en schatten rekenen), vermenigvuldigen en delen (exact en schattend) - Cijferen met natuurlijke getallen: optellen en aftrekken, vermenigvuldigen en delen

    3. Toepassingen: statistische basisbegrippen en werken met diagrammen

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Cursussen

    • Cursus

    Handboeken

    • Wiskunde 1998 Leerplan
    • Wiskundewijzer voor het lager onderwijs

    Evaluatie

    Toelichting bij schriftelijk examen:
    Basiskennis en – vaardigheden op niveau leerlingen basisschool Schriftelijk met slaagnorm: 75 % Aandeel: 50 % van het te behalen credit wiskunde 1

    Basiskennis en -vaardigheden op niveau leerkracht basisschool Schriftelijk met slaagnorm: 50 % Aandeel: 50 % van het te behalen credit wiskunde1

    Eerste examenkans - deel 1Eerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen50% niveau Leerkracht
    Eerste examenkans - deel 1Eerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen50% niveau leerling