Begincompetentie
Eindtermen wiskunde van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs bereikt hebben. In staat zijn om logisch te redeneren. Een positieve houding hebben t.o.v. wiskunde. Oog hebben voor wiskundige aspecten in het dagelijks leven.
Leerresultaten
· De student beheerst kennis en vaardigheden (niveau lager onderwijs en verdieping):
* getallenkennis: natuurlijke getallen, breuken en kommagetallen, procenten en verhoudingen, delers en
veelvouden, getallen schatten en afronden
* bewerkingen: rekenwijzen, eigenschappen, hoofdrekenen, schattend rekenen en cijferen
· De student beheest vakdidactiek wiskunde:
* De student onderkent de leerlijnen en kan leeractiviteiten uitwerken voor
getallenkennis: natuurlijke getallen, getalbegrip, getalstructuur, andere talstelsels, tellen
* De student onderkent de leerlijnen en kan leeractiviteiten uitwerken voor
bewerkingen met natuurlijke getallen: hoofdrekenen (exact en schattend), cijferen en met behulp van
de zakrekenmachine
* De student onderkent de leerlijnen en kan leeractiviteiten uitwerken voor toepassingen (statistische
basisbegrippen en werken met diagrammen)
Inhoud
Basiskennis en – vaardigheden op niveau leerlingen basisschool De volgende leerinhouden beheersen: (10 CU SB: 40 uur) - Getallenkennis: breuken en kommagetallen, procenten, delers en veelvouden, getallen schatten en afronden - Bewerkingen: rekenwijzen, eigenschappen, hoofdrekenen (optellen, aftrekken, vermenigvuldigen, delen, breuken, kommagetallen) - Cijferen (optellen, aftrekken, vermenigvuldigen, delen - Procenten en verhoudingen - Schattend rekenen
Basiskennis en -vaardigheden op niveau leerkracht basisschool : (12 CU SB: 40 uur) De leerlijnen onderkennen van en leeractiviteiten uitwerken voor:
1. Getallenkennis: natuurlijke getallen, getalbegrip, getalstructuur, andere talstelsels, tellen
2. Bewerkingen met natuurlijke getallen - Hoofdrekenen met natuurlijke getallen: optellen en aftrekken (exact rekenen en schatten rekenen), vermenigvuldigen en delen (exact en schattend) - Cijferen met natuurlijke getallen: optellen en aftrekken, vermenigvuldigen en delen
3. Toepassingen: statistische basisbegrippen en werken met diagrammen
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Handboeken
- Wiskunde 1998 Leerplan
- Wiskundewijzer voor het lager onderwijs
Evaluatie
Toelichting bij schriftelijk examen:
Basiskennis en – vaardigheden op niveau leerlingen basisschool Schriftelijk met slaagnorm: 75 % Aandeel: 50 % van het te behalen credit wiskunde 1
Basiskennis en -vaardigheden op niveau leerkracht basisschool Schriftelijk met slaagnorm: 50 % Aandeel: 50 % van het te behalen credit wiskunde1
Eerste examenkans - deel 1 | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 50% | niveau Leerkracht | Eerste examenkans - deel 1 | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 50% | niveau leerling |