Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs

Wereldoriëntatie 1


Opleiding Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALLO_3107
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Vermeulen Catherine
  • Helsen Nathalie
  • Tirry Adriaan

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Studiereis/excursie
  • Zelfstudie
  • Groepswerk
  • Werkcollege

Begincompetentie

Tijd en maatschappij: De eindtermen van het secundair onderwijs.
Natuur en technologie: De eindtermen van het secundair onderwijs.

Eindcompetentie

BALLO_03.13.1 De leerkracht beheerst de basiskennis van de leerinhouden, waaronder ten minste de ontwikkelingsdoelen en eindtermen, en hij kan recente ontwikkelingen over inhouden en vaardigheden uit de leergebieden Frans, Lichamelijke Opvoeding, Muzische Vorming, Nederlands, Wereldoriëntatie en Wiskunde en de leergebiedoverschrijdende thema's Leren Leren, Sociale Vaardigheden en Informatie- en Communicatietechnologie (ICT) volgen. Vanuit onze overtuiging wordt hier godsdienst aan toegevoegd.Elementair niveau
BALLO_10Functioneel geheel 10 - De leraar als cultuurparticipantElementair niveau

Leerresultaten

- De student beheerst kennis en vaardigheden (niveau lager onderwijs en eigen niveau):

    * chronologie

    * algemene geschiedenis (Oudste Tijden, Oudheid, Middeleeuwen en Nieuwe Tijd)

    * bouw en fysiologie van planten en dieren

    * planten en dieren in herfst en winter (onderlinge samenhang en aanpassingen aan de seizoenscondities)

    * interactievormen tussen organismen (voedselrelaties, bescherming)

    * waarnemingsopdrachten formuleren en uitvoeren

    * een dieren- en plantengids en een determinatiesleutel hanteren

- De student kan de persoonlijke geschiedenis linken aan sporen uit het verleden.

- De student heeft inzicht in het aanschouwelijkheids- en zelfwerkzaamheidsprincipe.

- De student toont de attitude om

    * dagelijks in de media de actualiteit te volgen

    * respectvol om te gaan met natuur en leefwereld

Inhoud

Tijd en maatschappij: 

- Chronologieën: inzicht krijgen in de historisch-wetenschappelijke chronologie en in de chronologie van de derde graad basisonderwijs volgens de verschillende leerplannen.

- Historische sporen.

- Aandacht voor WO-tijd en maatschappij binnen de thema’s “Mijn familie” (o.a. aandacht voor historische sporen die verwijzen naar de verschillende generaties aan de hand van een individuele taak) en “De stad” (o.a. leerwandeling in Mechelen en aandacht voor de plaatselijke sporen en geschiedenis).

- Algemene geschiedenis: Oudste Tijden (… - 800 v. C.) , de Oudheid of de tijd van Grieken en Romeinen (800 v. C. – 500 na C.) , de Middeleeuwen of de tijd van burchten en steden (500 na C. – 1500 na C.) , en het begin van de Nieuwe Tijd of de tijd van vorsten en ontdekkingen (16de eeuw).

- Via zelfstudie zicht krijgen op de dagelijkse actualiteit zoals die in de media aan bod komt.

 - Link met didactische vaardigheden en tips rond tijd, chronologie, streekgeschiedenis, bronnenmateriaal, historische kaart, museumbezoek, leerwandeling, … .



Natuur en technologie:

- Herhalen en inoefenen van de terminologie gebruikt bij het beschrijven van een plant (kruidachtige zaadplant)en een dier (ongewerveld dier).

- Opfrissen van enkele termen i.v.m. levensverrichtingen van plant en dier (bestuiving, bevruchting, voeding, ...) - De voornaamste levensverrichtingen van plant en dier i.v.m. bescherming (tegen winterkoude, uitdroging, ...), groei (fotosynthese, voeding, wateropname, ademhaling), voortzetten van de soort (zaadvorming en -verspreiding, sporenvorming, ...)met eenvoudige woorden en voorbeelden omschrijven.

- Houtige planten (en hun bladeren, vruchten, takken) beschrijven, gebruikmakend van de juiste terminologie. (idem voor zwammen, varens en mossen)

- Enkele soorten bomen en struiken herkennen en benoemen.

 - Verschillende schakels van een voedselketen identificeren, voedselrelaties weergeven in een voedselweb en een voedselpiramide opstellen.

- Interactievormen tussen organismen onderscheiden.

- Aanpassingen van dieren aan wintercondities toelichten.

- De verschillende lagen van het bos opsommen en aanduiden.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Handboeken

  • Atlas van de algemene en Belgische geschiedenis
  • De hoofdlijnen van de algemene geschiedenis: achtergrondinformatie bij de uitwerking van het leerplan voor de basisschool - deel 1
  • De hoofdlijnen van de algemene geschiedenis: achtergrondinformatie bij de uitwerking van het leerplan voor de basisschool - deel 2
  • Dieren- en plantengids voor onderweg
  • Mikado Wereldoriëntatie Bronnenboek 5 . 6

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

WO-tijd en maatschappij maakt 2/3 van het punt uit en WO-natuur en technologie maakt 1/3 van het punt uit. De student kan maar slagen als hij voor elk van de twee onderdelen minimaal 50% behaalt.

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten10% WO-tijd en maatschappij
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten10% WO- tijd en maatschappij
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen90% WO natuur en technologie + WO tijd en maatschappij voor elk onderdeel minimaal 50 % halen
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen90% idem aan eerste examenkans