Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs
Nederlands 2
Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs |
2010-11 |
nvt |
BALLO_3095 |
3 |
90 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
- Brepoels Maria
- Truyts Christel
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
- Hoorcollege
- Groepswerk
- Oefensessie
Begincompetentie
Eindtermen secundair onderwijs
Eindcompetentie
BALLO_01.02 | 1.2 - De leerkracht kan doelstellingen kiezen en formuleren. | Elementair niveau |
BALLO_01.03 | 1.3 - De leerkracht kan de leerinhouden en leerervaringen selecteren. | Elementair niveau |
BALLO_01.04 | 1.4 - De leerkracht kan de leerinhouden en leerervaringen structureren en vertalen in een samenhangend onderwijsaanbod. | Elementair niveau |
BALLO_01.05 | 1.5 - De leerkracht kan aangepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen. | Elementair niveau |
BALLO_01.06 | 1.6 - De leerkracht kan individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen. | Elementair niveau |
BALLO_01.07 | 1.7 - De leerkracht kan een krachtige leeromgeving creëren met aandacht voor de heterogeniteit binnen de leergroep. | Elementair niveau |
BALLO_01.11 | 1.11 - De leerkracht kan het leer- en ontwikkelingsproces adequaat begeleiden in Standaardnederlands en daarbij rekening houden met en gericht inspelen op de diverse persoonlijke en maatschappelijke taalachtergronden van de leerlingen. | Elementair niveau |
BALLO_01.12 | 1.12 - De leerkracht kan omgaan met de diversiteit van de groep. | Elementair niveau |
BALLO_01.13 | 1.13 - De leerkracht kan bijdragen aan het gevoelig maken en openstaan voor talen door aan talensensibilisering te doen. | Elementair niveau |
BALLO_02.1 | 2.1 - De leerkracht kan in overleg een positief leefklimaat creëren voor de leerlingen in de groep en op school. | Elementair niveau |
BALLO_02.2 | 2.2 - De leerkracht kan de emancipatie van de leerlingen bevorderen. | Elementair niveau |
BALLO_02.3 | 2.3 - De leerkracht kan door attitudevorming leerlingen op individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie voorbereiden. | Elementair niveau |
BALLO_02.7 | 2.4 - De leerkracht kan communiceren met leerlingen met diverse taalachtergronden in diverse talige situaties. | Elementair niveau |
BALLO_03.1 | 3.1 De leerkracht beheerst de basiskennis van de leerinhouden, waaronder ten minste de ontwikkelingsdoelen en eindtermen, en hij kan recente ontwikkelingen over inhouden en vaardigheden uit de leergebieden Frans, Lichamelijke Opvoeding, Muzische Vorming, Nederlands, Wereldoriëntatie en Wiskunde en de leergebiedoverschrijdende thema's Leren Leren, Sociale Vaardigheden en Informatie- en Communicatietechnologie (ICT) volgen. Vanuit onze overtuiging wordt hier godsdienst aan toegevoegd. | Elementair niveau |
BALLO_03.2 | 3.2 De leerkracht kan de verworven kennis en vaardigheid met betrekking tot leergebieden en vakgebieden aanwenden op een geïntegreerde manier. | Elementair niveau |
BALLO_04.4 | 4.4 De leerkracht kan een stimulerende en werkbare klasruimte creëren, rekening houdend met de veiligheid van de leerlingen. | Elementair niveau |
Leerresultaten
1. De student beheerst kennis en vaardigheden (niveau lager onderwijs en verdieping):
* het taalsysteem op het vlak van woordbouw, de bouw van complexe zinnen en tekstopbouw
* het spellingsysteem
2. De student beheerst didactiek Nederlands:
* De student kan de literaire competentie van kinderen stimuleren.
* De student kan de spellingvaardigheid van kinderen stimuleren.
* De student kan met kinderen nadenken over aspecten van het taalsysteem: woorden en zinnen.
* De student kan in functionele contexten de taalvaardigheden luisteren en spreken van kinderen
verhogen.
* De student kan het begrippenkader van kinderen uitbreiden in alle activiteiten van de basisschool.
Inhoud
Zie leerresultaten
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Handboeken
- Leerplan Moedertaalopvoeding in de basisschool, Lezen
- Leerplan Moedertaalopvoeding in de basisschool, Luisteren en Spreken
- Leerplan Moedertaalopvoeding in de basisschool, Schrijven
- Leerplan Moedertaalopvoeding in de basisschool, Taalbeschouwing
- Leerplan Muzische Vorming, Muzisch taalgebruik (Deelleerplan)
- Leerplan Nederlands (Inter)culturele gerichtheid
- Leerplan Nederlands Strategieën
- Ontwikkelingsdoelen en eindtermen
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Online studiemateriaal
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Om geëvalueerd te worden, moeten studenten alle taken inleveren en alle deelexamens afleggen.
Schriftelijk examen basiskennis en vaardigheden waarop studenten 50 % behalen. Indien studenten dit niet behalen, wordt het totale cijfer voor het opleidingsonderdeel Nederlands 1 herleid naar 7 op 20.
Wat betreft verzorgd en expressief spreken, tonen studenten aan dat ze vooruitgang hebben geboekt en dat ze inspanningen hebben geleverd in het werken aan hun eigen mondeling taalgebruik. De norm verzorgd en expressief spreken moet behaald worden na afloop van Nederlands 3.
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | 30% | evaluatie Taakgericht taalvaardigheidsonderwijs en Woorden leren |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | 20% | evaluatie literaire competentie gebaseerd op literatuurportfolio |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 20% | permanente evaluatie |
Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 30% | evaluatie literaire competentie gebaseerd op literatuurportfolio |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | 30% | schriftelijk examen basiskennis en vaardigheden waarop studenten 50 % behalen. Indien studenten dit niet behalen, wordt het totale cijfer voor het opleidingsonderdeel Nederlands 2 herleid naar 7 op 20.
|
Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 30% | basiskennis en vaardigheden : idem eerste examenkans
|
Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 40% | evaluatie Taakgericht taalvaardigheidsonderwijs en Woorden leren |