Begincompetentie
Eindtermen secundair onderwijs
Leerresultaten
1. De student beheerst kennis en vaardigheden (niveau lager onderwijs en verdieping):
* het taalsysteem op het vlak van woordbouw, de bouw van complexe zinnen en tekstopbouw
* het spellingsysteem
2. De student beheerst didactiek Nederlands:
* De student kan de literaire competentie van kinderen stimuleren.
* De student kan de spellingvaardigheid van kinderen stimuleren.
* De student kan met kinderen nadenken over aspecten van het taalsysteem: woorden en zinnen.
* De student kan in functionele contexten de taalvaardigheden luisteren en spreken van kinderen
verhogen.
* De student kan het begrippenkader van kinderen uitbreiden in alle activiteiten van de basisschool.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Handboeken
- Leerplan Moedertaalopvoeding in de basisschool, Lezen
- Leerplan Moedertaalopvoeding in de basisschool, Luisteren en Spreken
- Leerplan Moedertaalopvoeding in de basisschool, Schrijven
- Leerplan Moedertaalopvoeding in de basisschool, Taalbeschouwing
- Leerplan Muzische Vorming, Muzisch taalgebruik (Deelleerplan)
- Leerplan Nederlands (Inter)culturele gerichtheid
- Leerplan Nederlands Strategieën
- Ontwikkelingsdoelen en eindtermen
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Online studiemateriaal
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Om geëvalueerd te worden, moeten studenten alle taken inleveren en alle deelexamens afleggen.
Schriftelijk examen basiskennis en vaardigheden waarop studenten 50 % behalen. Indien studenten dit niet behalen, wordt het totale cijfer voor het opleidingsonderdeel Nederlands 1 herleid naar 7 op 20.
Wat betreft verzorgd en expressief spreken, tonen studenten aan dat ze vooruitgang hebben geboekt en dat ze inspanningen hebben geleverd in het werken aan hun eigen mondeling taalgebruik. De norm verzorgd en expressief spreken moet behaald worden na afloop van Nederlands 3.
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | 30% | evaluatie Taakgericht taalvaardigheidsonderwijs en Woorden leren | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | 20% | evaluatie literaire competentie gebaseerd op literatuurportfolio | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 20% | permanente evaluatie | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 30% | evaluatie literaire competentie gebaseerd op literatuurportfolio | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | 30% | schriftelijk examen basiskennis en vaardigheden waarop studenten 50 % behalen. Indien studenten dit niet behalen, wordt het totale cijfer voor het opleidingsonderdeel Nederlands 2 herleid naar 7 op 20.
| Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 30% | basiskennis en vaardigheden : idem eerste examenkans
| Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 40% | evaluatie Taakgericht taalvaardigheidsonderwijs en Woorden leren |