Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs

Nederlands 1


Opleiding Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALLO_2988
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Brepoels Maria
  • Truyts Christel

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Oefensessie
  • Groepswerk
  • Hoorcollege

Begincompetentie

Eindtermen secundair onderwijs

Eindcompetentie

BALLO_01.041.4 - De leerkracht kan de leerinhouden en leerervaringen structureren en vertalen in een samenhangend onderwijsaanbod.Elementair niveau
BALLO_01.071.7 - De leerkracht kan een krachtige leeromgeving creëren met aandacht voor de heterogeniteit binnen de leergroep.Elementair niveau
BALLO_01.111.11 - De leerkracht kan het leer- en ontwikkelingsproces adequaat begeleiden in Standaardnederlands en daarbij rekening houden met en gericht inspelen op de diverse persoonlijke en maatschappelijke taalachtergronden van de leerlingen.Elementair niveau
BALLO_01.131.13 - De leerkracht kan bijdragen aan het gevoelig maken en openstaan voor talen door aan talensensibilisering te doen.Elementair niveau
BALLO_02.22.2 - De leerkracht kan de emancipatie van de leerlingen bevorderen.Elementair niveau
BALLO_02.32.3 - De leerkracht kan door attitudevorming leerlingen op individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie voorbereiden.Elementair niveau
BALLO_02.72.4 - De leerkracht kan communiceren met leerlingen met diverse taalachtergronden in diverse talige situaties.Elementair niveau
BALLO_03.13.1 De leerkracht beheerst de basiskennis van de leerinhouden, waaronder ten minste de ontwikkelingsdoelen en eindtermen, en hij kan recente ontwikkelingen over inhouden en vaardigheden uit de leergebieden Frans, Lichamelijke Opvoeding, Muzische Vorming, Nederlands, Wereldoriëntatie en Wiskunde en de leergebiedoverschrijdende thema's Leren Leren, Sociale Vaardigheden en Informatie- en Communicatietechnologie (ICT) volgen. Vanuit onze overtuiging wordt hier godsdienst aan toegevoegd.Elementair niveau
BALLO_03.23.2 De leerkracht kan de verworven kennis en vaardigheid met betrekking tot leergebieden en vakgebieden aanwenden op een geïntegreerde manier.Elementair niveau

Leerresultaten

1. De student beheerst kennis en vaardigheden (niveau lager onderwijs en verdieping) :

* het taalsysteem op het vlak van woorden en zinnen

* het spellingsysteem met nadruk op werkwoorden

* zich vlot en expressief mondeling uitdrukken

* zich vlot schriftelijk uitdrukken en daarbij het taalsysteem van het Nederlands toepassen.

* verschillende soorten teksten met begrip lezen en/of beluisteren.

2. De student kan

* het taalsysteem uitleggen op een voor kinderen verstaanbaar niveau

* de eigen literaire competentie ontwikkelen (proza en poëzie)

3. De student toont de attitude om aan werkpunten op het vlak van mondelinge en schriftelijke taal te werken.








 


 

Inhoud

Zie leerresultaten

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Handboeken

  • Leerplan Moedertaalopvoeding in de basisschool, Lezen
  • Leerplan Moedertaalopvoeding in de basisschool, Luisteren en Spreken
  • Leerplan Moedertaalopvoeding in de basisschool, Schrijven
  • Leerplan Moedertaalopvoeding in de basisschool, Taalbeschouwing
  • Leerplan Muzische Vorming, Muzisch taalgebruik (Deelleerplan)
  • Leerplan Nederlands (Inter)culturele gerichtheid
  • Leerplan Nederlands Strategieën
  • Ontwikkelingsdoelen en eindtermen

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Online studiemateriaal
  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Om geëvalueerd te worden, moeten studenten alle taken inleveren en alle deelexamens afleggen.



Schriftelijk examen basiskennis en vaardigheden waarop studenten 50 % behalen. Indien studenten dit niet behalen, wordt het totale cijfer voor het opleidingsonderdeel Nederlands 1 herleid naar 7 op 20.



Wat betreft verzorgd en expressief spreken, tonen studenten aan dat ze vooruitgang hebben geboekt en dat ze inspanningen hebben geleverd in het werken aan hun eigen mondeling taalgebruik. De norm verzorgd en expressief spreken moet behaald worden na afloop van Nederlands 3. 













Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen50% schriftelijk examen basiskennis en vaardigheden waarop studenten 50 % behalen. Indien studenten dit niet behalen, wordt het totale cijfer voor het opleidingsonderdeel Nederlands 1 herleid naar 7 op 20. Wat betreft verzorgd en expressief spreken, tonen studenten aan dat ze vooruitgang hebben geboekt en dat ze inspanningen hebben geleverd in het werken aan hun eigen mondeling taalgebruik. De norm verzorgd en expressief spreken moet behaald worden na afloop van Nederlands 3.
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen40% evaluatie literaire competentie gebaseerd op literatuurportfolio
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen60% evaluatie basiskennis en vaardigheden : idem eerste examenkans
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen40% evaluatie literaire competentie : idem eerste examenkans
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten10% permanente evaluatie