Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs

Muzische vorming 2


Opleiding Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALLO_3780
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Neen Examencontract (creditbewijs) mogelijk Neen
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Mertens Koenraad
  • Van Den Eynde Tine
  • Bogaerts Lieselotte

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Werkcollege
  • Oefensessie
  • Zelfstudie

Begincompetentie

Geen specifieke voorkennis vereist, wel open staan voor muzische ervaringen

en kunst in alle domeinen (beeld - muziek - taal/drama - beweging/dans - media)


Sociaal engagement naar medestudenten

Eindcompetentie

BALLO_01.021.2 - De leerkracht kan doelstellingen kiezen en formuleren.Elementair niveau
BALLO_01.031.3 - De leerkracht kan de leerinhouden en leerervaringen selecteren.Elementair niveau
BALLO_01.061.6 - De leerkracht kan individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen.Elementair niveau
BALLO_01.071.7 - De leerkracht kan een krachtige leeromgeving creëren met aandacht voor de heterogeniteit binnen de leergroep.Elementair niveau
BALLO_01.091.9 - De leerkracht kan observeren en het proces en product evalueren met het oog op bijsturing, remediëring en differentiatie.Elementair niveau
BALLO_03.13.1 De leerkracht beheerst de basiskennis van de leerinhouden, waaronder ten minste de ontwikkelingsdoelen en eindtermen, en hij kan recente ontwikkelingen over inhouden en vaardigheden uit de leergebieden Frans, Lichamelijke Opvoeding, Muzische Vorming, Nederlands, Wereldoriëntatie en Wiskunde en de leergebiedoverschrijdende thema's Leren Leren, Sociale Vaardigheden en Informatie- en Communicatietechnologie (ICT) volgen. Vanuit onze overtuiging wordt hier godsdienst aan toegevoegd.Doorgroeiniveau
BALLO_04.44.4 De leerkracht kan een stimulerende en werkbare klasruimte creëren, rekening houdend met de veiligheid van de leerlingen.Elementair niveau
BALLO_05.25.2 De leerkracht kan kennisnemen van toegankelijke resultaten van onderwijsonderzoek die relevant zijn voor de eigen praktijk.Elementair niveau
BALLO_1111 - AttitudesDoorgroeiniveau

Leerresultaten



De student (als begeleider van leerprocessen):

bezit elementaire kennis en vaardigheden en ontwikkelt visie om met kinderen van de lagere school:


  • muziek en geluiden te maken en vast te leggen

  • muziek te beluisteren, op muziek te bewegen en erover te spreken

  • te communiceren via beelden en beelden te maken (zowel ruimtelijk als vlak, stilstaand en bewegend, …)

    beelden (o.a. media-beelden) en beeldende kunst te beschouwen en erover te spreken


De student (als opvoeder):


  • verwerft inzicht in de muzisch-creatieve ontwikkeling bij kinderen

  • verwerft inzicht in het proces van beschouwen en creëren om de totale persoonlijkheidsontwikkeling bij kinderen te stimuleren


De student (als inhoudelijk expert):


  • ontdekt en ontwikkelt zijn eigen muzikale vaardigheden m.b.t. muziek maken, zingen, bewegen op muziek, muziek vastleggen, luisteren naar muziek en erover spreken

  • ontdekt en ontwikkelt zijn beeldende vaardigheden m.b.t. het waarnemen van beelden (gerichter, vollediger, anders, indringender, kritischer, …), beelden maken en ermee / erover communiceren

  • verwerft inzicht in het hanteren van muzische reflectie-wijzen om terug te blikken op het proces en het product van zichzelf en van anderen

  • klank-vorm-betekenismodel

  • muzikale vaardigheden (muziek ontwerpen, maken, beluisteren, vastleggen en noteren, nadenken en praten over muziek, bewegen op muziek)

  • notenleer en muziektheorie

  • toonvast, expressief en zuiver binnen de stemomvang van de kinderstem zingen (of kan vorderingen op dit vlak aantonen)

  •  de beeldaspecten: licht, kleur, vorm, lijn, compositie, ruimte en textuur.

  • kunstenaars en -stromingen van vroeger, nu hier en elders in hun maatschappelijke context

  • beelden beschouwen en kritisch analyseren

  • media zinvol hanteren om eigen uitingen en die van anderen te beschouwen en er over te reflecteren


De student (als organisator):


  • kan middelen en materialen kiezen, aanpassen en uitwerken in functie van doelen




De student (als partner van externen):


  • kent enkele kunst- en cultuureducatieve diensten, publicaties en/of initiatieven met een aanbod naar kinderen toe




De student (als cultuurparticipant):


  • kent het werk van verschillende kunstenaars en -stromingen (van vroeger, nu, hier, elders) en hun context

  • wil inzien dat het maatschappelijk beeld (verbondenheid onderwijs en maatschappij) onvolledig is zonder een cultuur-esthetisch onderwijsaanbod


De student (attitudes):


  • grondiger stilstaan bij datgene wat waargenomen wordt (nieuwsgierig zijn, vragen stellen over, …)

  • durft zijn hele persoon inzetten (niet eenzijdig het denken, maar ook het voelen en het willen)

  • geniet van de muzische expressie / impressie van zichzelf en anderen en bewaart producten van zijn eigen muzisch ontwikkelingsproces in een muzenbox

  • tast af hoe hij het muzisch bezigzijn kan verrijken; nagaan hoe hij nog meer genoegen kan beleven aan het muzisch bezig zijn, wat hem remt, waar knelpunten zitten

  • maakt vernieuwd of anders kennis met medestudenten en beleeft genoegen aan het samenwerken

Inhoud

De student beheerst de kennis en vaardigheden (niveau lager onderwijs en verdieping):



  • klank-vorm-betekenismodel

  • muzikale vaardigheden (muziek ontwerpen, maken, beluisteren, vastleggen en noteren, nadenken en praten over muziek, bewegen op muziek)

  • notenleer en muziektheorie

  • toonvast, expressief en zuiver binnen de stemomvang van de kinderstem zingen (of kan vorderingen op dit vlak aantonen)

  •  de beeldaspecten: licht, kleur, vorm, lijn, compositie, ruimte en textuur.

  • kunstenaars en -stromingen van vroeger, nu hier en elders in hun maatschappelijke context

  • beelden beschouwen en kritisch analyseren

  • media zinvol hanteren om eigen uitingen en die van anderen te beschouwen en er over te reflecteren



Persoonlijke competenties



  • De student beheerst technieken om zijn creatief vermogen (cognitief, emotioneel, sociaal en technisch) aan te spreken.

  • De student kan de eigenheid van het muzische aanvoelen, waarderen en begrijpen.

  • De student kan het eigen muzisch proces illustreren.



De student beheerst (vak)didactiek



  • De student kan middelen en materialen kiezen, aanpassen en uitwerken i.f.v. doelen.



Attitude



  • De student benadert dingen, mensen, waarden vanuit een muzische grondhouding benaderen.


           

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie




Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen50% inhoud cursus 'muziek' en cursus 'beeld'
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Mondeling examen50%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen50% inhoud cursus 'muziek' en cursus 'beeld'
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen50%