Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs

Begeleiden van kinderen 1


Opleiding Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALLO_3777
Studiepunten 9 Studietijd 270 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Truyts Christel
  • De Vos Leen
  • Verbruggen Veerle
  • Van Den Eynde Tine
  • Boon Tim
  • De Geyter Mik

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Werkcollege
  • Oefensessie
  • Zelfstudie

Begincompetentie

Eindtermen Secundair onderwijs

Eindcompetentie

BALLO_01.011.1 - De leerkracht kan de beginsituatie van de leerlingen en de groep achterhalen.Elementair niveau
BALLO_01.051.5 - De leerkracht kan aangepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen.Elementair niveau
BALLO_01.071.7 - De leerkracht kan een krachtige leeromgeving creëren met aandacht voor de heterogeniteit binnen de leergroep.Elementair niveau
BALLO_01.091.9 - De leerkracht kan observeren en het proces en product evalueren met het oog op bijsturing, remediëring en differentiatie.Elementair niveau
BALLO_01.121.12 - De leerkracht kan omgaan met de diversiteit van de groep.Elementair niveau
BALLO_02.12.1 - De leerkracht kan in overleg een positief leefklimaat creëren voor de leerlingen in de groep en op school.Elementair niveau
BALLO_04.44.4 De leerkracht kan een stimulerende en werkbare klasruimte creëren, rekening houdend met de veiligheid van de leerlingen.Elementair niveau
BALLO_11_A3A3. kritische ingesteldheid: bereid zijn zichzelf en zijn omgeving ter discussie te stellen, de waarde van een bewering of een feit, de wenselijkheid en haalbaarheid van een vooropgesteld doel te verifiëren, alvorens een stelling in te nemen.Elementair niveau

Leerresultaten

De student heeft inzicht in




  • de leefwereld en de ontwikkeling van 6 tot 12-jarigen.




  • de basiscompetenties voor de leraar lager onderwijs.




  • identiteit en diversiteit bij zichzelf en kinderen.




  • de muzische grondhouding.




  • de basiscompetenties voor de leraar lager onderwijs.




  • de ervaringsgerichte visie op onderwijs volgens F. Laevers.




De student beheerst technieken om




  • in interactie te treden met kinderen vanuit de grondhouding van een opvoeder om een  positief en veilig leefklimaat te creëren.




  • welbevinden en betrokkenheid in te schatten.




  • de taalverwerving te stimuleren.




  • opdrachten en vragen te formuleren en te reageren op antwoorden.




De student ontplooit zich als muzisch mens.





Inhoud

MODULE 1 Kinderen en hun leefwereld leren kennen en met kinderen omgaan (ruimer dan schoolcontext).

Het gaat onder meer om volgende inhouden:

- Ontwikkeling en de ontwikkeling van kinderen doorheen de lagere school :

   • Denkontwikkeling 

   • Sociale ontwikkeling

   • Morele ontwikkeling

   • Taalontwikkeling

   • ...

- De leefwereld van kinderen

- Beeldvorming over kinderen in diverse media

- Diversiteit, de kenmerken van identiteit en meervoudige identiteit 

- Grondhouding van een opvoeder

- Beroepsprofielen/basiscompetenties voor de leraar lager onderwijs



MODULE 2 Omgaan met kinderen als leerkracht en dit hoofdzakelijk als opvoeder en met een aanzet tot begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen.

Het gaat onder meer om volgende inhouden:

- Ervaringsgericht onderwijs:

  • welbevinden

  • betrokkenheid

  • verbondenheid

  • leerkrachtstijl

  • betrokkenheidsverhogende factoren

- Veilig klasklimaat: empathisch luisteren, ik-boodschappen en grenzen stellen

- Zelfbeeld

- Gesprekken voeren met kinderen die de taalontwikkeling stimuleren: taalaanbod, taalruimte en feedback

- Voorlezen en vertellen

- Vragen stellen en opdrachten geven

- Muzische grondhouding

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Module 1A

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Module 1B
  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
  • Evaluatie

    zie module-onderdelen (2 x 100% schriftelijk examen)

    Module 1A
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen100%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%
    Module 1B
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen100%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%