Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs

Didactische oefeningen


Opleiding Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op Stage 2 Referentienummer BALKO_4904
Studiepunten 9 Studietijd 270 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Neen Examencontract (creditbewijs) mogelijk Neen
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Neen Tweede examenkans Neen

Docenten

  • Vanlommel Christiana

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    De verworven competenties m.b.t. de stage in het tweede programmajaar

    Eindcompetentie

    BALKO_02BALKO_02 - Functioneel geheel 2 - De leraar als opvoederOpleidingsfase 3
    BALKO_02.1BALKO_02.1 - Een democratische klas- en schoolcultuur realiseren op basis van de rechten van het kind en werken aan sociale competentie en verbondenheid bij kleutersOpleidingsfase 3
    BALKO_02.2BALKO_02.2 - 2.2 Het welbevinden van kleuters stimulerenOpleidingsfase 3
    BALKO_02.3BALKO_02.3 - Met respect voor eigenheid en diversiteit reageren op de gevoelens van kinderen, met het oog op zelfontplooiing en integratie van elk kindOpleidingsfase 3
    BALKO_04BALKO_04 - Functioneel geheel 4 - De leraar als organisatorOpleidingsfase 3
    BALKO_04.1BALKO_04.1 - Rekening houdend met de beginsituatie van de kleuters, hun inbreng en veiligheid, de beschikbare ruimte optimaal indelen in hoeken tijdens de verschillende zones en deze ruimte systematisch aanpassen en bijsturenOpleidingsfase 3
    BALKO_04.2BALKO_04.2 - De opstelling van de materialen en activiteiten in de hoeken grondig overdenken vanuit de zorg voor een evenwichtig aanbodOpleidingsfase 3
    BALKO_04.3BALKO_04.3 - Een kindgericht dagverloop creëren waarbij gelijktijdig en/of opeenvolgende activiteiten met de kinderen vlot, soepel en flexibel verlopen.Opleidingsfase 3
    BALKO_04.4BALKO_04.4 - Een klimaat creëren waarin kinderen een overzicht behouden over het klasgebeurenOpleidingsfase 3
    BALKO_06BALKO_06 - Functioneel geheel 6 - De leraar als partner van ouders/verzorgersOpleidingsfase 3
    BALKO_06.1BALKO_06.1 - Vanuit bekommernissen om elk kind en in het belang van het kind, zich inleven in de leefwereld ervan en daarom de discrete dialoog en samenwerking met ouders en verzorgers aangaanOpleidingsfase 3
    BALKO_06.2BALKO_06.2 - Rekening houdend met de diversiteit initiatieven realiseren die de band tussen school en thuis leggen en ouders in hun eerste opvoedingsverantwoordelijkheid erkennenOpleidingsfase 3
    BALKO_06.3BALKO_06.3 - Zich houden aan de deontologie van het beroep.Opleidingsfase 3
    BALKO_07BALKO_07 - Functioneel geheel 7 - De leraar als lid van het schoolteamOpleidingsfase 3
    BALKO_07.1BALKO_07.1 - Overleggen in team om te werken aan een samen gedragen visie op opvoeding en onderwijs en hierdoor bijdragen tot een open, aangename sfeer in de school (sfeer van verbondenheid)Opleidingsfase 3
    BALKO_07.2BALKO_07.2 - Binnen het team over een taakverdeling overleggen en deze nalevenOpleidingsfase 3
    BALKO_07.3BALKO_07.3 - Overleggen (o.a. informeren, plannen, reflecteren) met collega’s over klasgebeuren, kleuters, eigen pedagogische en didactische omgang (en het resultaat hiervan meenemen/toepassen in het eigen pedagogisch en didactisch handelen)Opleidingsfase 3
    BALKO_07.4BALKO_07.4 - Klasdoorbrekend werken om projecten en thema’s aan te pakkenOpleidingsfase 3
    BALKO_08BALKO_08 - Functioneel geheel 8 - De leraar als partner van externenOpleidingsfase 3
    BALKO_08.1BALKO_08.1 - Contacten opbouwen en samenwerken met organisaties, instanties en personen in de leefomgeving van de school om zo onderwijs en dagelijks leven zo aansluitend mogelijk te makenOpleidingsfase 3
    BALKO_09BALKO_09 - Functioneel geheel 9 - De leraar als lid van de onderwijsgemeenschapOpleidingsfase 3
    BALKO_09.1BALKO_09.1 - De uitdaging durven aangaan om via bijscholingen/studiedagen/werkgroepen en participatieraden contacten te leggen binnen en buiten de school en in gesprek te treden over onderwijsvisie, plaats en rol van de school en het beroep van leraar in de samenlevingOpleidingsfase 3

    Leerresultaten

    Functioneel geheel 2: Opvoeder

    - 2.1 Een democratische klas- en schoolcultuur realiseren op basis van de rechten van het kind en werken aan sociale competentie en verbondenheid bij kleuters.

    - 2.2 Het welbevinden van kleuters stimuleren.

    - 2.3 Met respect voor eigenheid en diversiteit reageren op de gevoelens van kinderen, met het oog op zelfontplooiing en integratie van elk kind. 

    Functioneel geheel 4: Organisator

    - 4.1 Rekening houdend met de beginsituatie van de kleuters, hun inbreng en veiligheid, de beschikbare ruimte optimaal indelen in hoeken tijdens de verschillende zones en deze ruimte systematisch aanpassen en bijsturen.

    - 4.2 De opstelling van de materialen en activiteiten in de hoeken grondig overdenken vanuit de zorg voor een evenwichtig aanbod.

    - 4.3 Een kindgericht dagverloop creëren waarbij gelijktijdig en/of opeenvolgende activiteiten met de kinderen vlot, soepel en flexibel verlopen.

    - 4.4 Een klimaat creëren waarin kinderen een overzicht behouden over het klasgebeuren. 

    Functioneel geheel 6: Partner van ouders/verzorgers

    - 6.1 Vanuit bekommernissen om elk kind en in het belang van het kind, zich inleven in de leefwereld ervan en daarom de discrete dialoog en samenwerking met ouders en verzorgers aangaan.

    - 6.2 Rekening houdend met de diversiteit initiatieven realiseren die de band tussen school en thuis leggen en ouders in hun eerste opvoedingsverantwoordelijkheid erkennen.

    - 6.3 Zich houden aan de deontologie van het beroep.

    Functioneel geheel 7: Lid van een schoolteam

    - 7.2 Binnen het team over een taakverdeling overleggen en deze naleven.

    - 7.3 Overleggen (o.a. informeren, plannen, reflecteren) met collega’s over klasgebeuren, kleuters, eigen pedagogische en didactische omgang (en het resultaat hiervan meenemen/toepassen in het eigen pedagogisch en didactisch handelen).

    - 7.4 Klasdoorbrekend werken om projecten en thema’s aan te pakken.

    Inhoud

    Het realiseren met bijzondere klemtoon op volgende rubrieken van de einddoelen: - Vriendelijkheid en geborgenheid bieden - Grenzen stellen, verantwoorden en doen opvolgen - Organisatie in de klas - Mimiek en lichaamsexpressie - Correct en rijk mondeling taalgebruik - Attitudes (o.a. stiptheid) - Samenwerking in het team - Contact met

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Evaluatie

    Slechts 1 examenkans mogelijk Op dit opleidingsonderdeel zijn de tolerantieregels niet van toepassing (uitsluiting van tolerantie)

    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Geïntegreerde evaluatie100%