Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs
Didactische oefeningen
Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs |
2010-11 |
Stage 2 |
BALKO_4904 |
9 |
270 uur |
Derde Programmajaar |
Ja |
Neen |
Neen |
Verplicht |
Punt op 20 |
Neen |
Neen |
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
De verworven competenties m.b.t. de stage in het tweede programmajaar
Eindcompetentie
BALKO_02 | BALKO_02 - Functioneel geheel 2 - De leraar als opvoeder | Opleidingsfase 3 |
BALKO_02.1 | BALKO_02.1 - Een democratische klas- en schoolcultuur realiseren op basis van de rechten van het kind en werken aan sociale competentie en verbondenheid bij kleuters | Opleidingsfase 3 |
BALKO_02.2 | BALKO_02.2 - 2.2 Het welbevinden van kleuters stimuleren | Opleidingsfase 3 |
BALKO_02.3 | BALKO_02.3 - Met respect voor eigenheid en diversiteit reageren op de gevoelens van kinderen, met het oog op zelfontplooiing en integratie van elk kind | Opleidingsfase 3 |
BALKO_04 | BALKO_04 - Functioneel geheel 4 - De leraar als organisator | Opleidingsfase 3 |
BALKO_04.1 | BALKO_04.1 - Rekening houdend met de beginsituatie van de kleuters, hun inbreng en veiligheid, de beschikbare ruimte optimaal indelen in hoeken tijdens de verschillende zones en deze ruimte systematisch aanpassen en bijsturen | Opleidingsfase 3 |
BALKO_04.2 | BALKO_04.2 - De opstelling van de materialen en activiteiten in de hoeken grondig overdenken vanuit de zorg voor een evenwichtig aanbod | Opleidingsfase 3 |
BALKO_04.3 | BALKO_04.3 - Een kindgericht dagverloop creëren waarbij gelijktijdig en/of opeenvolgende activiteiten met de kinderen vlot, soepel en flexibel verlopen. | Opleidingsfase 3 |
BALKO_04.4 | BALKO_04.4 - Een klimaat creëren waarin kinderen een overzicht behouden over het klasgebeuren | Opleidingsfase 3 |
BALKO_06 | BALKO_06 - Functioneel geheel 6 - De leraar als partner van ouders/verzorgers | Opleidingsfase 3 |
BALKO_06.1 | BALKO_06.1 - Vanuit bekommernissen om elk kind en in het belang van het kind, zich inleven in de leefwereld ervan en daarom de discrete dialoog en samenwerking met ouders en verzorgers aangaan | Opleidingsfase 3 |
BALKO_06.2 | BALKO_06.2 - Rekening houdend met de diversiteit initiatieven realiseren die de band tussen school en thuis leggen en ouders in hun eerste opvoedingsverantwoordelijkheid erkennen | Opleidingsfase 3 |
BALKO_06.3 | BALKO_06.3 - Zich houden aan de deontologie van het beroep. | Opleidingsfase 3 |
BALKO_07 | BALKO_07 - Functioneel geheel 7 - De leraar als lid van het schoolteam | Opleidingsfase 3 |
BALKO_07.1 | BALKO_07.1 - Overleggen in team om te werken aan een samen gedragen visie op opvoeding en onderwijs en hierdoor bijdragen tot een open, aangename sfeer in de school (sfeer van verbondenheid) | Opleidingsfase 3 |
BALKO_07.2 | BALKO_07.2 - Binnen het team over een taakverdeling overleggen en deze naleven | Opleidingsfase 3 |
BALKO_07.3 | BALKO_07.3 - Overleggen (o.a. informeren, plannen, reflecteren) met collega’s over klasgebeuren, kleuters, eigen pedagogische en didactische omgang (en het resultaat hiervan meenemen/toepassen in het eigen pedagogisch en didactisch handelen) | Opleidingsfase 3 |
BALKO_07.4 | BALKO_07.4 - Klasdoorbrekend werken om projecten en thema’s aan te pakken | Opleidingsfase 3 |
BALKO_08 | BALKO_08 - Functioneel geheel 8 - De leraar als partner van externen | Opleidingsfase 3 |
BALKO_08.1 | BALKO_08.1 - Contacten opbouwen en samenwerken met organisaties, instanties en personen in de leefomgeving van de school om zo onderwijs en dagelijks leven zo aansluitend mogelijk te maken | Opleidingsfase 3 |
BALKO_09 | BALKO_09 - Functioneel geheel 9 - De leraar als lid van de onderwijsgemeenschap | Opleidingsfase 3 |
BALKO_09.1 | BALKO_09.1 - De uitdaging durven aangaan om via bijscholingen/studiedagen/werkgroepen en participatieraden contacten te leggen binnen en buiten de school en in gesprek te treden over onderwijsvisie, plaats en rol van de school en het beroep van leraar in de samenleving | Opleidingsfase 3 |
Leerresultaten
Functioneel geheel 2: Opvoeder
- 2.1 Een democratische klas- en schoolcultuur realiseren op basis van de rechten van het kind en werken aan sociale competentie en verbondenheid bij kleuters.
- 2.2 Het welbevinden van kleuters stimuleren.
- 2.3 Met respect voor eigenheid en diversiteit reageren op de gevoelens van kinderen, met het oog op zelfontplooiing en integratie van elk kind.
Functioneel geheel 4: Organisator
- 4.1 Rekening houdend met de beginsituatie van de kleuters, hun inbreng en veiligheid, de beschikbare ruimte optimaal indelen in hoeken tijdens de verschillende zones en deze ruimte systematisch aanpassen en bijsturen.
- 4.2 De opstelling van de materialen en activiteiten in de hoeken grondig overdenken vanuit de zorg voor een evenwichtig aanbod.
- 4.3 Een kindgericht dagverloop creëren waarbij gelijktijdig en/of opeenvolgende activiteiten met de kinderen vlot, soepel en flexibel verlopen.
- 4.4 Een klimaat creëren waarin kinderen een overzicht behouden over het klasgebeuren.
Functioneel geheel 6: Partner van ouders/verzorgers
- 6.1 Vanuit bekommernissen om elk kind en in het belang van het kind, zich inleven in de leefwereld ervan en daarom de discrete dialoog en samenwerking met ouders en verzorgers aangaan.
- 6.2 Rekening houdend met de diversiteit initiatieven realiseren die de band tussen school en thuis leggen en ouders in hun eerste opvoedingsverantwoordelijkheid erkennen.
- 6.3 Zich houden aan de deontologie van het beroep.
Functioneel geheel 7: Lid van een schoolteam
- 7.2 Binnen het team over een taakverdeling overleggen en deze naleven.
- 7.3 Overleggen (o.a. informeren, plannen, reflecteren) met collega’s over klasgebeuren, kleuters, eigen pedagogische en didactische omgang (en het resultaat hiervan meenemen/toepassen in het eigen pedagogisch en didactisch handelen).
- 7.4 Klasdoorbrekend werken om projecten en thema’s aan te pakken.
Inhoud
Het realiseren met bijzondere klemtoon op volgende rubrieken van de einddoelen: - Vriendelijkheid en geborgenheid bieden - Grenzen stellen, verantwoorden en doen opvolgen - Organisatie in de klas - Mimiek en lichaamsexpressie - Correct en rijk mondeling taalgebruik - Attitudes (o.a. stiptheid) - Samenwerking in het team - Contact met
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Evaluatie
Slechts 1 examenkans mogelijk Op dit opleidingsonderdeel zijn de tolerantieregels niet van toepassing (uitsluiting van tolerantie)
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Geïntegreerde evaluatie | 100% | |