Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs
Op weg naar inclusie? (met keuze in zorgervaringen)
Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs |
2010-11 |
nvt |
BALKO_3096 |
12 |
360 uur |
Derde Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
- Hoorcollege
- Werkcollege
- Zelfstudie
Begincompetentie
- Grondige kennis van de pedagogische visie van waaruit gewerkt wordt in de opleiding
- In staat zijn kritisch na te denken over de eigen pedagogische visie en opvoeding en onderwijs in het algemeen
- Gevoeligheid voor kinderen met specifieke noden
- Bereid zijn tot uitbreiding van kennis van de specifieke problematiek van kinderen met speciale noden
- Kennis van de opdracht van de leraar kleuteronderwijs en de schoolbetrokken initiatieven op basis van de ervaringen tijdens de stages in de eerste twee programmajaren
Eindcompetentie
BALKO_01.3 | BALKO_01.3 - Breed observeren met het oog op het creëren van ontwikkelingsbevorderende leeromgevingen die reële kansen tot betrokkenheid en succesbeleving bieden. | Opleidingsfase 3 |
BALKO_01.4 | BALKO_01.4 - Inhouden vertalen in activiteiten waarbij passende (multimediale) werk- en groeperingsvormen en ontwikkelingsmaterialen gekozen worden die aansluiten bij de beginsituatie | Opleidingsfase 3 |
BALKO_01.5 | BALKO_01.5 - Kleuters stimuleren met betrekking tot de basisontwikkeling en de algemene en specifieke ontwikkeling | Opleidingsfase 3 |
BALKO_01.6 | BALKO_01.6 - De competenties van kleuters continu evalueren met het oog op het bevorderen van de ontwikkeling van kleuters en het bijsturen van de eigen aanpak | Opleidingsfase 3 |
BALKO_02.2 | BALKO_02.2 - 2.2 Het welbevinden van kleuters stimuleren | Opleidingsfase 3 |
BALKO_03.1 | BALKO_03.1 - Beschikken over vaardigheden om gericht en kritisch informatiebronnen te raadplegen om zo recente evoluties in verband met inhouden en vaardigheden uit de verschillende ontwikkelingsgebieden te volgen | Opleidingsfase 3 |
BALKO_03.3 | BALKO_03.3 - Het eigen aanbod situeren en integreren in het ruime kader van het (inclusief) kleuteronderwijs | Opleidingsfase 3 |
BALKO_05.1 | BALKO_05.1 - Vernieuwende inzichten, in samenspraak met het schoolteam, toepassen in het pedagogisch en didactisch handelen | Opleidingsfase 3 |
BALKO_06.1 | BALKO_06.1 - Vanuit bekommernissen om elk kind en in het belang van het kind, zich inleven in de leefwereld ervan en daarom de discrete dialoog en samenwerking met ouders en verzorgers aangaan | Opleidingsfase 3 |
BALKO_06.2 | BALKO_06.2 - Rekening houdend met de diversiteit initiatieven realiseren die de band tussen school en thuis leggen en ouders in hun eerste opvoedingsverantwoordelijkheid erkennen | Opleidingsfase 3 |
BALKO_06.3 | BALKO_06.3 - Zich houden aan de deontologie van het beroep. | Opleidingsfase 3 |
BALKO_07.1 | BALKO_07.1 - Overleggen in team om te werken aan een samen gedragen visie op opvoeding en onderwijs en hierdoor bijdragen tot een open, aangename sfeer in de school (sfeer van verbondenheid) | Opleidingsfase 3 |
BALKO_07.3 | BALKO_07.3 - Overleggen (o.a. informeren, plannen, reflecteren) met collega’s over klasgebeuren, kleuters, eigen pedagogische en didactische omgang (en het resultaat hiervan meenemen/toepassen in het eigen pedagogisch en didactisch handelen) | Opleidingsfase 3 |
BALKO_08.1 | BALKO_08.1 - Contacten opbouwen en samenwerken met organisaties, instanties en personen in de leefomgeving van de school om zo onderwijs en dagelijks leven zo aansluitend mogelijk te maken | Opleidingsfase 3 |
BALKO_09.1 | BALKO_09.1 - De uitdaging durven aangaan om via bijscholingen/studiedagen/werkgroepen en participatieraden contacten te leggen binnen en buiten de school en in gesprek te treden over onderwijsvisie, plaats en rol van de school en het beroep van leraar in de samenleving | Opleidingsfase 3 |
BALKO_10.2 | BALKO_10.2 - De actualiteit en de diversiteit binnen de klas vertalen in een rijk en boeiend aanbod | Opleidingsfase 3 |
Leerresultaten
Functioneel geheel 1: Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
- 1.3 Breed observeren met het oog op het creëren van ontwikkelingsbevorderende leeromgevingen die reële kansen tot betrokkenheid en succesbeleving bieden.
- 1.4 Inhouden vertalen in activiteiten waarbij passende (multimediale) werk- en groeperingsvormen en ontwikkelingsmaterialen gekozen worden die aansluiten bij de beginsituatie.
- 1.5 Kleuters stimuleren met betrekking tot de basisontwikkeling en de algemene en specifieke ontwikkeling.
- 1.6 De competenties van kleuters continu evalueren met het oog op het bevorderen van de ontwikkeling van kleuters en het bijsturen van de eigen aanpak.
Functioneel geheel 2: Opvoeder
- 2.2 Het welbevinden van kleuters stimuleren.
- 2.3 Met respect voor eigenheid en diversiteit reageren op de gevoelens van kinderen, met het oog op zelfontplooiing en integratie van elk kind.
Functioneel geheel 5: Innovator
- 5.1 Vernieuwende inzichten, in samenspraak met het schoolteam, toepassen in het pedagogisch en didactisch handelen.
- 5.2 Zich de attitude eigen maken om actief de eigen competenties als leraar te verbreden en te verdiepen. (reflectievaardig en intervisievaardig zijn).
Functioneel geheel 6: Partner van ouders/verzorgers
- 6.1 Vanuit bekommernissen om elk kind en in het belang van het kind, zich inleven in de leefwereld ervan en daarom de discrete dialoog en samenwerking met ouders en verzorgers aangaan.
- 6.2 Rekening houdend met de diversiteit initiatieven realiseren die de band tussen school en thuis leggen en ouders in hun eerste opvoedingsverantwoordelijkheid erkennen.
- 6.3 Zich houden aan de deontologie van het beroep. Functioneel geheel 8: Partner van externen 8.1 Contacten opbouwen en samenwerken met organisaties, instanties en personen in de leefomgeving van de school om zo onderwijs en dagelijks leven zo aansluitend mogelijk te maken.
Functioneel geheel 9: Lid van de onderwijsgemeenschap
- 9.1 De uitdaging durven aangaan om via bijscholingen/studiedagen/werkgroepen en participatieraden contacten te leggen binnen en buiten de school en in gesprek te treden over onderwijsvisie, plaats en rol van de school en het beroep van leraar in de samenleving.
Inhoud
- De problematiek van inclusief onderwijs
- Kinderen met specifieke noden in ons onderwijs: BO, GON, inclusief onderwijs
- Studie van de problematiek van kinderen met speciale noden
- Studie van zorg bij de overgang kleuterschool-lagere school en kennismaking met het CLB
- Zorgstage van 3 weken op twee plaatsen: school voor Buitengewoon onderwijs, meewerken met zorgleraar en/of GOK-leraar en/of GON-leraar
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Evaluatie
1 ste examenkans-2de examenperiode: individuele observatieopdracht met verslag, paper, presentatie groepswerk, schriftelijk kennisexamen en evaluatie door mentor
2 de examenkans-3de examenperiode: schriftelijk examen 100%
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 100% | -Individuele observatieopdracht in het eerste leerjaar met verslag
- paper en presentatie van groepswerk rond kinderen met specifieke noden
- schriftelijk kennisexamen
- evaluatie van de zorgstage door de mentor | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | |