Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs
Scriptie
Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs |
2010-11 |
nvt |
BALKO_25 |
6 |
180 uur |
Derde Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
- Van Sanden Petrus
- Loyens Sandra
- Vanlommel Christiana
- Belde Isabelle
- Marien Lucia
- Marit Kirsten
- Maeseele Marie-Paule
- Goovaerts Inge
- Provoost Lutgarde
- Schellens Tessa
- Teunissen Els
- Van Stijvoort Linda
- Biesmans Myriam
- Op de beeck Kim
- Roels Elisabeth
- Simons An
- Van Malderen Bernadette
- Walschap Annelies
- Coorevits Sarah
- Tutenel Piet
- De Clercq Bob
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
In staat zijn alle inhouden en vaardigheden die verworven werden in de eerste twee programmajaren, toe te passen in een persoonlijk werk
Eindcompetentie
BALKO_01.2 | BALKO_01.2 - Vanuit de ervaringsgerichte visie werken aan de ontwikkelingsaspecten , leerplan- en ontwikkelingsdoelen | Opleidingsfase 3 |
BALKO_01.3 | BALKO_01.3 - Breed observeren met het oog op het creëren van ontwikkelingsbevorderende leeromgevingen die reële kansen tot betrokkenheid en succesbeleving bieden. | Opleidingsfase 3 |
BALKO_01.4 | BALKO_01.4 - Inhouden vertalen in activiteiten waarbij passende (multimediale) werk- en groeperingsvormen en ontwikkelingsmaterialen gekozen worden die aansluiten bij de beginsituatie | Opleidingsfase 3 |
BALKO_01.6 | BALKO_01.6 - De competenties van kleuters continu evalueren met het oog op het bevorderen van de ontwikkeling van kleuters en het bijsturen van de eigen aanpak | Opleidingsfase 3 |
BALKO_02.3 | BALKO_02.3 - Met respect voor eigenheid en diversiteit reageren op de gevoelens van kinderen, met het oog op zelfontplooiing en integratie van elk kind | Opleidingsfase 3 |
BALKO_02.4 | BALKO_02.4 - Reflecteren op zijn omgang met de kleuters, met het oog op een groeibevorderende relatie met elk kind (accent op reflecteren) | Opleidingsfase 3 |
BALKO_03.1 | BALKO_03.1 - Beschikken over vaardigheden om gericht en kritisch informatiebronnen te raadplegen om zo recente evoluties in verband met inhouden en vaardigheden uit de verschillende ontwikkelingsgebieden te volgen | Opleidingsfase 3 |
BALKO_03.2 | BALKO_03.2 - Vanuit de ervaringsgerichte opvoedingsvisie de verworven kennis en nieuwe inzichten aanwenden in het pedagogisch en didactisch handelen | Opleidingsfase 3 |
BALKO_03.3 | BALKO_03.3 - Het eigen aanbod situeren en integreren in het ruime kader van het (inclusief) kleuteronderwijs | Opleidingsfase 3 |
BALKO_04.5 | BALKO_04.5 - Administratieve en andere taken op een correcte en efficiënte wijze plannen en uitvoeren | Opleidingsfase 3 |
BALKO_05.1 | BALKO_05.1 - Vernieuwende inzichten, in samenspraak met het schoolteam, toepassen in het pedagogisch en didactisch handelen | Opleidingsfase 3 |
BALKO_05.2 | BALKO_05.2 - Zich de attitude eigen maken om actief de eigen competenties als leraar te verbreden en te verdiepen | Opleidingsfase 3 |
BALKO_05.3 | BALKO_05.3 - Het eigen handelen/opvoedingsvisie en dat van de groep voortdurend bevragen en bijsturen (reflectievaardig en intervisievaardig zijn) | Opleidingsfase 3 |
BALKO_06.1 | BALKO_06.1 - Vanuit bekommernissen om elk kind en in het belang van het kind, zich inleven in de leefwereld ervan en daarom de discrete dialoog en samenwerking met ouders en verzorgers aangaan | Opleidingsfase 3 |
BALKO_06.2 | BALKO_06.2 - Rekening houdend met de diversiteit initiatieven realiseren die de band tussen school en thuis leggen en ouders in hun eerste opvoedingsverantwoordelijkheid erkennen | Opleidingsfase 3 |
BALKO_07.1 | BALKO_07.1 - Overleggen in team om te werken aan een samen gedragen visie op opvoeding en onderwijs en hierdoor bijdragen tot een open, aangename sfeer in de school (sfeer van verbondenheid) | Opleidingsfase 3 |
BALKO_07.2 | BALKO_07.2 - Binnen het team over een taakverdeling overleggen en deze naleven | Opleidingsfase 3 |
BALKO_07.3 | BALKO_07.3 - Overleggen (o.a. informeren, plannen, reflecteren) met collega’s over klasgebeuren, kleuters, eigen pedagogische en didactische omgang (en het resultaat hiervan meenemen/toepassen in het eigen pedagogisch en didactisch handelen) | Opleidingsfase 3 |
BALKO_07.4 | BALKO_07.4 - Klasdoorbrekend werken om projecten en thema’s aan te pakken | Opleidingsfase 3 |
BALKO_08.1 | BALKO_08.1 - Contacten opbouwen en samenwerken met organisaties, instanties en personen in de leefomgeving van de school om zo onderwijs en dagelijks leven zo aansluitend mogelijk te maken | Opleidingsfase 3 |
BALKO_10.1 | BALKO_10.1 - Zich informeren over de actualiteit betreffende het culturele, sociale, levensbeschouwelijke, sportieve en esthetische | Opleidingsfase 3 |
BALKO_10.2 | BALKO_10.2 - De actualiteit en de diversiteit binnen de klas vertalen in een rijk en boeiend aanbod | Opleidingsfase 3 |
Leerresultaten
Functioneel geheel 1: Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
1.2 Vanuit de ervaringsgerichte visie werken aan de ontwikkelingsaspecten , leerplan- en ontwikkelingsdoelen.
1.3. Breed observeren met het oog op het creëren van ontwikkelingsbevorderende leeromgevingen die reële kansen tot betrokkenheid en succesbeleving bieden.
1.4 Inhouden vertalen in activiteiten waarbij passende (multimediale) werk- en groeperingsvormen en ontwikkelingsmaterialen gekozen worden die aansluiten bij de beginsituatie.
Functioneel geheel 3: Inhoudelijk expert
3.1 Beschikken over vaardigheden om gericht en kritisch informatiebronnen te raadplegen om zo recente evoluties in verband met inhouden en vaardigheden uit de verschillende ontwikkelingsgebieden te volgen.
Functioneel geheel 4: organisator
4.5. Administratieve taken op een correcte en efficiënte wijze plannen en uitvoeren
Functioneel geheel 5: Innovator
5.1 Vernieuwende inzichten, in samenspraak met het schoolteam, toepassen in het pedagogisch en didactisch handelen .
5.2 Zich de attitude eigen maken om actief de eigen competenties als leraar te verbreden en te verdiepen.
5.3. Het eigen handelen en dat van de groep voortdurend bevragen en bijsturen.
Functioneel geheel 6: Partner van ouders/verzorgers
6.2 Rekening houdend met de diversiteit initiatieven realiseren die de band tussen school en thuis leggen en ouders in hun eerste opvoedingsverantwoordelijkheid erkennen.
Functioneel geheel 7: Lid van een schoolteam
7.2 Binnen het team over een taakverdeling overleggen en deze naleven
7.3 Overleggen (o.a. informeren, plannen, reflecteren) met collega’s over klasgebeuren, kleuters, eigen pedagogische en didactische omgang (en het resultaat hiervan meenemen/toepassen in het eigen pedagogisch en didactisch handelen).
7.4 Klasdoorbrekend werken om projecten en thema’s aan te pakken.
Functioneel geheel 8: Partner van externen
8.1 Contacten opbouwen en samenwerken met organisaties, instanties en personen in de leefomgeving van de school om zo onderwijs en dagelijks leven zo aansluitend mogelijk te maken .
Functioneel geheel 10: cultuurparticipant
10.1 Zich breed informeren over de actualiteit en verdere omgeving om deze op aangepaste wijze bij de kleuters te brengen via een rijk en boeiend aanbod.
10.2 De aanwezige diversiteit binnen de klas als instap gebruiken om de culturele, sociale, levensbeschouwelijke, sportieve en ethische gevarieerdheid en rijkdom te verkennen..
Inhoud
Keuze uit volgende trajecten :
- De studenten kiezen een actuele maatschappelijke tendens of gebeurtenis in de wereld. Zij zoeken hun inspiratie in de diverse soorten media (audio-visuele of gedrukte media). Dit onderwerp wordt dan uitgewerkt op een manier die toelaat dat het thema door jonge kinderen verkend en ervaren kan worden.
- De studenten spelen in op een pedagogische problematiek/nood/behoefte van een stageschool of het ruimere werkveld
- Studenten kiezen voor uitbreiding/verdieping van specifieke vakinhouden
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Evaluatie
1 ste examenkans-2 de examenperiode: scriptie + mondeling examen
2 de examenkans-3 de examenperiode: herwerking scriptie + mondeling examen
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Geïntegreerde evaluatie | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Geïntegreerde evaluatie | 100% | |