Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs
Onderwijsorganisatie en -beleid
Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs |
2010-11 |
nvt |
BALKO_2137 |
3 |
90 uur |
Derde Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
- Kennis van de onderwijsactualiteit via kranten, tijdschriften en andere media
- Op de hoogte zijn van deontologie en de opdracht van de leraar kleuteronderwijs via ervaringen tijdens stages in de eerste twee programmajaren
Eindcompetentie
BALKO_04 | BALKO_04 - Functioneel geheel 4 - De leraar als organisator | Opleidingsfase 3 |
BALKO_04.4 | BALKO_04.4 - Een klimaat creëren waarin kinderen een overzicht behouden over het klasgebeuren | Opleidingsfase 3 |
BALKO_04.5 | BALKO_04.5 - Administratieve en andere taken op een correcte en efficiënte wijze plannen en uitvoeren | Opleidingsfase 3 |
BALKO_05 | BALKO_05 - Functioneel geheel 5 - De leraar als innovator | Opleidingsfase 3 |
BALKO_05.2 | BALKO_05.2 - Zich de attitude eigen maken om actief de eigen competenties als leraar te verbreden en te verdiepen | Opleidingsfase 3 |
BALKO_05.3 | BALKO_05.3 - Het eigen handelen/opvoedingsvisie en dat van de groep voortdurend bevragen en bijsturen (reflectievaardig en intervisievaardig zijn) | Opleidingsfase 3 |
BALKO_06 | BALKO_06 - Functioneel geheel 6 - De leraar als partner van ouders/verzorgers | Opleidingsfase 3 |
BALKO_06.2 | BALKO_06.2 - Rekening houdend met de diversiteit initiatieven realiseren die de band tussen school en thuis leggen en ouders in hun eerste opvoedingsverantwoordelijkheid erkennen | Opleidingsfase 3 |
BALKO_06.3 | BALKO_06.3 - Zich houden aan de deontologie van het beroep. | Opleidingsfase 3 |
BALKO_07.1 | BALKO_07.1 - Overleggen in team om te werken aan een samen gedragen visie op opvoeding en onderwijs en hierdoor bijdragen tot een open, aangename sfeer in de school (sfeer van verbondenheid) | Opleidingsfase 3 |
BALKO_07.2 | BALKO_07.2 - Binnen het team over een taakverdeling overleggen en deze naleven | Opleidingsfase 3 |
BALKO_07.3 | BALKO_07.3 - Overleggen (o.a. informeren, plannen, reflecteren) met collega’s over klasgebeuren, kleuters, eigen pedagogische en didactische omgang (en het resultaat hiervan meenemen/toepassen in het eigen pedagogisch en didactisch handelen) | Opleidingsfase 3 |
BALKO_07.5 | BALKO_07.5 - Op de hoogte zijn van de eigen rechtspositie en die van de kinderen en dit naleven | Opleidingsfase 3 |
BALKO_08 | BALKO_08 - Functioneel geheel 8 - De leraar als partner van externen | Opleidingsfase 3 |
BALKO_08.1 | BALKO_08.1 - Contacten opbouwen en samenwerken met organisaties, instanties en personen in de leefomgeving van de school om zo onderwijs en dagelijks leven zo aansluitend mogelijk te maken | Opleidingsfase 3 |
BALKO_09 | BALKO_09 - Functioneel geheel 9 - De leraar als lid van de onderwijsgemeenschap | Opleidingsfase 3 |
BALKO_09.1 | BALKO_09.1 - De uitdaging durven aangaan om via bijscholingen/studiedagen/werkgroepen en participatieraden contacten te leggen binnen en buiten de school en in gesprek te treden over onderwijsvisie, plaats en rol van de school en het beroep van leraar in de samenleving | Opleidingsfase 3 |
BALKO_10 | BALKO_10 - Functioneel geheel 10 - De leraar als cultuurparticipant | Opleidingsfase 3 |
BALKO_10.1 | BALKO_10.1 - Zich informeren over de actualiteit betreffende het culturele, sociale, levensbeschouwelijke, sportieve en esthetische | Opleidingsfase 3 |
Leerresultaten
Functioneel geheel 4: Organisator
4.5 Administratieve en andere taken op een correcte en efficiënte wijze plannen en uitvoeren.
Functioneel geheel 6: Partner van ouders/verzorgers
6.3 Zich houden aan de deontologie van het beroep.
Functioneel geheel 7: Lid van een schoolteam
7.2 Binnen het team over een taakverdeling overleggen en deze naleven.
7.5 Op de hoogte zijn van de eigen rechtspositie en die van de kinderen en dit naleven.
Functioneel geheel 9: Lid van de onderwijsgemeenschap
9.1 De uitdaging durven aangaan om via bijscholingen/studiedagen/werkgroepen en participatieraden contacten te leggen binnen en buiten de school en in gesprek te treden over onderwijsvisie, plaats en rol van de school en het beroep van leraar in de samenleving.
Inhoud
- Onderwijswetgeving
- De organisatie en het beleid van het onderwijs in Vlaanderen
- Deontologie
- Begeleiding en inspectie
- Burgerlijke aansprakelijkheid
- Onderwijsloopbaan
- Onderwijsactualiteit
- Inhouden m.b.t. de instap in de praktijk
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | |