Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs

Onderwijsorganisatie en -beleid


Opleiding Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALKO_2137
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Vanlommel Christiana

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege

Begincompetentie

- Kennis van de onderwijsactualiteit via kranten, tijdschriften en andere media

- Op de hoogte zijn van deontologie en de opdracht van de leraar kleuteronderwijs via ervaringen tijdens stages in de eerste twee programmajaren

Eindcompetentie

BALKO_04BALKO_04 - Functioneel geheel 4 - De leraar als organisatorOpleidingsfase 3
BALKO_04.4BALKO_04.4 - Een klimaat creëren waarin kinderen een overzicht behouden over het klasgebeurenOpleidingsfase 3
BALKO_04.5BALKO_04.5 - Administratieve en andere taken op een correcte en efficiënte wijze plannen en uitvoerenOpleidingsfase 3
BALKO_05BALKO_05 - Functioneel geheel 5 - De leraar als innovatorOpleidingsfase 3
BALKO_05.2BALKO_05.2 - Zich de attitude eigen maken om actief de eigen competenties als leraar te verbreden en te verdiepenOpleidingsfase 3
BALKO_05.3BALKO_05.3 - Het eigen handelen/opvoedingsvisie en dat van de groep voortdurend bevragen en bijsturen (reflectievaardig en intervisievaardig zijn)Opleidingsfase 3
BALKO_06BALKO_06 - Functioneel geheel 6 - De leraar als partner van ouders/verzorgersOpleidingsfase 3
BALKO_06.2BALKO_06.2 - Rekening houdend met de diversiteit initiatieven realiseren die de band tussen school en thuis leggen en ouders in hun eerste opvoedingsverantwoordelijkheid erkennenOpleidingsfase 3
BALKO_06.3BALKO_06.3 - Zich houden aan de deontologie van het beroep.Opleidingsfase 3
BALKO_07.1BALKO_07.1 - Overleggen in team om te werken aan een samen gedragen visie op opvoeding en onderwijs en hierdoor bijdragen tot een open, aangename sfeer in de school (sfeer van verbondenheid)Opleidingsfase 3
BALKO_07.2BALKO_07.2 - Binnen het team over een taakverdeling overleggen en deze nalevenOpleidingsfase 3
BALKO_07.3BALKO_07.3 - Overleggen (o.a. informeren, plannen, reflecteren) met collega’s over klasgebeuren, kleuters, eigen pedagogische en didactische omgang (en het resultaat hiervan meenemen/toepassen in het eigen pedagogisch en didactisch handelen)Opleidingsfase 3
BALKO_07.5BALKO_07.5 - Op de hoogte zijn van de eigen rechtspositie en die van de kinderen en dit nalevenOpleidingsfase 3
BALKO_08BALKO_08 - Functioneel geheel 8 - De leraar als partner van externenOpleidingsfase 3
BALKO_08.1BALKO_08.1 - Contacten opbouwen en samenwerken met organisaties, instanties en personen in de leefomgeving van de school om zo onderwijs en dagelijks leven zo aansluitend mogelijk te makenOpleidingsfase 3
BALKO_09BALKO_09 - Functioneel geheel 9 - De leraar als lid van de onderwijsgemeenschapOpleidingsfase 3
BALKO_09.1BALKO_09.1 - De uitdaging durven aangaan om via bijscholingen/studiedagen/werkgroepen en participatieraden contacten te leggen binnen en buiten de school en in gesprek te treden over onderwijsvisie, plaats en rol van de school en het beroep van leraar in de samenlevingOpleidingsfase 3
BALKO_10BALKO_10 - Functioneel geheel 10 - De leraar als cultuurparticipantOpleidingsfase 3
BALKO_10.1BALKO_10.1 - Zich informeren over de actualiteit betreffende het culturele, sociale, levensbeschouwelijke, sportieve en esthetischeOpleidingsfase 3

Leerresultaten

Functioneel geheel 4: Organisator
4.5 Administratieve en andere taken op een correcte en efficiënte wijze plannen en uitvoeren.

Functioneel geheel 6: Partner van ouders/verzorgers
6.3 Zich houden aan de deontologie van het beroep.

Functioneel geheel 7: Lid van een schoolteam
7.2 Binnen het team over een taakverdeling overleggen en deze naleven.
7.5 Op de hoogte zijn van de eigen rechtspositie en die van de kinderen en dit naleven.

Functioneel geheel 9: Lid van de onderwijsgemeenschap
9.1 De uitdaging durven aangaan om via bijscholingen/studiedagen/werkgroepen en participatieraden contacten te leggen binnen en buiten de school en in gesprek te treden over onderwijsvisie, plaats en rol van de school en het beroep van leraar in de samenleving.




Inhoud

- Onderwijswetgeving

- De organisatie en het beleid van het onderwijs in Vlaanderen

- Deontologie

- Begeleiding en inspectie

- Burgerlijke aansprakelijkheid

- Onderwijsloopbaan

- Onderwijsactualiteit

- Inhouden m.b.t. de instap in de praktijk

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Evaluatie

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%