Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs
Socio-cultureel engagement
Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs |
2010-11 |
nvt |
BALKO_116 |
3 |
90 uur |
Derde Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eintermen secundair onderwijs
Eindompetenties programmajaar 2 Socio-cultureel engagement
Eindcompetentie
BALKO_02 | BALKO_02 - Functioneel geheel 2 - De leraar als opvoeder | Opleidingsfase 3 |
BALKO_02.1 | BALKO_02.1 - Een democratische klas- en schoolcultuur realiseren op basis van de rechten van het kind en werken aan sociale competentie en verbondenheid bij kleuters | Opleidingsfase 3 |
BALKO_02.4 | BALKO_02.4 - Reflecteren op zijn omgang met de kleuters, met het oog op een groeibevorderende relatie met elk kind (accent op reflecteren) | Opleidingsfase 3 |
BALKO_06 | BALKO_06 - Functioneel geheel 6 - De leraar als partner van ouders/verzorgers | Opleidingsfase 3 |
BALKO_06.2 | BALKO_06.2 - Rekening houdend met de diversiteit initiatieven realiseren die de band tussen school en thuis leggen en ouders in hun eerste opvoedingsverantwoordelijkheid erkennen | Opleidingsfase 3 |
BALKO_08 | BALKO_08 - Functioneel geheel 8 - De leraar als partner van externen | Opleidingsfase 3 |
BALKO_08.1 | BALKO_08.1 - Contacten opbouwen en samenwerken met organisaties, instanties en personen in de leefomgeving van de school om zo onderwijs en dagelijks leven zo aansluitend mogelijk te maken | Opleidingsfase 3 |
BALKO_10 | BALKO_10 - Functioneel geheel 10 - De leraar als cultuurparticipant | Opleidingsfase 3 |
BALKO_10.2 | BALKO_10.2 - De actualiteit en de diversiteit binnen de klas vertalen in een rijk en boeiend aanbod | Opleidingsfase 3 |
BALKO_10.3 | BALKO_10.3 - Het eigen culturele en levensbeschouwelijke referentiekader kritisch bevragen en bijsturen | Opleidingsfase 3 |
Leerresultaten
2.1.Kinderparticipatie uitbouwen in de klaspraktijk en op schoolniveau + hierop reflecteren.
6.2.Rekening houdend met de diversiteit initiatieven realiseren die de band tussen school en thuis leggen. Methodieken voor ouderparticipatie/betrokkenheid toepassen in de klaspraktijk + hierop reflecteren
8. Initiatieven nemen in functie van een brede school+ hierop reflecteren
10.2. Methodieken van mondiale opvoeding en intercultureel onderwijs toepassen in de klaspraktijk + hierop reflecteren
Inhoud
Omgaan met diversiteit op klas- en schoolniveau.
Mondiale opvoeding: methodieken .
Kinderrechten IN en DOOR onderwijs: kinderparticipatie.
Ouderbetrokkenheid.
Werken aan een brede school.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 100% | |