Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs

Socio-cultureel engagement


Opleiding Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALKO_116
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Maeseele Marie-Paule

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Oefensessie
  • Hoorcollege

Begincompetentie

Eintermen secundair onderwijs
Eindompetenties programmajaar 2 Socio-cultureel engagement

Eindcompetentie

BALKO_02BALKO_02 - Functioneel geheel 2 - De leraar als opvoederOpleidingsfase 3
BALKO_02.1BALKO_02.1 - Een democratische klas- en schoolcultuur realiseren op basis van de rechten van het kind en werken aan sociale competentie en verbondenheid bij kleutersOpleidingsfase 3
BALKO_02.4BALKO_02.4 - Reflecteren op zijn omgang met de kleuters, met het oog op een groeibevorderende relatie met elk kind (accent op reflecteren)Opleidingsfase 3
BALKO_06BALKO_06 - Functioneel geheel 6 - De leraar als partner van ouders/verzorgersOpleidingsfase 3
BALKO_06.2BALKO_06.2 - Rekening houdend met de diversiteit initiatieven realiseren die de band tussen school en thuis leggen en ouders in hun eerste opvoedingsverantwoordelijkheid erkennenOpleidingsfase 3
BALKO_08BALKO_08 - Functioneel geheel 8 - De leraar als partner van externenOpleidingsfase 3
BALKO_08.1BALKO_08.1 - Contacten opbouwen en samenwerken met organisaties, instanties en personen in de leefomgeving van de school om zo onderwijs en dagelijks leven zo aansluitend mogelijk te makenOpleidingsfase 3
BALKO_10BALKO_10 - Functioneel geheel 10 - De leraar als cultuurparticipantOpleidingsfase 3
BALKO_10.2BALKO_10.2 - De actualiteit en de diversiteit binnen de klas vertalen in een rijk en boeiend aanbodOpleidingsfase 3
BALKO_10.3BALKO_10.3 - Het eigen culturele en levensbeschouwelijke referentiekader kritisch bevragen en bijsturenOpleidingsfase 3

Leerresultaten

2.1.Kinderparticipatie uitbouwen in de klaspraktijk en op schoolniveau + hierop reflecteren. 

6.2.Rekening houdend met de diversiteit initiatieven realiseren die de band tussen school en thuis leggen. Methodieken voor ouderparticipatie/betrokkenheid toepassen in de klaspraktijk + hierop reflecteren 

8. Initiatieven nemen in functie van een brede school+ hierop reflecteren

10.2. Methodieken van mondiale opvoeding en intercultureel onderwijs toepassen in de klaspraktijk + hierop reflecteren

Inhoud

Omgaan met diversiteit op klas- en schoolniveau.

Mondiale opvoeding: methodieken .

Kinderrechten IN en DOOR onderwijs: kinderparticipatie.

Ouderbetrokkenheid. 

Werken aan een brede school.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Evaluatie


Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten100%