Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs

Psycho-pedagogische vaardigheden


Opleiding Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALKO_110
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Vanlommel Christiana

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Zelfstudie
  • Hoorcollege
  • Werkcollege

Begincompetentie

Breed kunnen observeren

Uitingen en mogelijke oorzaken van een laag welbevinden bij kleuters onderkennen en algemene interventies opzetten om het welbevinden te verhogen

Gevoeligheid voor kinderen in probleemsituaties 








Eindcompetentie

BALKO_01.3BALKO_01.3 - Breed observeren met het oog op het creëren van ontwikkelingsbevorderende leeromgevingen die reële kansen tot betrokkenheid en succesbeleving bieden.Opleidingsfase 3
BALKO_02BALKO_02 - Functioneel geheel 2 - De leraar als opvoederOpleidingsfase 3
BALKO_02.2BALKO_02.2 - 2.2 Het welbevinden van kleuters stimulerenOpleidingsfase 3
BALKO_02.3BALKO_02.3 - Met respect voor eigenheid en diversiteit reageren op de gevoelens van kinderen, met het oog op zelfontplooiing en integratie van elk kindOpleidingsfase 3

Leerresultaten

Functioneel geheel 1: Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen 1.1 Breed observeren met het oog op het creëren van ontwikkelingsbevorderende leeromgevingen die reële kansen bieden tot betrokkenheid en succesbeleving. 



Breed observeren in functie van hoeken, zelfstandig en begeleid aanbod en in functie van kleuters met specifieke noden







Functioneel geheel 2: Opvoeder 2.2 Het welbevinden van kleuters stimuleren.



Uitingen en mogelijke oorzaken van een laag welbevinden bij kleuters onderkennen en algemene en gerichte interventies opzetten om het welbevinden bij kleuters te verhogen



Bereidheid om samen met een ervaren collega te zoeken naar inhouden en aanpak die passen bij het geobserveerde (probleem)gedrag

Inhoud

- De Axenroos als model om inzicht te krijgen in de verschillende sociale relaties tussen kinderen, het effect van de interactie op individuele kinderen en de groep, de problematische posities die sommige kinderen innemen

- Het ontdekken van kinderen met sociaal-emotionele problemen en het opstellen van een handelingsplan samen met een ervaren collega (i.c. de stagementor)

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Evaluatie

Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten100%