Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs
Psycho-pedagogische vaardigheden
Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs |
2010-11 |
nvt |
BALKO_110 |
3 |
90 uur |
Derde Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
- Zelfstudie
- Hoorcollege
- Werkcollege
Begincompetentie
Breed kunnen observeren
Uitingen en mogelijke oorzaken van een laag welbevinden bij kleuters onderkennen en algemene interventies opzetten om het welbevinden te verhogen
Gevoeligheid voor kinderen in probleemsituaties
Eindcompetentie
BALKO_01.3 | BALKO_01.3 - Breed observeren met het oog op het creëren van ontwikkelingsbevorderende leeromgevingen die reële kansen tot betrokkenheid en succesbeleving bieden. | Opleidingsfase 3 |
BALKO_02 | BALKO_02 - Functioneel geheel 2 - De leraar als opvoeder | Opleidingsfase 3 |
BALKO_02.2 | BALKO_02.2 - 2.2 Het welbevinden van kleuters stimuleren | Opleidingsfase 3 |
BALKO_02.3 | BALKO_02.3 - Met respect voor eigenheid en diversiteit reageren op de gevoelens van kinderen, met het oog op zelfontplooiing en integratie van elk kind | Opleidingsfase 3 |
Leerresultaten
Functioneel geheel 1: Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen 1.1 Breed observeren met het oog op het creëren van ontwikkelingsbevorderende leeromgevingen die reële kansen bieden tot betrokkenheid en succesbeleving.
Breed observeren in functie van hoeken, zelfstandig en begeleid aanbod en in functie van kleuters met specifieke noden
Functioneel geheel 2: Opvoeder 2.2 Het welbevinden van kleuters stimuleren.
Uitingen en mogelijke oorzaken van een laag welbevinden bij kleuters onderkennen en algemene en gerichte interventies opzetten om het welbevinden bij kleuters te verhogen
Bereidheid om samen met een ervaren collega te zoeken naar inhouden en aanpak die passen bij het geobserveerde (probleem)gedrag
Inhoud
- De Axenroos als model om inzicht te krijgen in de verschillende sociale relaties tussen kinderen, het effect van de interactie op individuele kinderen en de groep, de problematische posities die sommige kinderen innemen
- Het ontdekken van kinderen met sociaal-emotionele problemen en het opstellen van een handelingsplan samen met een ervaren collega (i.c. de stagementor)
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Evaluatie
Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 100% | |