Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs

Samen leven en leren


Opleiding Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALKO_4376
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Marien Lucia
  • Maeseele Marie-Paule

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Groepswerk
  • Hoorcollege
  • Practicum
  • Werkcollege
  • Oefensessie

Begincompetentie

Eindcompetenties secundair onderwijs.
Eindcompetenties programmajaar 1.

Eindcompetentie

BALKO_01BALKO_01 - Functioneel geheel - De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessenOpleidingsfase 2
BALKO_01.4BALKO_01.4 - Inhouden vertalen in activiteiten waarbij passende (multimediale) werk- en groeperingsvormen en ontwikkelingsmaterialen gekozen worden die aansluiten bij de beginsituatieOpleidingsfase 2
BALKO_03BALKO_03 - Functioneel geheel 3 - De leraar als inhoudelijk expertOpleidingsfase 2
BALKO_03.1BALKO_03.1 - Beschikken over vaardigheden om gericht en kritisch informatiebronnen te raadplegen om zo recente evoluties in verband met inhouden en vaardigheden uit de verschillende ontwikkelingsgebieden te volgenOpleidingsfase 2
BALKO_05.1BALKO_05.1 - Vernieuwende inzichten, in samenspraak met het schoolteam, toepassen in het pedagogisch en didactisch handelenOpleidingsfase 2
BALKO_05.3BALKO_05.3 - Het eigen handelen/opvoedingsvisie en dat van de groep voortdurend bevragen en bijsturen (reflectievaardig en intervisievaardig zijn)Opleidingsfase 2
BALKO_06BALKO_06 - Functioneel geheel 6 - De leraar als partner van ouders/verzorgersOpleidingsfase 2
BALKO_06.2BALKO_06.2 - Rekening houdend met de diversiteit initiatieven realiseren die de band tussen school en thuis leggen en ouders in hun eerste opvoedingsverantwoordelijkheid erkennenOpleidingsfase 2
BALKO_08BALKO_08 - Functioneel geheel 8 - De leraar als partner van externenOpleidingsfase 2
BALKO_08.1BALKO_08.1 - Contacten opbouwen en samenwerken met organisaties, instanties en personen in de leefomgeving van de school om zo onderwijs en dagelijks leven zo aansluitend mogelijk te makenOpleidingsfase 2
BALKO_10BALKO_10 - Functioneel geheel 10 - De leraar als cultuurparticipantOpleidingsfase 2
BALKO_10.1BALKO_10.1 - Zich informeren over de actualiteit betreffende het culturele, sociale, levensbeschouwelijke, sportieve en esthetischeOpleidingsfase 2
BALKO_10.2BALKO_10.2 - De actualiteit en de diversiteit binnen de klas vertalen in een rijk en boeiend aanbodOpleidingsfase 2
BALKO_10.3BALKO_10.3 - Het eigen culturele en levensbeschouwelijke referentiekader kritisch bevragen en bijsturenOpleidingsfase 2

Leerresultaten

1. leraar als begeleider. 1.2 Op basis van de beginsituatie van de klas en de interesses, niveau en noden van de kleuters een doordacht aanbod creĆ«ren.  1.3. Breed observeren in functie van leren in diversiteit. 1.4. Inhouden m.b.t. 'samen leren en leven' vertalen in hoeken, zelfstandig en begeleid aanbod. 3. inhoudelijk expert. 3.1. Beschikken over vaardigheden om gericht en kritisch informatiebronnen te raadplegen en te verwerken . 3.2. De leerinhouden en de didactiek vertalen in een concreet aanbod. Leren in diversiteit realiseren: onderwijs vorm geven met aandacht voor interactie en diversiteit. De competentie omgaan met diversiteit bij kleuters nastreven. 6. Leraar als partner van de ouders.6.2. Concrete initiatieven nemen.  8. partner van externen. 8.2. contacten leggen met organisaties, diensten en personen in de directe schoolomgeving om de eigen onderwijsdeskundigheid te vergroten/te ondersteunen: gebruik maken van de deskundigheid van organisaties, diensten en personen uit de buurt van de school bij het zorgen voor een krachtige leeromgeving. 8.3. de school situeren in de buurt en de implicaties daarvan onderkennen: de ervaringskansen die de schoolomgeving biedt in functie van diversiteit en leren benutten. 10. cultuurparticipant: 10.1. Zich informeren op eigen niveau over de actualiteit en de verdere omgeving. 10.3. Het eigen culturele en levensbeschouwelijke referentiekader kritisch bevragen en bijsturen: de eigen deskundigheid in het omgaan met diversiteit onderzoeken.

Inhoud

Van de leraar kleuteronderwijs wordt verwacht dat hij de deur en vensters van de kleuterklas wijd open zet voor de werkelijkheid en de samenleving. In een onderwijsopdracht zit immers het leren van en in de werkelijkheid en van en in het samen-leven. Hiermee wordt benadrukt dat, wat beoogt wordt verder gaat dan het leren 'over' de werkelijkheid en 'over' het samen leven dat die werkelijkheid zelf en dat samenleven zelf er ook moet zijn. Het leren gebeurt dus waar mogelijk in de natuurlijke context en komt uit de verschillende domeinen van het leergebied wereldoriĆ«ntatie. 

Leren in en van de werkelijkheid, van de dingen zelf. Daarover gaat het in 'op stap met kleuters'.

De klasgroep is een mini-samenleving. Dit samen leven en leren biedt kansen om diversiteit te ervaren en ermee om te gaan. Over beide gaat het in 'diversiteit en leren'.

Leren in de werkelijkheid en in het samen-leven brengt ook mee dat je beroep kan doen op externen en ouders om ontwikkelingskansen ten volle te benutten. Dit betekent werken aan een 'brede school, een leerrijke school'.

'Voor het eerst naar school voor kleuters en ouders' gaat specifiek over de jongste kleuters van 2j en 6 m hun specifieke noden en zorgen.




Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Evaluatie

Eerste examenkans - deel 1Tweede examenperiode (juni)Opdrachten100%