Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs

Muzische talen 2


Opleiding Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALKO_4371
Studiepunten 0 Studietijd 0 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Roels Elisabeth
  • Walschap Annelies
  • Provoost Lutgarde
  • Biesmans Myriam
  • Goovaerts Inge
  • Marit Kirsten
  • Op de beeck Kim
  • Van Stijvoort Linda
  • Tutenel Piet
  • Belde Isabelle
  • De Clercq Bob
  • Schellens Tessa

Onderwijsvorm

  • Groepswerk
  • Oefensessie
  • Stage/praktijkoefening
  • Werkcollege
  • Studiereis/excursie
  • Hoorcollege
  • Zelfstudie

Begincompetentie

Eindcompetenties programmajaar 1 BALKO en eindcompetenties Muzische talen 1.

Eindcompetentie

Leerresultaten

Functioneel geheel 1: Leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
1.2 a. Ontwikkelingsdoelen en leerplannen gebruiken en concretiseren met betrekking tot
de inhoud van ‘muzische talen 2’.
1.2 b. Op basis van de beginsituatie van de klas en de interesse, niveau en noden van
de kleuters een doordacht aanbod creëren
1.4 Inhouden mbt ‘muzische talen 2’ vertalen in hoeken, zelfstandig en begeleid aanbod

Functioneel geheel 3: Inhoudelijk expert
3.1 b. Beschikken over vaardigheden om gericht en kritisch informatiebronnen te
raadplegen en informatie te verwerken mbt de leerstof van ‘muzische talen 2’
3.2 b. De leerinhouden en de didactiek van de leerdomeinen mbt ‘muzische talen 2’
vertalen in een concreet aanbod

Functioneel geheel 10: Cultuurparticipant
10.2 a. Culturele thema’s (actualiteit) bij kleuters vertalen in een rijk en boeiend
aanbod

In het deelopleidingsonderdeel ‘Nederlands’ wordt ook nog specifiek gewerkt aan deze competenties:
1.7 De kleuters vlot begeleiden in Standaardnederlands, rekening houdend met de beginsituatie van de kleuters
1.8 Bijdragen tot het gevoelig maken en openstaan voor taken door aan talensensibilisering te doen
2.3 Vanuit een ervaringsgerichte basishouding gevoelig reageren op de beleving van kinderen
2.5 Strategieën opzetten om te communiceren met anderstalige kleuters
6.5 Strategieën opzetten om te communiceren met anderstalige ouders

Inhoud

In het tweede programmajaar staan de volgende begrippen centraal: welbevinden, verbondenheid, betrokkenheid en competenties. Ook in de opleidingsonderdeel Muzische Talen 2 (en 1) komen deze aspecten uitgebreid aan bod.

Zo onderzoeken we grondig, vanuit alle leerdomeinen ,hoe een gepaste omgang en een doordacht aanbod in een veilige omgeving bijdragen tot een gave, emotionele ontwikkeling. Van daaruit werken we aan waardenopvoeding. Het zich verbonden voelen met zichzelf, de anderen en de wereld, leidt tot respectvol gedrag en verantwoordelijkheidsgevoel.

Hoe je dit alles concreet en harmonieus naar kleuters toe in de praktijk brengt, bekijk je vanuit alle leerdomeinen en realiseer je geleidelijk aan in de stages.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Beeld

Cursussen

  • Cursus

Handboeken

  • Muzische Opvoeding 1999 Beeldopvoeding
  • Ontwikkelingsdoelen en eindtermen Infomap Gewoon Basisond
  • Ontwikkelingsplan Voor De Katholieke Kleuterschool 2000
Keuzetraject - Expressie en improvisatie

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Online studiemateriaal
  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Keuzetraject - Verteltheater

Cursussen

  • Cursus
Lichamelijke Opvoeding
  • Cursus
  • Handboeken

    • Leerplan Bewegingsopvoeding In De Basisschool (2010)
    • Ontwikkelingsdoelen en eindtermen Infomap Gewoon Basisond
    Muziek

    Cursussen

    • Cursus

    Handboeken

    • Ontwikkelingsdoelen en eindtermen Infomap Gewoon Basisond
    • Ontwikkelingsplan Voor De Katholieke Kleuterschool 2000

    Uitrustings- en werkmateriaal

    • Praktijkmateriaal
    Nederlands

    Cursussen

    • Cursus

    Handboeken

    • Muzische Opvoeding 1999 Dramatisch Spel
    • Muzische Opvoeding 1999 Muzisch Taalgebruik
    • Ontwikkelingsdoelen en eindtermen Infomap Gewoon Basisond
    • Ontwikkelingsplan Voor De Katholieke Kleuterschool 2000

    Evaluatie

    Aanvullende informatie: Extra slaagvoorwaarden

    Uitzonderingsregel (in geval een zwaar tekort op één deelopleidingsonderdeel maakt dat het credit voor hetvolledige opleidingsonderdeel niet kan toegekend worden; toe te passen op scores die werden afgerond totop een geheel getal op twintig):

    1. bij gewogen gemiddelden - berekend op basis van de algemene regel - kleiner dan 9/20 of groter dan
    14/20 wordt niet ingegrepen op de totaalscore

    2. bij gewogen gemiddelden vanaf 9/20 tot en met 14/20 wordt de totaalscore afgetopt naar:
    *8/20 indien een deelscore 0, 1, 2, 3 of 4 op 20 bedraagt
    *9/20 indien een deelscore 5 of 6 op 20 is


    Beeld
    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten100%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten100%
    Lichamelijke Opvoeding
    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen70%
    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten30%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen70%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten30%
    Muziek
    Eerste examenkans - deel 1Tweede examenperiode (juni)Vaardigheidstoets100%
    Nederlands
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%
    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen80%
    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten20%
    Elementaire gitaarcursus
    Eerste examenkans - deel 1Tweede examenperiode (juni)Vaardigheidstoets100%
    Keuzetraject - Photoshop
    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten100%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten100%
    Keuzetraject - Verteltheater
    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten100%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten100%
    Keuzetraject - Expressie en improvisatie
    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Mondeling examen100%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen100%
    Keuzetraject - Snoezelen, relaxatie
    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten100%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten100%
    Keuzetraject - Animatiefilm
    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten100%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten100%
    Keuzetraject Internationalisering
    Eerste examenkans - deel 1Tweede examenperiode (juni)Opdrachten100% active participatie + verwerkingsopdracht