Begincompetentie
Eindcompetenties Programmajaar 1 BALKO.
Leerresultaten
Functioneel geheel 1: Leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
1.2 a. Ontwikkelingsdoelen en leerplannen gebruiken en concretiseren met betrekking tot
de inhoud van ‘muzische talen 1’.
1.4 Inhouden mbt ‘muzische talen 1’ vertalen in hoeken, zelfstandig en begeleid aanbod
Functioneel geheel 3: Inhoudelijk expert
3.1 a. Beschikken over vaardigheden om gericht en kritisch informatiebronnen te
raadplegen en informatie te verwerken mbt de leerstof van ‘muzische talen 1’
3.2 a. De leerinhouden en de didactiek van de leerdomeinen mbt ‘muzische talen 1’
vertalen in een concreet aanbod
Inhoud
In het tweede programmajaar staan de volgende begrippen centraal: welbevinden, verbondenheid, betrokkenheid en competenties. Ook in de opleidingsonderdeel Muzische Talen 1 (en 2) komen deze aspecten uitgebreid aan bod.
Zo onderzoeken we grondig, vanuit alle leerdomeinen ,hoe een gepaste omgang en een doordacht aanbod in een veilige omgeving bijdragen tot een gave, emotionele ontwikkeling. Van daaruit werken we aan waardenopvoeding. Het zich verbonden voelen met zichzelf, de anderen en de wereld, leidt tot respectvol gedrag en verantwoordelijkheidsgevoel.
Hoe je dit alles concreet en harmonieus naar kleuters toe in de praktijk brengt, bekijk je vanuit alle leerdomeinen en realiseer je geleidelijk aan in de stages.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Beeld
Cursussen
Handboeken
- Muzische Opvoeding 1999 Beeldopvoeding
- Ontwikkelingsdoelen en eindtermen Infomap Gewoon Basisond
- Ontwikkelingsplan Voor De Katholieke Kleuterschool 2000
Lichamelijke Opvoeding
Cursussen
Handboeken
- Leerplan Bewegingsopvoeding In De Basisschool (2010)
- Ontwikkelingsdoelen en eindtermen Infomap Gewoon Basisond
Muziek
Cursussen
Handboeken
- Ontwikkelingsdoelen en eindtermen Infomap Gewoon Basisond
- Ontwikkelingsplan Voor De Katholieke Kleuterschool 2000
Uitrustings- en werkmateriaal
Nederlands
Cursussen
Handboeken
- Muzische Opvoeding 1999 Dramatisch Spel
- Muzische Opvoeding 1999 Muzisch Taalgebruik
- Ontwikkelingsdoelen en eindtermen Infomap Gewoon Basisond
- Ontwikkelingsplan Voor De Katholieke Kleuterschool 2000
Evaluatie
Aanvullende informatie: Extra slaagvoorwaarden
Uitzonderingsregel (in geval een zwaar tekort op één deelopleidingsonderdeel maakt dat het credit voor hetvolledige opleidingsonderdeel niet kan toegekend worden; toe te passen op scores die werden afgerond tot op een geheel getal op twintig):
1. bij gewogen gemiddelden - berekend op basis van de algemene regel - kleiner dan 9/20 of groter dan
14/20 wordt niet ingegrepen op de totaalscore
2. bij gewogen gemiddelden vanaf 9/20 tot en met 14/20 wordt de totaalscore afgetopt naar:
*8/20 indien een deelscore 0, 1, 2, 3 of 4 op 20 bedraagt
*9/20 indien een deelscore 5 of 6 op 20 is
Beeld |
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 20% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 80% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 20% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 80% | | Lichamelijke Opvoeding |
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 70% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 30% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 70% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 30% | | Muziek |
Eerste examenkans - deel 1 | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 50% | | Eerste examenkans - deel 1 | Eerste examenperiode (januari) | Vaardigheidstoets | 50% | | Nederlands |
Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 80% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 20% | |