Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs

Godsdienst 2


Opleiding Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALKO_3090
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Tutenel Piet

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Groepswerk
  • Hoorcollege
  • Zelfstudie
  • Werkcollege

Begincompetentie

Eindcompetenties secundair onderwijs ASO/BSO/KSO/TSO
De studenten beheersen de leerinhoud van RZL 1 en godsdienst 1.
De studenten zijn in staat om een zelfstandige activiteit godsdienst uit te werken.
De studenten hebben de openheid om hun eigen visie te confronteren met de visie van de cursus en van de medestudenten om zo zoekend te groeien in de eigen religieuze en levensbeschouwelijke groei.
De openheid hebben om interlevensbeschouwelijk te willen werken.

Eindcompetentie

BALKO_02BALKO_02 - Functioneel geheel 2 - De leraar als opvoederOpleidingsfase 2
BALKO_02.3BALKO_02.3 - Met respect voor eigenheid en diversiteit reageren op de gevoelens van kinderen, met het oog op zelfontplooiing en integratie van elk kindOpleidingsfase 2
BALKO_03BALKO_03 - Functioneel geheel 3 - De leraar als inhoudelijk expertOpleidingsfase 2
BALKO_03.1BALKO_03.1 - Beschikken over vaardigheden om gericht en kritisch informatiebronnen te raadplegen om zo recente evoluties in verband met inhouden en vaardigheden uit de verschillende ontwikkelingsgebieden te volgenOpleidingsfase 2
BALKO_03.3BALKO_03.3 - Het eigen aanbod situeren en integreren in het ruime kader van het (inclusief) kleuteronderwijsOpleidingsfase 2
BALKO_10BALKO_10 - Functioneel geheel 10 - De leraar als cultuurparticipantOpleidingsfase 2
BALKO_10.1BALKO_10.1 - Zich informeren over de actualiteit betreffende het culturele, sociale, levensbeschouwelijke, sportieve en esthetischeOpleidingsfase 2
BALKO_10.3BALKO_10.3 - Het eigen culturele en levensbeschouwelijke referentiekader kritisch bevragen en bijsturenOpleidingsfase 2

Leerresultaten

Mbt de levensbeschouwelijke en godsdienstige groei:

Functioneel geheel 2: de leraar als opvoeder 2.3 Met respect voor eigenheid en diversiteit reageren op de gevoelens van kinderen, met het oog op zelfontplooiing en integratie van elk kind. Interlevensbeschouwelijk werken met kinderen.



Functioneel geheel 3: de leraar als inhoudelijk expert 3.3 Eigen aanbod situeren en integreren 3.1 Beschikken over vaardigheden om gericht en kritisch informatiebronnen te raadplegen om zo recente evoluties in verband met inhouden en vaardigheden uit de verschillende ontwikkelingsgebieden te volgen. Levensbeschouwelijke feesten en verhalen kunnen vertalen naar kleuters. Godsdienstdidactische methoden exploreren mbt vieren en verhalen rond zingeving.



Functioneel geheel 10 : leraar als cultuurparticipant 10.1 Zich informeren op eigen niveau over de actualiteit en de verder omgeving (in de buurt, de schoolomgeving). 10.3 Zicht hebben op het eigen culturele en levensbeschouwelijke referentiekader. (Inter)levensbeschouwelijk en (inter)religieus werken.

Inhoud

In godsdienst in de kleuterklas 2 staat de idee verbondenheid (religare) centraal. Twee thema's vormen de kern van dit opleidingsonderdeel: (1) vieren en (2) levensbeschouwelijke en religieuze verhalen. (1) Vieren - De grondidee van 'vieren' wordt besproken - Verschillende belangrijke (religieuze) feesten worden behandeld - Exploreren van didcatische verwerkingsmogelijkheden (2)Levensbeschouwelijke en religieuze verhalen - Bijbel in de kleuterklas - Andere levensbeschouwelijke (bv. Koran) in de kleuterklas - Het leven overdenken: theologiseren met kleuters (indien mogelijk)

De link tussen het werkplan godsdienst en het ontwikkelingsplan wordt gelegd en vormt de basis voor het uitwerking van een evenwichtig aanbod rond levensbeschouwing in de kleuterklas.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Handboeken

  • Werkplan Rooms-Kath. Godsdienst kleuteronderwijs

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Opmerking: Het eindresultaat is niet noodzakelijk een optelsom van de verschillende punten. Een zwaar tekort op het schriftelijke deel kan bijvoorbeeld leiden tot een vermindering van het eindcijfer, ook al zijn de opdrachten ruim voldoende (en omgekeerd).

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen60%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten40%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen60%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten40%