Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs

Spelenderwijs de hoeken in 2: inhoudelijk expert


Opleiding Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALKO_4517
Studiepunten 9 Studietijd 270 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Coorevits Sarah
  • Schellens Tessa
  • Op de beeck Kim
  • Marit Kirsten
  • Loyens Sandra
  • Goovaerts Inge

Onderwijstaal

  • Nederlands
  • Engels

Onderwijsvorm

  • Groepswerk
  • Hoorcollege
  • Zelfstudie
  • Werkcollege

Begincompetentie

Eindtermen secundair onderwijs

Eindcompetentie

BALKO_03BALKO_03 - Functioneel geheel 3 - De leraar als inhoudelijk expertOpleidingsfase 1
BALKO_03.1BALKO_03.1 - Beschikken over vaardigheden om gericht en kritisch informatiebronnen te raadplegen om zo recente evoluties in verband met inhouden en vaardigheden uit de verschillende ontwikkelingsgebieden te volgenOpleidingsfase 1
BALKO_03.2BALKO_03.2 - Vanuit de ervaringsgerichte opvoedingsvisie de verworven kennis en nieuwe inzichten aanwenden in het pedagogisch en didactisch handelenOpleidingsfase 1
BALKO_10BALKO_10 - Functioneel geheel 10 - De leraar als cultuurparticipantOpleidingsfase 1
BALKO_10.2BALKO_10.2 - De actualiteit en de diversiteit binnen de klas vertalen in een rijk en boeiend aanbodOpleidingsfase 1

Leerresultaten

Functioneel geheel 3: leraar als inhoudelijke expert 3.1 Beschikken over vaardigheden om gericht en kritisch informatiebronnen te raadplegen en informatie te verwerken met betrekking tot de leerstof van de leerdomeinen van PJ1. 3.2 De leerinhouden en de didactiek van de leerdomeinen gebruiken bij het voorbereiden van stage. Functioneel geheel

10: leraar als cultuurparticipant 10.2 De actualiteit en diversiteit laten weerspiegelen in de klas.

Inhoud

In 'op weg naar inhoudelijk expert' ga je dieper in op  de voorwaarden voor een goede klasinrichting vanuit de verschillende leerdomeinen (godsdienst, wiskundige initiatie, lichamelijke opvoeding, beeldopvoeding, muzikale opvoeding, wereldoriĆ«ntatie, Nederlands).

Vanuit een (thematische) invulling van wat actief leren en betrokkenheidsverhogende initiatieven kunnen zijn, werk je een aanbod uit naar kleuters.

 In de verschillende leerdomeinen zie je inhoud en didactiek waardoor je een gevarieerd zelfstandig (en beperkt begeleid) aanbod leert uitwerken voor de kleuterklas. Telkens worden theorie, praktijklessen vanuit de hogeschool en oefenkansen in de kleuterschool gecombineerd. Op deze manier oefen je in het vertalen van inhouden naar de concrete klaspraktijk.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Evaluatie

Eerste examenkans- tweede examenperiode:schritelijk examen 70% + opdrachten 30% Tweede examenkans-derde examenperiode:schriftelijk examen 70% + opdrachten 30% Voor meer specifieke evaluatiecriteria zie moduleboek.

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen70%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten30%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten30%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen70%