Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs
Spelenderwijs de hoeken in 2: inhoudelijk expert
Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs |
2010-11 |
nvt |
BALKO_4517 |
9 |
270 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
- Coorevits Sarah
- Schellens Tessa
- Op de beeck Kim
- Marit Kirsten
- Loyens Sandra
- Goovaerts Inge
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
- Groepswerk
- Hoorcollege
- Zelfstudie
- Werkcollege
Begincompetentie
Eindtermen secundair onderwijs
Eindcompetentie
BALKO_03 | BALKO_03 - Functioneel geheel 3 - De leraar als inhoudelijk expert | Opleidingsfase 1 |
BALKO_03.1 | BALKO_03.1 - Beschikken over vaardigheden om gericht en kritisch informatiebronnen te raadplegen om zo recente evoluties in verband met inhouden en vaardigheden uit de verschillende ontwikkelingsgebieden te volgen | Opleidingsfase 1 |
BALKO_03.2 | BALKO_03.2 - Vanuit de ervaringsgerichte opvoedingsvisie de verworven kennis en nieuwe inzichten aanwenden in het pedagogisch en didactisch handelen | Opleidingsfase 1 |
BALKO_10 | BALKO_10 - Functioneel geheel 10 - De leraar als cultuurparticipant | Opleidingsfase 1 |
BALKO_10.2 | BALKO_10.2 - De actualiteit en de diversiteit binnen de klas vertalen in een rijk en boeiend aanbod | Opleidingsfase 1 |
Leerresultaten
Functioneel geheel 3: leraar als inhoudelijke expert 3.1 Beschikken over vaardigheden om gericht en kritisch informatiebronnen te raadplegen en informatie te verwerken met betrekking tot de leerstof van de leerdomeinen van PJ1. 3.2 De leerinhouden en de didactiek van de leerdomeinen gebruiken bij het voorbereiden van stage. Functioneel geheel
10: leraar als cultuurparticipant 10.2 De actualiteit en diversiteit laten weerspiegelen in de klas.
Inhoud
In 'op weg naar inhoudelijk expert' ga je dieper in op de voorwaarden voor een goede klasinrichting vanuit de verschillende leerdomeinen (godsdienst, wiskundige initiatie, lichamelijke opvoeding, beeldopvoeding, muzikale opvoeding, wereldoriƫntatie, Nederlands).
Vanuit een (thematische) invulling van wat actief leren en betrokkenheidsverhogende initiatieven kunnen zijn, werk je een aanbod uit naar kleuters.
In de verschillende leerdomeinen zie je inhoud en didactiek waardoor je een gevarieerd zelfstandig (en beperkt begeleid) aanbod leert uitwerken voor de kleuterklas. Telkens worden theorie, praktijklessen vanuit de hogeschool en oefenkansen in de kleuterschool gecombineerd. Op deze manier oefen je in het vertalen van inhouden naar de concrete klaspraktijk.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Evaluatie
Eerste examenkans- tweede examenperiode:schritelijk examen 70% + opdrachten 30% Tweede examenkans-derde examenperiode:schriftelijk examen 70% + opdrachten 30% Voor meer specifieke evaluatiecriteria zie moduleboek.
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | 70% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 30% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 30% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 70% | |