Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs

Spelenderwijs de hoeken in 1: Organisator,opvoeder en begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen


Opleiding Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALKO_3801
Studiepunten 5 Studietijd 150 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Marit Kirsten
  • Van Malderen Bernadette
  • Teunissen Els
  • Op de beeck Kim
  • Coorevits Sarah

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Groepswerk
  • Werkcollege
  • Zelfstudie

Begincompetentie

Eindtermen Secundair Onderwijs

Eindcompetentie

BALKO_01BALKO_01 - Functioneel geheel - De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessenOpleidingsfase 1
BALKO_01.1BALKO_01.1 - De ervaringsgerichte indicatoren voor goed kleuteronderwijs (betrokkenheid en welbevinden) gebruiken bij het opzetten, verantwoorden en evalueren van het eigen onderwijs.Opleidingsfase 1
BALKO_01.2BALKO_01.2 - Vanuit de ervaringsgerichte visie werken aan de ontwikkelingsaspecten , leerplan- en ontwikkelingsdoelenOpleidingsfase 1
BALKO_01.3BALKO_01.3 - Breed observeren met het oog op het creëren van ontwikkelingsbevorderende leeromgevingen die reële kansen tot betrokkenheid en succesbeleving bieden.Opleidingsfase 1
BALKO_01.4BALKO_01.4 - Inhouden vertalen in activiteiten waarbij passende (multimediale) werk- en groeperingsvormen en ontwikkelingsmaterialen gekozen worden die aansluiten bij de beginsituatieOpleidingsfase 1
BALKO_01.5BALKO_01.5 - Kleuters stimuleren met betrekking tot de basisontwikkeling en de algemene en specifieke ontwikkelingOpleidingsfase 1
BALKO_01.6BALKO_01.6 - De competenties van kleuters continu evalueren met het oog op het bevorderen van de ontwikkeling van kleuters en het bijsturen van de eigen aanpakOpleidingsfase 1
BALKO_02BALKO_02 - Functioneel geheel 2 - De leraar als opvoederOpleidingsfase 1
BALKO_02.1BALKO_02.1 - Een democratische klas- en schoolcultuur realiseren op basis van de rechten van het kind en werken aan sociale competentie en verbondenheid bij kleutersOpleidingsfase 1
BALKO_02.4BALKO_02.4 - Reflecteren op zijn omgang met de kleuters, met het oog op een groeibevorderende relatie met elk kind (accent op reflecteren)Opleidingsfase 1
BALKO_04BALKO_04 - Functioneel geheel 4 - De leraar als organisatorOpleidingsfase 1
BALKO_04.1BALKO_04.1 - Rekening houdend met de beginsituatie van de kleuters, hun inbreng en veiligheid, de beschikbare ruimte optimaal indelen in hoeken tijdens de verschillende zones en deze ruimte systematisch aanpassen en bijsturenOpleidingsfase 1
BALKO_04.2BALKO_04.2 - De opstelling van de materialen en activiteiten in de hoeken grondig overdenken vanuit de zorg voor een evenwichtig aanbodOpleidingsfase 1
BALKO_04.3BALKO_04.3 - Een kindgericht dagverloop creëren waarbij gelijktijdig en/of opeenvolgende activiteiten met de kinderen vlot, soepel en flexibel verlopen.Opleidingsfase 1
BALKO_04.4BALKO_04.4 - Een klimaat creëren waarin kinderen een overzicht behouden over het klasgebeurenOpleidingsfase 1
BALKO_04.5BALKO_04.5 - Administratieve en andere taken op een correcte en efficiënte wijze plannen en uitvoerenOpleidingsfase 1

Leerresultaten

Functioneel geheel 1: Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen 1.1 Het meten van betrokkenheid en dit gebruiken voor het opzetten, verantwoorden een evalueren van hoeken en zelfstandig aanbod. 1.2 Toepassen van het praktijkprincipe milieuverrijking: - ontwikkelingskansen gebruiken. - Op basis van de beginsituatie van de klas en de interesse van de kleuters een aanbod (hoeken en zelfstandig aanbod) creëren. 1.3 De gegevens van breed observeren gebruiken in functie van hoeken en zelfstandig aanbod (eigen realisatie in de stageklas). 1.4 Inhouden vertalen in hoeken en zelfstandig (en beperkt begeleid) aanbod waarbij gepaste ontwikkelingsmaterialen gebruikt worden. 1.5 Stimulerend tussenkomen in hoeken en zelfstandig (en beperkt begeleid) aanbod. 1.6 Terugblikken en plannen op de eigen aanpak en aanbod (hoeken en zelfstandig aanbod)  waarbij de betrokkenheid centraal staat. Functioneel geheel 2: Opvoeder 2.1 Grenzen stellen en verantwoorden bij hoeken en zelfstandig aanbod 2.4 Terugblikken en plannen in functie van competentie 2.1, 2.2 en 2.3 – PJ 1 (pedagogische omgang). Functioneel geheel 4: Organisator Basiscompetenties 4.1 – 4.2 – 4.3 – 4.4 – 4.5 worden nagestreefd met het accent op organisatie van hoekverrijkingen en zelfstandig aanbod. 4.1 Rekening houdend met de beginsituatie van de kleuters, hun inbreng en veiligheid, de beschikbare ruimte optimaal indelen in hoeken tijdens de verschillende zones en deze ruimte systematisch aanpassen en bijsturen. 4.2 De opstelling van de materialen en activiteiten in de hoeken grondig overdenken vanuit de zorg voor een evenwichtig aanbod. 4.3 Een kindgericht dagverloop creëren waarbij gelijktijdig en/of opeenvolgende activiteiten met de kinderen vlot, soepel en flexibel verlopen. 4.4 Een klimaat creëren waarin kinderen een overzicht behouden over het klasgebeuren. 4.5 Administratieve en andere taken op een correcte en efficiënte wijze plannen en uitvoeren.

Inhoud

In 'Spelenderwijs de hoeken in 1' krijg je zicht op je rol als organisator, opvoeder en begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen.
Je observeert breed om het praktijkprincipe milieuverrijking (ervaringsgericht onderwijs) toe te passen. In Module 3 ligt de nadruk op het verrijken van de hoeken en het zelfstandig aanbod. Om je aanbod voor te bereiden, te verantwoorden en te evalueren, meet je de betrokkenheid van de kleuters.
De betrokkenheid van de kleuters is de aanleiding om betrokkenheidsverhogende initiatieven toe te passen.
Je leert grenzen stellen en verantwoorden bij de hoeken en het zelfstandig aanbod dat je realiseert.
Om het klasverloop vlot te laten verlopen, leer je heel praktisch hoe je dit allemaal organiseert in verschillende workshops.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten100% Meer specifieke evaluatiecriteria :zie moduleboek opdrachten afgeven met mondelinge toelichting
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten100% Meer specifieke evaluatiecriteria :zie moduleboek opdrachten afgeven met mondelinge toelichting