Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs
Religie, zingeving en levensbeschouwing 1
Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs |
2010-11 |
nvt |
BALKO_3102 |
3 |
90 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
- Groepswerk
- Hoorcollege
- Werkcollege
- Zelfstudie
Begincompetentie
Eindtermen secundair onderwijs ASO/BSO/KSO/TSO. Openheid om de eigen visie te confronteren met de visie van de cursus en van medestudenten. Openheid om zoekend te groeien naar een levendige religieuze taal. In staat zijn om zelfstandig en in groep aan een opdracht te werken.
Eindcompetentie
BALKO_07 | BALKO_07 - Functioneel geheel 7 - De leraar als lid van het schoolteam | Opleidingsfase 1 |
BALKO_07.1 | BALKO_07.1 - Overleggen in team om te werken aan een samen gedragen visie op opvoeding en onderwijs en hierdoor bijdragen tot een open, aangename sfeer in de school (sfeer van verbondenheid) | Opleidingsfase 1 |
BALKO_09 | BALKO_09 - Functioneel geheel 9 - De leraar als lid van de onderwijsgemeenschap | Opleidingsfase 1 |
BALKO_09.1 | BALKO_09.1 - De uitdaging durven aangaan om via bijscholingen/studiedagen/werkgroepen en participatieraden contacten te leggen binnen en buiten de school en in gesprek te treden over onderwijsvisie, plaats en rol van de school en het beroep van leraar in de samenleving | Opleidingsfase 1 |
BALKO_10 | BALKO_10 - Functioneel geheel 10 - De leraar als cultuurparticipant | Opleidingsfase 1 |
BALKO_10.1 | BALKO_10.1 - Zich informeren over de actualiteit betreffende het culturele, sociale, levensbeschouwelijke, sportieve en esthetische | Opleidingsfase 1 |
BALKO_10.2 | BALKO_10.2 - De actualiteit en de diversiteit binnen de klas vertalen in een rijk en boeiend aanbod | Opleidingsfase 1 |
BALKO_10.3 | BALKO_10.3 - Het eigen culturele en levensbeschouwelijke referentiekader kritisch bevragen en bijsturen | Opleidingsfase 1 |
Leerresultaten
Functioneel geheel 7: leraar als lid van een schoolteam 7.1 Zicht hebben op het belang van een pedagogisch project (van een school) en de vertaling ervan in de praktijk. Er wordt onderzocht hoe het pedagogisch project van een school levensbeschouwelijk gekleurd is.
Functioneel geheel 9: leraar als lid van de onderwijsgemeenschap 9.1 Op de hoogte zijn van de beleidsvisie van de Vlaamse Overheid op het basisonderwijs. Op de hoogte zijn van de relatie tussen school en samenleving (hier en elders, vroeger en nu). Actuele maatschappelijke tendensen worden vanuit religieus en levensbeschouwelijk perspectief gekaderd.
Functioneel geheel 10 : leraar als cultuurparticipant 10.1 Zich informeren op eigen niveau over de actualiteit en de verder omgeving (in de buurt, de schoolomgeving). 10.3 Zicht hebben op het eigen culturele en levensbeschouwelijke referentiekader. Bewust worden van de eigen levenschouwelijke bril en actuele levensbeschouwelijke thema's kritisch benaderen.
Inhoud
In het opleidingsonderdeel 'Religie, zingeving en levensbeschouwing 1' onderzoek je de hedendaagse plurale samenleving waarin godsdienstvrijheid een verworven recht is. Je bevraagt jezelf in hoeverre die samenleving jou beïnvloedt in wie je bent en waar je voor staat. Je onderzoekt je eigen waardenpakket en wordt uitgedaagd om stil te staan bij idealen, motivaties, verlangens, rituelen, gebruiken, symbolen, godsbeelden en verhalen. De link met je eigen doorlopen opvoeding en je thuis is snel gelegd.
Met behulp van een levensbeschouwelijk, religieus en christelijk begrippenkader, leer je aandacht te krijgen voor stilte, voor zin en levensvragen, voor verbondenheid en kritische solidariteit. Je zet je eerste stappen in het (leren) zien van wat levensbeschouwing in de kleuterschool betekent.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Opmerking: Het eindresultaat is niet noodzakelijk een optelsom van de verschillende punten. Een zwaar tekort op het schriftelijke deel kan bijvoorbeeld leiden tot een vermindering van het eindcijfer, ook al is het logboek ruim voldoende (en omgekeerd).
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 60% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 40% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 40% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 60% | |