Begincompetentie
Eindtermen Secundair onderwijs
Leerresultaten
POP vertrekt van de (stage)praktijk en je ervaring ermee. Van daaruit ga je leren. Dat leren bestaat erin om je via reflectie bewust te worden van je eigen handelen, denken, voelen en willen en dat alles te confronteren met het handelen en ervaren van anderen (medestudenten, docenten,…) en met de theorie. Door het reflecteren centraal te stellen biedt POP impulsen tot en ondersteuning bij je eigen persoonlijke en professionele ontwikkeling als leerkracht. Als het goed is, lukt het je om je handelen te veranderen en steeds beter af te stemmen op de concrete klaspraktijk en wat men van een goede leerkracht verwacht. Via POP kan je je bekwaamheid versterken om te reflecteren op je handelen en op de ervaring ermee. Je verwerft competenties om blijvend (levenslang) te leren uit je eigen ervaring.
Inhoud
o Hoe en wie ieder (geworden) is als mens. Wie en wat daar heeft bij meegespeeld.
o De invloed van onderwijs op hoe en wie ieder (geworden) is als mens.
o Motieven om leraar te willen worden.
o De ideale leerkracht.
o Reflectie en leren van ervaring
o De eigen stage-ervaringen: hoe was je welbevinden, wat gebeurt er tussen jou en de kinderen in de klas?
o Gestructureerd, perspectiefnemend en aanpakgerelateerd reflecteren op de stage-ervaringen
o Reflectieleidraad bij het terugblikken en plannen tijdens de stage
o Concretiseringsvragen stellen bij het terugblikken tijdens de stage
o Perspectief nemen: van zichzelf, van de kinderen, van de mentor
o Leren van de stage-ervaring tijdens het terugblikken en plannen.
o De eigen ervaring met reflectie en leren van ervaring tijdens de stage
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | |