Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs
Ontwikkelingsgewijs: De begeleider als observator
Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs |
2010-11 |
nvt |
BALKO_3798 |
5 |
150 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
- Marit Kirsten
- Goovaerts Inge
- Schellens Tessa
- Teunissen Els
- Loyens Sandra
- Coorevits Sarah
- Op de beeck Kim
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
- Werkcollege
- Hoorcollege
- Groepswerk
- Zelfstudie
Begincompetentie
Eindtermen secundair onderwijs
Eindcompetentie
Leerresultaten
Functioneel geheel 1: leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen 1.2 - Ontwikkelingskansen herkennen en interpreteren. - In het aanbod de beginsituatie van de klas en de interesse van de kleuters herkennen en interpreteren. 1.3 De gegevens van het breed observeren toetsen aan de hoeken en het zelfstandig aanbod in de klas. Functioneel geheel 3: De leraar als inhoudelijk expert 3.2 Vanuit de ervaringsgerichte opleidingsvisie de verworven kennis en nieuwe inzichten aanwenden in pedagogisch en didactisch handelen. Functioneel geheel 10: leraar als cultuurparticipant 10.2 Nagaan of de actualiteit en de diversiteit van de samenleving zich weerspiegelt in de klas en in de school.
Inhoud
In de module 'ontwikkelinggewijs' krijg je een grondiger zicht op de hoeken in de kleuterklas. Je leert de observatiegegevens interpreteren vanuit de visies van de verschillende leerdomeinen (beeldopvoeding, godsdienst, lichamelijke opvoeding, muzikale opvoeding, Nederlands, wereldoriƫntatie en wiskundige initiatie). Gaandeweg merk je dat een rijk, stimulerend milieu de kleuters spelend doet leren. Je wordt uitgedaagd om deze nieuwe inzichten aan de praktijk te toetsen.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | |