Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs

Onderwegwijs 4: Samen onderwijzen


Opleiding Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALKO_3797
Studiepunten 4 Studietijd 120 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Belde Isabelle
  • Maeseele Marie-Paule
  • Teunissen Els
  • Van Malderen Bernadette

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Groepswerk
  • Hoorcollege
  • Zelfstudie
  • Werkcollege
  • Oefensessie

Begincompetentie

Eindtermen secundair onderwijs.

Eindcompetentie

BALKO_04BALKO_04 - Functioneel geheel 4 - De leraar als organisatorOpleidingsfase 1
BALKO_04.3BALKO_04.3 - Een kindgericht dagverloop creëren waarbij gelijktijdig en/of opeenvolgende activiteiten met de kinderen vlot, soepel en flexibel verlopen.Opleidingsfase 1
BALKO_06.3BALKO_06.3 - Zich houden aan de deontologie van het beroep.Opleidingsfase 1
BALKO_07BALKO_07 - Functioneel geheel 7 - De leraar als lid van het schoolteamOpleidingsfase 1
BALKO_07.1BALKO_07.1 - Overleggen in team om te werken aan een samen gedragen visie op opvoeding en onderwijs en hierdoor bijdragen tot een open, aangename sfeer in de school (sfeer van verbondenheid)Opleidingsfase 1
BALKO_07.2BALKO_07.2 - Binnen het team over een taakverdeling overleggen en deze nalevenOpleidingsfase 1
BALKO_07.3BALKO_07.3 - Overleggen (o.a. informeren, plannen, reflecteren) met collega’s over klasgebeuren, kleuters, eigen pedagogische en didactische omgang (en het resultaat hiervan meenemen/toepassen in het eigen pedagogisch en didactisch handelen)Opleidingsfase 1
BALKO_07.4BALKO_07.4 - Klasdoorbrekend werken om projecten en thema’s aan te pakkenOpleidingsfase 1
BALKO_08BALKO_08 - Functioneel geheel 8 - De leraar als partner van externenOpleidingsfase 1
BALKO_08.1BALKO_08.1 - Contacten opbouwen en samenwerken met organisaties, instanties en personen in de leefomgeving van de school om zo onderwijs en dagelijks leven zo aansluitend mogelijk te makenOpleidingsfase 1
BALKO_10BALKO_10 - Functioneel geheel 10 - De leraar als cultuurparticipantOpleidingsfase 1
BALKO_10.1BALKO_10.1 - Zich informeren over de actualiteit betreffende het culturele, sociale, levensbeschouwelijke, sportieve en esthetischeOpleidingsfase 1
BALKO_10.2BALKO_10.2 - De actualiteit en de diversiteit binnen de klas vertalen in een rijk en boeiend aanbodOpleidingsfase 1

Leerresultaten

Functioneel geheel 4: Organisator
4.3 Een kindgericht dagverloop creëren waarbij gelijktijdig en/of opeenvolgende activiteiten met de kinderen vlot, soepel en flexibel verlopen.

Functioneel geheel 7: Lid van een schoolteam
7.1 Zicht hebben op het pedagogisch project, het belang ervan en de vertaling in de praktijk.
7.2 Zicht hebben op de taakverdeling binnen een team en participeren op klasniveau.
7.4 Zicht krijgen op de verschillende vormen van groepsdoorbrekend werken.
7.5 Op de hoogte zijn van de deontologische verplichtingen.

Functioneel geheel 8: Partner van externen
8.1 Informeren over diensten en personen in de directe omgeving waar een school mee kan samenwerken.

Functioneel geheel 9: Lid van de onderwijsgemeenschap;
9.1 Op de hoogte zijn van de beleidsvisie van de Vlaams Overheid en het verband inzien tussen school en samenleving.

Inhoud

In Samen Onderwijzen maak je kennis met de school in ruime zin. Je gaat na hoe de initiatieven van de overheid zich vertalen in het pedagogisch project van een school. Je verkent het gelijke onderwijskansenbeleid. Je krijgt zicht op de taakverdeling binnen een schoolteam. Je krijgt inzicht in de complexiteit van het beroep als leraar kleuteronderwijs in al zijn aspecten. Ook de samenwerking met externe personen en diensten krijgt hier de nodige aandacht. Je hebt oog voor de deontologische verplichtingen waarmee je geconfronteerd wordt. In dit opleidingsonderdeel leer je eveneens de vaste momenten van een klasdag verkennen. Verder zal je vaardigheden verwerven i.v.m. communicatie en een aantal hulpmiddelen verkennen om tijdens je eerste praktijkervaringen toe te passen.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Handboeken

  • Ervaringsgericht werken met kleuters in het basisonderwijs

Evaluatie

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten100% Specifieke evaluatievoorwaarden : zie moduleboek
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten100% Specifieke evaluatievoorwaarden : zie moduleboek